Gå til innhold

Hvorfor er samsoving farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at de ikke anbefaler det i forhold til krybbedød.

Hva er sammenhengen med samsoving og krybbedød egentlig? Er de redd vi skal sovne PÅ babyene våre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, samsoving er IKKE farlig, det var bare før i tida at det ble frarådet! Jeg har samsovet litt med jenta mi innimellom helt fra starten, og gjør det enda en gang iblant- det er jo så koselig!! Også praktisk med tanke på nattamming, smokking osv. Hentet dette fra en tidligere tråd om samsoving:

Fordelene med samsoving

* Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød.

*Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne.

* Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene.

* Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet.

* Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen.

* Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon.

* Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen.

* Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg.

* En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder.

Kilde: sovlillebaby.com

Skrevet

Dm anbefale ikke samsoving om du røyke eller partner røyke, om du bruke sterke medisina som gjør dæ sløv, at du e svært overvektig og sove tungt, ellers e d bare positivt!! :-)))

Æ elske å samsove me lillegutt siste deln av natta ;-) Men passe på å legge han i si seng hver kvell, men etter 6-7-8 tima vil han opptil mæ ;-) Passe godt me matmåltide hans ;-)

Skrevet

Ja, foreningen for krybbedød sier vel at dette er farlig, men det er kun i visse tilfeller.

Dersom sengen er veldig myk, kan babyen få vanskeligheter med å puste dersom hun havner med nesa ned i madrassen - også vanskelig for å snu seg tilbake.

Dersom mor og/eller far er veldig overvektige - er vel da kanskje fare for å rulle over babyen?

Dersom mor og/eller far røyker - han noe med gasser ved utånding å gjøre vil jeg tro.

Dersom dere ikke oppfyller noen av punktene ovenfor er det ikke farlig :) Bare pass på at babyen ikke blir alt for varm ...

Skrevet

En ting til (som egentlig er ganske selvsagt); man skal ikke samsove dersom man har drukket alkohol, for da er jo sansene sløvet hehe;)

Skrevet

Babyen må også ha egen dyne:)

Skrevet

Dette var godt å høre!! :-) Vi samsover, og har gjort siden fødsel.

Men jeg leser jo at det lissom skal være fyfy. Syntes det hele hørtes ut som skremselspropaganda. Og det er det jo også tydeligvis! :-)

Er en selvfølge at jeg ikke ligger å puster på babyen min om jeg røyker. Har heldigvis sluttet med den driten, så slipper å tenke på det! Og alkohol blir så lenge til uansett. Hehe.

Skrevet

Overalt hvor jeg leser står det snarere det motsatte : at det å ha babyen på eget rom øker faren fofr krybbedød. Dette fordi man ikke er i nærheten og hører så godt dersom babyen er i nød , har dynen over hodet e.l.

Men det er viktig når man samsover å passe på at rommet ikke blir for varmt og at babyen har egen dyne.

Jeg samsover med gutten min på 6 mnd og det er fantastisk med tanke på nattamming. Hadde aldri i livet orket å stå opp og gå inn på et annet rom og amme i en stol hver gang hnm våknet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...