Gjest Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Tar dere med selv hjemmefra eller kjøper dere mat (og bleier) i syden. Skal til Kroatia med 9 mnd gammel baby.
MrsV Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Kjøper med meg alt av bleier, grøt, middagsglass, morsmelkserstatning fra Norge. Har erfart at utvalget og kvaliteten ikke alltid er like bra. Så bruker det jo opp undervegs, da har vi masse god plass til ting vi har handlet når vi skal hjem
tomat15 Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Jeg ville tatt med så mye som mulig hjemme fra. Der vi har vært har iallefall bleier kostet mye mer og vært av en helt annen kvalitet enn vi er vant med. (Spania og Tyrkia) Libro bleiene vi kjøpte var tynnere og hadde mer lotion samtidig som de kostet en haug med penger. Mat vet jeg ikke så mye om, men har hørt av en venninne som er mye i spania at det for eksempel i grøt og mme er mer sukker/søtningsstoffer enn vi er vant til. Det er viktig at barnet får i seg mat, så bare det å ha med favoritt pålegget til barnet kan være viktig. Da vi var på ferie nå, sendte vi to pakker bleier med vogna. Det gikk kjempe bra. Møtte imidlertidig noen som hadde prøvd å ha med middagsglass i kofferten, men de hadde mugna. Grøtpulver er jo greit å ha med og kanskje en boks leverpostei eller tre. God tur.
KarinB Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 jeg dro til USA i vinter, forhørte meg med folk rundt forbi som hade vært i syden og liknende. Jeg valgte følgende: 1.Tok med bleier for hele turen, de skal ikke hjem igjen, og dermed mer plass i kofferten på vei hjem:) Bleier er veldig dyrt i syden (de bruker oftest tøybleier der selv) og de er tilsatt masse parfyme. 2. Ta med våtservieter for hele turen. De i syden er tilsatt masse parfyme de også. Pluss de er dyre. hørt om ei som opplevde at babyen fikk sår i ansiktet pga parfymerte våtsevietter kombinert med sand fra stranden o.l. 3. Ta med mme fra Norge hvis du gir det, eller best med mm:) Hvis du tar med mme kan jeg anbefale de ferdig lagde fra nan hvis babyen drikker melken uten å ha blit oppvarmet. kjenner ei som gjorde det, Dersom du bare gir morgen og kveld, kan du jo varme den opp på rommet. 4. Ta med grøt fra Norge. Ferdig blandet er genialt, behøver ikke å varme den. bare sjekk at babyen spiser den kald. Min mini elsker den kald faktisk. 5. Dersom du vil gi varm grøt og varm mme så ta med en thermos som du kan ha kokt vann på. Kjøp vann på flaske der nned å bland ut med det for å få passe temp. funker også greit. 6. Dårlig brød der nede ofte, så kanskje det kan droppes eller bafre gis som tillegg til grøt? ikke noe problem med ekstra grøt måltid i stedet. 7. Jeg kjøpte middagsglass i USA, vet ikke hvordan de er i Syden. Men regner med de har det der også. Sikkert mer sukker i de og sånn, mne det gjør ikke noe når det bare er 1-2 uker liksom. Hvis ikke kan du lage middag selv, bare å kjøpe inn poteter/ris og div der nede og koke selv. Eller du tar med midagsglass fra Norge. All maten som du tar med skal du jo ikke ha med hjem, som om vekten er i grenseland, så er den ikke det på vei hjem iallefall:) Og husk at du kan ta med deg en del i håndbagagen hvis det skulle bli overvekt:) 8. Jeg gav vann (fra kjøpeflaske) utblandet med juice hele tiden. Så noen tutekopper er praktisk å ha med. Jeg gav utblandet med juice fordi det gir mer elektrolytter i vesken og det er bra i varmen. I tillegg til at de sikkert drikker mer enn ellers også da. Hvis du ammer er det også viktig, hvis ikke kan du bli sittendes å amme hver 1-2 time fordi mini er tørst:) hehe Ikke slik man vil ha det på ferie! 9.Lykke til på tur! Det går sikkert kjempe bra:) V i hadde det supert, vår gutt var 7,5 mnd da vi var ute å reiste:)
Gjest Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Tusen takk for masse utfyllende svar :-) Tenker jeg hører på dere erfarne damer og tar med alt selv. Så vet jeg at ungen får det hun liker og tåler. :-)
Lemonia Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Det bor da babyer i andre land enn Norge, det finnes både mat og bleier der så jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange absolutt skal bruke det de er vant til hjemme. Jeg ser ikke helt problemet med lotion i bleiene. Så fremt babyen ikke er plaget av f.eks. eksem tar det ikke skade av det i 1-2 uker på ferie. På samme måte ser jeg heller ikke problemet med å gi grøt med tilsatt sukker. Igjen, vi snakker om en eller to ukers ferie i løpet av et helt år. Et eldre barn ville da også fått mye mer godteri, is og snacks på ferie enn hjemme og tar ikke skade av det. En baby tar heller ikke skade av andre typer grøt eller middag i løpet av den korte tiden man er på _ferie_.
snuppeluppe Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Det beste er å ta med alt hjemmefra. Husk at det er andre smaker og krydder de bruker i landet dere skal besøke. I tillegg slipper du å leite etter barnemat og barnet kan spise det som er han/hun er vant med. Har sett blant annet i tyrkia at grøten har sjokolade og honningsmak. Evt går det jo an å ta med en stavmikser i kofferten hvis du vil lage middag selv. Potet, gulerot og kjøtt i utlandet er jo det samme som her hjemme og det koker jo på høy temperatur:) Jeg måtte kjøpe bleier i syden og det var mye dyrere en bleiene her hjemme. I tillegg luktet de utrolig parfyme så det det luktet jo parfymert bæsj av poden når han gjorde store saker. Våservittene gjelder det samme. store mengder parfyme i disse. Så derfor anbefaler jeg å ta alt med av det du trenger. Det er forutsigbart og trygt og du vet du har det du trenger og at babyen får den næringen han skal ha. God tur til Kroatia
MrsV Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Du som skrev at middagsglassene mugnet.. Jeg har en myk kjølebag med fryseelement i kofferten som de ligger oppi. Da holder de seg
Gjest Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Da blir det en ekstra sekk med bleier og mat hjemmefra som kan fylles med nips når vi skal hjem :-) Tusen takk for svar damer :-)
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Lemonia: klart det finnes barn i andre land, men de er jo vant til denne typen mat, bleier osv. Kan bli mye for en liten kropp å skulle venne seg til ny mat med annerledes smak, konsistens og krydder. Og det er jo virktig at de får i seg nok i varmen, er ikke noe serlig om gullungen plutselig ikke vil spise og drikke der nede! Og man vet jo ikke om poden skulle få eksem av parfymen, er tøfft til huden med mye varme, sol, bading, sand og solkrem - og med mye parfyme i tillegg da... Men kan jo selvfølgelig gå kjempefint, og gjør sikkert det for mange Selv ville jeg tatt med alt jeg trengte av mat og utstyr til lille, sånn for sikkerhetsskyld!
Lemonia Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Joda, jeg forstår jo det. Kanskje bare jeg som har en gutt som spiser alt han får servert. ;-)
Frøken Freken Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 Vi har nettopp vært utenfor Rimini i Italia. Hadde med alt vi trengte - er sykt glad for at vi hadde med middagsglass for snupp like ikke de italienske - bleier kunne vi imidlertid kjøpt der nede. Bleier er forresten ofte like dyre i søreuropa som i norge OG gjerne litt parfymert. Har aldri hatt så lite klær med meg på ferie, stress å dra på alt - men verdt det. Hun er også 9 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå