Gå til innhold

Noen som har erfaring med igangsettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det så vondt som alle skal ha det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til meg var det ikke noe særlig, hadde en grusom fødsel sist da jeg ble igangsatt egentlig. Men jeg vet ikke om det er derfor og det er vel forskjellig fra kvinne til kvinne også. Finnes nok ikke noe fasit på spm ditt desverre.

Skrevet

Hm, vet ikke hvor vondt alle skal ha det til, men det er jo vondt å føde. Jeg ble igangsatt sist og har ingen andre erfaringer så vanskelig å si om det er værre enn å føde vanlig. Det er som regel mer intenst å bli igangsatt, jeg hadde rier med ett mellomrom mellom hver fra start til slutt i 12 timer, men gikk veldig fint med meg. Var jo selvfølglig veldig vondt, men det er det vel uansett. Hadde en fin fødsel, uten noe problematikk, og fikk en stor flott gutt som garantert var verdt det!!!!!! Er det første gang for deg?

Skrevet

jeg har ikke noe å sammenligne med, da jeg kun har blitt satt igang.

jeg fikk modningsgel på morgenen, og fikk maserier(moderate) noen timer etter..2 min pause mellom i maaaaaange timer, uten at jeg fikk mer enn 1-2 cm åpning..fikk allergipille og peditin å sove på ved midnatt, da det ikke skjedde noe mer...våknet kl 02.00, og måtte på do...da gikk slimproppen og jeg tror jeg tømte alt som var i tarmene(sorry detaljer)...kjente rier hvert 5. min, og kl 02.30 kjente jeg snuppa sparke ifra og dette 2 hakk ned.ringte på jm, og hun konstaterte at jeg var i fødsel(4 cm)...så gikk alt super fort, og jenta var ute 03.23;-)

måtte sy noen få sting, og kom meg fort på bena igjen;-)

det som var mest slitsomt var dagen med maserier..ikke så vondt men ble så sliten av det...ellers husker jeg det som en fin fødsel;-)

masse lykke til!

Skrevet

Stikker innom fra dib...

Jeg ble igangsatt av medisinske årsaker. Det beste er jo at fødselen starter av seg selv, både for mor og barn! Det øker sjansen for komplikasjoner å bli igangsatt, og man har gjerne økt behov for smertestillende. For meg endte det i ks på 10 cm. Ikke så gøy, som du sikkert kan tenke deg. Opplevelsen av fødselen varierer jo fra person til person - og vondt gjør det uansett! ;) Men jeg tror mye kommer an på om det er nok med modningsgel og stripping (og hva de når gjør, jeg vet ikke, jeg ble satt rett på drypp) og man så starter med egne rier, eller om man må få igang riene med drypp. Jeg var hos jordmor og gynekolog i går for å snakke ut om fødselen i går, siden jeg har slitt endel med det i ettertid, og jeg spurte om dette med riene. Hun sa at rier når man er igangsatt (drypp) er kortere, vondere, og kommer helt plutselig - de har ikke noen ordentlig oppbyggingsfase, så de kommer rett på.

Det stemmer veldig godt med min erfaring. Riene kom som kastet på meg, jeg rakk aldri å forberede meg - og de kunne også komme i serier, opptil tre stk på rad med bare et par sekunders pause. Jeg synes ikke at igangsetting er så mye å anbefale, naturlig nok, siden det gikk som det gikk. Min erfaring fra min tid her inne var i alle fall at mange tok altfor lett på dette med igangsetting. Det er en grunn til at legene i utgangspunktet er tilbakeholdne med det. Om det er nødvendig av medisinske årsaker eller overtid er det selvsagt noe annet, men om man "bare" er sliten og lei av å være høygravid, ville jeg heller prøvd å holde ut noen dager til...

Skrevet

Kan man bli igangsatt hvis man bare er sliten og lei? Trodde alltid at det var en god årsak som måtte til...

Skrevet

Jeg ble satt igang, fordi de ikke ville at barnet skulle bli for stort (har målt bekkenet - er veldig smal). Jeg har vel bare positive ting å si om det. Det var jo en pang start på fødselen, men med effektive rier fra første stund, så syns jeg ikke at det gjorde noe. Syns jeg hadde en veldig fin fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...