Gå til innhold

UL uke 12 og 2,14 nakkefold..:(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm, får håpe alt går bra for dere. Er egentlig ikke pesimistisk av natur, men skal også ha en privat UL om 2 uker for å sjekkeat alt er ok. Har to jenter på 4 og 5 år og orker ikke å fortelle noe til de før jeg har hatt UL, da jeg ikke vil at de må ta del i en evt abort. Gleder meg til jeg har vært på IL om 2 uker og håper virkelig at alt går fint med dere. Jeg krysser fingre og tær X

nakkefold er noe som ligger inntil nakken paa barnet mellom uke 10-14. det kan paavise krosomfeil og down syndrom. det er først når den er over en viss siffer at det kan være farlig. og har den et stort tall tar man fostervannprøve og/ eller noen andre tester for å påvise HVA barnet evt lider av. jo eldre moren er jo farligere. men jeg er 22 og allikevel ble dette påvist.

Annonse

jeg ble hevist fosterdiagnistikk på ullevaal og hadde en overlege som sjekket babyen. babyen hadde neseben ( som indikerer at babyen ikke har down da barn med down mangler dette ) og kunne strekke ut fingrene helt ( dette har også barn med trisomni 13 og 18 problemer med). Han kikket på nakkefold og han målte alt fra 1,7 til 2,1. Dette i forhold til min alder gav en risiko på 1:1527 og i forhold til alder OG nakkefold en risiko på 1:3314. Han sa at i samme tilfelle i en alder av 45 år f.eks. hadde risikoen for down / kromosonfeil vært 1:23 og i en alder av 35 1:36. Så alderen har mye å si også må man jo være den ène av et eller annet. Men neseben er en bra viser på om babyen har det bra. Også kikket han på føttene og sa at babyen har normale føtter, ikke klumpfot. Men dersom du er eldre enn en viss alder har du rett på å få undersøkt dette slik at du slipper å gå rundt å undre. Det er tross alt i bare bare..

Kjenner at dette stresser meg en smule. Jeg har valgt å ha svangerskaps oppfølgingen min på volvat og håper virkelig at de der kan finne ut om deter noe galt med fosteret.Den blodprøven man kan ta for å avdekke kromosom feil får man vel ikke tilbud om å ta hvis man ikke er over en viss alder?? Skal på min andre ultralyd på onsdag da er jeg 11 + 3. Den første ultralyden hadde jeg 8 + 3. Gleder meg veldig, samtidig som man blir en smule paranoid av å gå sånn i uvisse. Gleder meg til den dagen man for første gang kan kjenne at man bærer på en liten huleboer

i uke 12 ser de nakkefolden, og de måler den. du vil bli fortalt dersom den er "høy". syns det var greit å finne ut om dette, men det gav meg også unødvendig bekymring, da de i mitt tilfelle ikke viste seg å være noe. Blodprøvetaging, fostervannsprøver, duotester og slikt tar man hos de over 38 år ( om jeg husker rett ) og i tilfeller der man ser og bekrefter av en lege nr 2 at nakkefolden er bekymringsfull, da blir du tatt hånd av og satt i en annen risikogruppe. Men legen sier jo ifra at han/hun ser armer,ben, mavesekk,hjerne,hjerte, neseben og alt annet, så det er 99%av gangene OK. Det er skjeldent at noe går galt. men når man er mamma så er det i vår natur å være bekymret- og det vil vi nok alltid være for et eller annet.. så ta det rolig, dessverre går det galt iblant, men sjansen for det er liten:) kos dere med det lille underet dere har i dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...