Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har ei lita tulle på 6 uker og storesøster er 2,5. Må vel si at det har gått veldig bra selv om det nok er tøft for storesøster å skulle dele mamma og pappa med den nye. Det jeg gjerne vil høre litt er faringer på er hvordan løser dere amming og legging når dere er alene. Pappa jobber turnus og er borte ved legging relativt ofte så dette må jeg jo løse selv. Lillejenta har lagt seg til en "fin uvane" å være veldig våken og sulten akkurat når storesøster skal legges og helst få litt ekstra kos og en fin avslutning på dagen. I tillegg så er det amming som skaper litt sjalusi her hos oss. Det går greit i noen minutter men så sakl storesøster bort å "se", klappe/kose med puppen, stå på hode ved siden av, osv, osv.. Noen som vil dele litt erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk tvillinger da storesøster var 2,5... Var et slit, men hadde heldigvis mannen hjemme de 9 første ukene, og alltid hjemme begge om kvelden. Ikke lett det der, og har vel egentlig ikke så mange tips, men har du prøvd bæresjal? Veldig behagelig å bære i, og du har 2 armer fri til storesøster. Prøvde meg aldri på det, men det skal visstnok være lettvint å amme mens man bærer i sjal også. Lykke til:-)

Skrevet

Min samboer jobber også turnus. Eldste var 2 år og 7 mnd da han fikk en liten søster. Leggetiden er somregel den vanskligste alene ja.

Jeg passet på å ta på eldste pysj og pusse tennene litt tidligere enn vanlig dersom lille var rolig og kunne ligge litt for seg selv.

Greide ikke alltid å overholde leggetiden da jeg prøvde å tilpasse det til amming. Jo eldre den yngste blir jo lettere blir det fordi de spiser til mer faste tider.

Dersom lille var urolig rundt leggetid fikk hun bare være med. Eldste godtok dette. Så lenge pysj og tannpuss var unnagjort gjensto bare lesing og legging. Da kunne lille være på armen samtidig.

Nå skal det sies (banker i bordet) at min eldste er veldig lett å legge. Han var og er foreløpig heller ikke spesielt sjalu.

Noen ganger hadde jeg besøk av folk til leggetid slik at de kunne roe lille mens jeg la eldste.

Du finner raskt rutiner og rytmer som passer for deg. Snart går det nok knirkefritt;-)

Skrevet

Jeg føler med deg.... Har en på 2,5 og ei lita på fem måneder. Leggetid alene er ikke gøy:-( Det er jo da alle er mest slitne, og luntene er korte. Minstejenta her har (dessverre) måttet skrike seg gjennom noen legge-seanser. Og selv om storebror stort sett er grei, så er det selvfølgelig disse kveldene som han IKKE hverken skal ta på pysj eller pusse tenner! Det hender at jeg har sittet og følt meg som en elendig mor etter slike legge seanser, med kjefting på storebror og skriking av lillesøster. Men vær romslig med deg selv, og husk at de mest sannsynlig ikke tar skade av noen sånne episoder. Forhåpentligvis klarer du å innføre gode rutiner; lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...