Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #1 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg og bf er ikke sammen.. Jeg ønsker å ha foreldreretten alene, men leste noe om at hvis han skriver under farskapspapirene så er den delt?? Jeg er igrunn litt forvirra, noen som kan fortelle meg hvordan det funker?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140260062-foreldrerett-og-det-der/
Irene Adler Skrevet 16. juni 2009 #2 Del Skrevet 16. juni 2009 Foreldrerett er et begrepe som er tatt ut av Barneloven og ikke lenger er i bruk rent juridisk. Begrepene lever videre blant journalister og folk flest, men Barneloven opererer med tre begreper: Foreldreansvar (Fast) bosted Samvær Foreldreansvaret er det overordnede juridiske ansvaret foreldre har for sine barn, at man er ansvarlig for og har plikt til å fatte beslutninger på vegne av sine barn. Felles foreldreansvar handler om hvilke beslutninger foreldre skal ta i fellesskap. Det kan være søknad om pass, navneendring, valg av skole, flytte utenlands medisinsk behandling med mere. Foreldre som er samboende (registrert på samme adresse i folkeregisteret) eller gift på barnets fødselstidspunkt, har automatisk felles foreldreansvar. Dersom foreldrene ikke er samboende har mor foreldransvaret alene. Siden dere ikke bor sammen, får du automatisk foreldreansvaret alene, men dersom du ønsker å dele det med far; må også du undertegne rubrikk 6.3 på skjema NAV 55-00-10B Erkjennelse av farskap. Dere kan avtale felles foreldreansvar på et senere tidspunkt ved å sende inn skjema Q0199B Avtale om foreldreansvar til folkeregisteret. Felles foreldreansvar må meldes til folkeregisteret på blankett Q-0199 for å være gyldig. Så i ditt tilfelle får du foreldreansvaret alene. Selv om en mann erkjenner farskapet, får han ikke automatisk foreldreansvar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140260062-foreldrerett-og-det-der/#findComment-140263226
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå