ditte&malusken&lillebror Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Litt redd jeg har gått for fort frem med grøtstarten?? Begynte med grøt da gutten min var 5 mnd og noen dager. Dag 1 fikk han smaksprøve av 1 ts grøtpulver. Han spiste alt og gapet etter mer. Dag 2 samme som dag 1. Dag 3 fikk han av 2ts grøtpulver. Dag 4 og 5 fikk han en halv porsjon. Dag 6 fikk han full porsjon. Dag 7 (i går) fikk han full porsjon både til lunch og kvelds. Han koser seg sånn med grøten og gaper og spiser, så det er så vanskelig å ikke kjøre på. Men så lurer jeg på om det kan være uheldig for tarmene hans? Han har ikke blitt hard i magen, men bæsjer mye og ofte (er det et godt eller dårlig tegn?) Synes han er blitt litt mer sutrete enn før, fra vi kom opp i halv porsjon. Vil ikke sitte på fanget eller ligge på gulvet å leke, bare bli bært rundt å titte på ting. Men synes det er vanskelig å skulle tippe om det er fordi han blir distrahert fra magevondt når jeg bærer han rundt, eller om det er fordi han kjeder seg ellers.. Huff, ble litt langt dette her, men håper noen orker lese og gi meg sine tanker likevel:)
Litjmora Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Det er ju nesten umulig å si hvorfor disse små sutrer når man ikke kjenner dem du er mora hans og vet best. Men jeg kan ju fortelle hvordan vi gjorde det hvis jeg husker rett da Begynte med grøt da han var 4mnd, men var ikke oppe i full posjon før han var nærmere 5mnd, om ikke mer. Men det var fordi han ikke var særlig intressert før den tid. Fikk i han noen skjeer om gangen av både mais og risgrøt. Da vi byttet til havregrøt gikk det bedre Når han var oppe i full posjon på kvelden, så gikk vi over til å gi middag i tillegg etter en eller to uker. Han var mest sulten på kvelden så det var logisk for oss å gjøre det slik. Etter det ble det grøt til frokost, men her spiser han fortsatt sjelden full posjon(er nå 8,5mnd), virker ikke som han er særlig sulten da, er vel for opptatt av verden rundt for å spise. Til slutt begynte vi med lunsj, brødskive/fruktmos/yoghurt og melk. Mine tanker er kanskje at full posjon grøt til både lunsj og kvelds kanskje er litt mye så tidlig? Du kan kanskje kutte ut en av delene en stund og se om han blir mer tilfreds? Jeg har en gutt som gaper og gaper når det er grøt, uansett om han er mett eller ikke. Så jeg må stoppe når jeg "vet" han er mett, for han sier liksom ikke i fra selv.. blir bare masse gulp og styr om han får for mye. Ah, ble litt rotete, ikke sikkert du ble noe klokere, men jeg har iaf forsøkt spør om du lurer på mer så skal jeg prøve å svare..
ditte&malusken&lillebror Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2009 Hehe, synes det er kjempevanskelig å vite hvorfor han sutrer jeg, selv om jeg kjenner han, hehe. Ellers har jeg tenkt tanken selv at det var litt overivrig å sette i gang med to fulle porsjoner så raskt, så i dag ble det pupp til lunch i stedenfor:) Er så gøy når han vil ha mat. Storesøster (nå 2 år) var over et år før hun var oppe i full porsjon, så blir litt revet med når han er så matglad, hehe. Tusen takk for svar:)
epla Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Hei! Vi har det litt på samme måte etter at vi begynte så smått med grøt til snuppa. Hun er bare 4,5 mnd, men mor har et ørlite håp om bedre nattesøvn hvis hun får i seg litt mere mat! (Oppe 4 ganger i natt for å amme, 6 ganger i går natt....) Synes hun ble mer sutrete etter at vi introduserte grøten, selv om hun bare fikk små skjeer. En liten teskje første og andre dag, to skjeer tredje dag. Da stoppet vi, for da skrek hun en del om kvelden og natta. Startet på igjen i går etter noen dagers pause, da fikk hun to små skjeer igjen. Sutrete i går kveld, men heldigvis ingen skriking i natt. I dag prøvde vi risgrøt i stedet for maisgrøt. Det så hun ut til å like bedre, selv om hun gapte og gapte etter mer maisgrøt også. Det er i alle fall ikke viljen hennes det står på! Vurderer å blande i litt malt eller sviskemos, for jeg tror hun får tregere mage av grøten. Vi får se det litt an, er helt i startfasen med fast føde ennå. Vanskelig dette, synes jeg! Ble rotete dette også, men poenget mitt var vel egentlig bare at snuppa vår også ble mere sutrete etter innføring av grøt. Håper det går seg til!
Ceci med snuppe Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Vi har også begynt så vidt med grøt (snuppa er 4 mnd), men tror hun reagerer litt på grøten. I går kveld våknet hun etter en time og gråt pga fising. Tenkte at det kunne hende hun ikke tålte maisgrøt? Tror hvertfall jeg skal prøve ny type. Har fått tips om hirsegrøt, men vet ikke hvor man får kjøpt det.
JulieF*Victoria* Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Hirsegrøt får du i helsekostbutikker! Kjøpte det selv her om dagen i en Life helsekost.
Pjuskemor Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Vi begynte med smaksprøver av maisgrøt da han var ca 4,5mnd. Økte ikke mengden noe særlig den uka vi drev på. Bofsen gapte etter mer, så det var ikke det.. men nattesøvnen ble dårligere enn noen gang.. Ble en helt annen natt etter den første kvelden igjen uten. Så vi kommer til å vente en stund før vi prøver igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå