Gå til innhold

om far er norsk og mor fra et annet land

Anbefalte innlegg

og de har fått barn uten å være gift eller samboere. kan mor velge sitt statsborgerskap for barnet mot farens vilje, eller motsatt? at far tvinger mor til å skaffe norsk statsb. for barnet?

kan mor ta med seg barnet ut av landet uten at faren får vite det? barnet får jo pass fra morens hjemland og ikke er norsk.

barnet er født i norge.

Fortsetter under...

Er barnet født i Norge, så er det norsk statsborger. Vet ikke helt om en kan ha dobbelt statsborgerskap. Mener det går i noen land.

Ja, mor kan ta barnet med ut av landet dersom de ikke har felles foreldreansvar. Siden de ikke har bodd sammen da barnet ble født, så har mor automatisk foreldreansvaret alene. Her har det ingenting å si hvilket statsborgerskap barnet har.

Felles foreldreansvar kan far gå til retten og få, om mor ikke gir ham dette frivillig. Er han da normalt oppegående, så får han det. Og DA kan ikke mor gjøre slikt uten hans godkjennelse. Hun kan da ikke engang skaffe pass til barnet alene. Normalt klarer en likevel å skaffe pass, men her er det tungtveiende grunner i at mor stikker av med barnet og kanskje ikke kommer tilbake.

Du tar feil, anonym 17.37. I Norge er det slik at statsborgerskapet følger mor (jeg er nesten sikker på at det er mor, det kan være far, husker ikke helt). Du blir ikke norsk statsborger av å bli født i Norge.

Annonse

Fra UDI sine sider:

§ 4. Erverv ved fødsel

Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger. Dør faren før barnet blir født, er det tilstrekkelig at faren var norsk statsborger da han døde.

Hittebarn som blir funnet i riket er norsk statsborger inntil annet legges til grunn.

Tror det var i 2006 at det kom nye lover.

da må det å ha to statsborgerskap i norge være greit da. de kan jo ikke tvinge mor til å ikke søke om statsborgerskap i sitt eget land, hvis hun gjør det og får det. kan hun bruke det utenlandske passet til ta med barnet ut uten fars samtykke, eller?

Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskap

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap".

hva med det da?

Det du sier stemmer. Søker man om statsborgerskap mister man sitt forrige. Det er forskjell på å søke om nytt statsborgerskap og å være født til flere. Er man født av foreldre med ulik nasjonalitet kan man ha begge statsborgerskap.

Annonse

syke kjerring sjøl. ikke åpne kjeften din når du ikke vet hva som foregår. far har aldri vært der for barnet. var ikke med på svangerskapet/fødselen eller nå som barnet er født. han har aldri sett barnet. jeg tilbød ham å sende bilder/velge navn men hørte ingenting. spurte til og med familien hans om de ville se barnet, men det ville ikke de heller.

jeg vil ut av landet med barnet jeg har slitt for ja. mitt barn. hadde det ikke vært for meg hadde ikke barnet vært i livet.

han ville ha abort, men det som er jævlig er at hvis jeg drar ut med barnet kan han plutselig bli intressert og nekte oss å dra bare for å pine meg. kanskje for å ta tilbake for det at jeg ikke tok abort.

jeg har kjøpt alt til barnet ordnet seng, vogn, rom alt til min lille baby uten noe hjelp fra faren med den lave lønningen jeg har. så ikke kom å si at han har rett til ha barnet i norge bare fordi han hadde sex med meg.

Hvis barnet er født i et annet land er det mulig å ha dobbelt statsborgerskap. Men når det er født i Norge får det norsk statsborgerskap. Og når det søker om annet statsborgerskap vil det miste sitt norske statsborgerskap.

Du kan vel kanskje gå til familiekontoret eller snakke med en advokat om å få aleneomsorgen for barnet. Det synes jeg høres bedre ut enn å kidnappe det.

Har mor foreldreansvaret alene, så kan hun bare reise. Far kan ikke stoppe henne. Hun har heller ikke juridisk plikt å informere far, kun moralsk. Dette selv om barnet er norsk statsborger, noe en blir om en er født i Norge.

Har de derimot delt foreldreansvar, så kan far stoppe henne. foreldreansvar har ikke med samvær eller omsorg å gjøre. Det er et juridisk begrep, hvor begge foreldre skal være med å bestemme store ting i barnets liv, som anskaffelse av pass, navneendring osv. Har mor det alene, så bestemmer hun også alt dette alene.

Men når du og barnet allerede har bosatt dere i utlandet så kan han uansett ikke tvinge dere til og flytte tilbake selv om han skulle kreve delt foreldreansvar og få det. Uansett så er ikke dette noe han får over natta hvis han krever det. Det må gjennom både megling på familievernskontor og rettensvei hvis du ikke frivillig gir han det.

Så reis først og evt informer ham senere. Sett i gang prosessen med å endre statsborgerskapet med en gang når du kommer hjem, for det kan du gjøre alene når du har hele foreldreansvaret.

Det tar laaaaaaang tid å komme så langt som til retten her. Så kommer du deg unna fort, og får ordnet med statsborgerskapet fort, så skal det nok litt til for å få endret dette tilbake. Han kan nemlig ikke kreve at du skal flytte tilbake til Norge selv om han skulle få delt foreldreansvar senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...