Gjest Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Jeg lager hjemmelaget fruktmos og sviskemos (og sviske-aprikosmos) til snuppa, men lurer på hvor lenge det holder seg i kjøleskap? Fryser ned og tar opp etter som jeg trenger det, men hvor lenge holder det seg etter det er tint?
Lemonia Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Det holder seg i allefall et par dager, sviskemos holder nok litt lenger enn vanlig fruktmos. Jeg fryser også det jeg lager. Fruktmos fryser jeg porsjonsvis og sviskemos i bokser som holder i 3-4 dager og det går fint.
Maya_1 Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Hvor lenge kan man ha det i kjøleskap uten at det fryses da? Og er det samme for grønnsaker? F.eks gulrøtter og poteter..
Lemonia Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Kokte poteter egner seg lite til å oppbevare i kjøleskap. De smaker rart etter bare en dag eller to. Så det bør spises ferskt. Å fryse ren potetmos er heller ikke så godt, men hvis potetene inngår i en gryterett går det greit. Ren grønnsaksmos holder seg et par dager i allefall.
Maya_1 Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Hmmm...sant. Poteter blir fort ekkelt. Er det noe vi kan lage til de som holder seg bra da? Tenker det er så greit å lage til 2-3-4 dager i slengen og slippe å fryse og tine.
Lemonia Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er da. Gutten min er 6 mnd og spiser hjemmelagede babymiddager. Jeg har f.eks. laget lapskaus av oksekjøtt, poteter, gulrøtter, kålrot, purre og litt krydder. Dette moste jeg og fordelte porsjonsvis i plastbokser og fryste. Har fryst 12-13 porsjoner hver av 3 middagsretter slik at jeg bare tar opp en ny boks hver dag og han får litt variasjon. Hvis barnet ditt ikke spiser hele middager ennå kan du jo bare lage en grønnsaksmos sammen med potetene, f.eks. gulrot, potet og brokkoli. Det jeg gjorde da han bare spiste grønnsaksmos var å ikke gi poteter så ofte rett og slett fordi det er så vanskelig å oppbevare over tid og jeg ikke gadd å koke én stakkars potet hver dag. Han fikk rene grønnsaksmoser, f.eks. gulrot + brokkoli eller søtpotet + squash og så begynte vi med mer potet da han gikk over til å spise ordentlige middager.
Lunita_ Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 har også begynnt å lage middagen selv å fryse ned,men hvor mange måneder holder det seg i fryseren?
Lemonia Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Rene grønnsaksmoser holder seg lenge. Lager du skikkelig middag med kjøtt i holder de seg alt fra 3 og oppover avhengig av hva slags kjøtt du har brukt (tommelfingerregel er at magert kjøtt holder seg lengre enn fett kjøtt).
Maya_1 Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Min er snart 6 mnd, og har kun smakt 4 mnds glassene. Men prøvde i dag, og det var jo fantastisk enkelt. Dampet gulrot- og potet-biter 2 min i microen, og så et minutt i mikseren Ja var det med å ikke gidde å koke poteter hele tiden jeg også tenkte på, til jeg kom på dette. Kan de spise det meste (moset) når de er 6 mnd? Eller er det matvarer de bør vente lenger med?
Lemonia Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 De kan spise alt, med unntak av grønnsaker med høyt nitritt-nivå (rødbeter, spinat, mangold og et par til som egentlig ikke er særlig vanlig å gi barn uansett).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå