Thessa og Bebbis Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Ser at de ikke anbefaler det i forhold til krybbedød. Hva er sammenhengen med samsoving og krybbedød egentlig? Er de redd vi skal sovne PÅ babyene våre?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Neida, samsoving er IKKE farlig, det var bare før i tida at det ble frarådet! Jeg har samsovet litt med jenta mi innimellom helt fra starten, og gjør det enda en gang iblant- det er jo så koselig!! Også praktisk med tanke på nattamming, smokking osv. Hentet dette fra en tidligere tråd om samsoving: Fordelene med samsoving * Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød. *Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne. * Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene. * Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet. * Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen. * Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon. * Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen. * Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg. * En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder. Kilde: sovlillebaby.com
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Dm anbefale ikke samsoving om du røyke eller partner røyke, om du bruke sterke medisina som gjør dæ sløv, at du e svært overvektig og sove tungt, ellers e d bare positivt!! :-))) Æ elske å samsove me lillegutt siste deln av natta ;-) Men passe på å legge han i si seng hver kvell, men etter 6-7-8 tima vil han opptil mæ ;-) Passe godt me matmåltide hans ;-)
FruTB Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Ja, foreningen for krybbedød sier vel at dette er farlig, men det er kun i visse tilfeller. Dersom sengen er veldig myk, kan babyen få vanskeligheter med å puste dersom hun havner med nesa ned i madrassen - også vanskelig for å snu seg tilbake. Dersom mor og/eller far er veldig overvektige - er vel da kanskje fare for å rulle over babyen? Dersom mor og/eller far røyker - han noe med gasser ved utånding å gjøre vil jeg tro. Dersom dere ikke oppfyller noen av punktene ovenfor er det ikke farlig Bare pass på at babyen ikke blir alt for varm ...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 En ting til (som egentlig er ganske selvsagt); man skal ikke samsove dersom man har drukket alkohol, for da er jo sansene sløvet hehe;)
Thessa og Bebbis Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2009 Dette var godt å høre!! :-) Vi samsover, og har gjort siden fødsel. Men jeg leser jo at det lissom skal være fyfy. Syntes det hele hørtes ut som skremselspropaganda. Og det er det jo også tydeligvis! :-) Er en selvfølge at jeg ikke ligger å puster på babyen min om jeg røyker. Har heldigvis sluttet med den driten, så slipper å tenke på det! Og alkohol blir så lenge til uansett. Hehe.
saltogpepper Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Overalt hvor jeg leser står det snarere det motsatte : at det å ha babyen på eget rom øker faren fofr krybbedød. Dette fordi man ikke er i nærheten og hører så godt dersom babyen er i nød , har dynen over hodet e.l. Men det er viktig når man samsover å passe på at rommet ikke blir for varmt og at babyen har egen dyne. Jeg samsover med gutten min på 6 mnd og det er fantastisk med tanke på nattamming. Hadde aldri i livet orket å stå opp og gå inn på et annet rom og amme i en stol hver gang hnm våknet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå