Gå til innhold

Blir SÅ lei meg:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var vi på ultralyd! For en nedtur... (ALT BRA MED FOSTERET ALTSÅ). Og den dama som tar ultralyden MÅ selvfølgelig poengtere at jeg er overvektig!! Akkurat som at jeg ikke er smertelig klar over det selv, og har forsøkt å gjøre noe med det. Jeg har diagnosen PCOS også, som gjør det noe vanskeligere å gå ned.. Dessuten trodde jeg at jordmora på ultralyd skulle sjekke at alt var bra med barnet vårt, og ikke kommentere min vekt!!! Hvorfor har de bestandig dette fokuset?? Jeg gråt og gråt etter timen!! Dette skulle jo være en god dag, å få se babyen i magen. Vi har prøvd å bli gravide i 3 og 1/2 år, var så heldig å lykkes på 1 prøverørsforsøk.. kan de ikke bare være glade på våre vegne??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, at det går ann!om noen i det hele tatt trenger å kommentere det så mye, er det isåfall legens oppgave!blir litt mye om jordmor, lege og der en tar ultralyd skal ha som "oppgave" å kommentere vekten liksom. er jo ikke noe vi er stolte av. gruer meg en hel haug til kontrollene jeg!er 12 uker nå, å skal på første legekontroll torsdag. veier 96 kg og er 176 cm. min trivselsvekt er ca 80 kg, men fikk aldri av alt etter forrige graviditet for 1,5 år siden, la på meg 30 kg. så føler meg ikke bra nå. og er redd for kommentarer hos legen.

Skrevet

Det er ingen andre enn oss selv som har noe med hvordan kroppen vår er. Kjempe dårlig gjort av jordmor å si noe slikt. Kan da heller ikke tro hun egentlig har lov å si noe om det. Kjempe synd at hun ødela dagen din. Håper ikke jeg treffer på en slik jordmor når jeg skal på UL igjen. Lykke til videre:-)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Det er ikke lov å si sånne ting så lenge det ikke har noe å si for fosteret. Det er helelr ikke lov å si sånt på en taktløs måte.Klag du:)

Skrevet

Vet akkuratt hva du mener, HI!

Jeg har fått kommentar på de to siste ultralydene nå om at jeg er for feit for å få en skikkelig ultralyd. Og det var av to forskjellige på samme sykehus. (i uke 34 og i uke 36)

Jeg er 160cm og veier 116 kg :(

Skrevet

Høres skikkelig uprofft ut!

Hos meg fikk de skikkelig dårlige bilder, vanskelig å se alt de skulle se etter. Får noen ekstra ultralyder på grunn av det. De sa ikke noe høyt der og da om at det var fordi jeg var feit. De sa at "noen avbilder bare dårlig". Men jeg hørte når legen leste inn sitt notat, om hvorfor jeg skulle ha noen ekstra ultralyder; pga "obesitas" Og det er rett og slett ett fint ord for at jeg er feit.

Er forøvrig 165cm høy og 95kg, mest magefett på meg...

Det er flaut selv om de ikke har sagt noe direkte stygt :(

Skrevet

Jeg hadde en fin samtale ang. min BMI med jordmor i dag. Alt hun sa ble sagt på en fin måte, som ikke såret meg, for jeg er fullstendig klar over at jeg er overvektig.

I uke 28 skal jeg ta en test for å sjekke hvordan blodet mitt reagerer på sukker og for å følge med slik at jeg ikke får svangerskapsdiabetes. De tar blodprøver, også skal jeg drikke noe sukkerveske. Må være på legesenteret i 2 timer før testen er ferdig. Flere som skal ta en slik test?

Skrevet

jeg tok en slik test. Glykosebelastning heter det.

Jeg hadde ikke diabetes i hvertfall:)

Skrevet

Jeg skal også ta glukosebelasting! Har PCOS og faren for svangerskapsdiabetes øker når man har den diagnosen.. Håper jeg slipper svangerskapsdiabetes. Spiser sunt, og drikker kun vann!! Håper på det beste!

Skrevet

Men vi må jo innse at vi er feite- og det gjør at f.eks ultralyd blir en utfordring. Samme hva som er grunnen til at vi er tjukke.... Det er ikke sikkert de mener at vi nødvendigvis må gå ned så himla mye i vekt sånn generelt, men om vi vil oppleve en "perfekt" UL må vi det.

Vi må slutte å ta oss nær av at andre kommenterer at vi er overvektige!

Tenk så mange ganger tynne mennesker får høre at de må legge på seg....

Skrevet

For et usaklig innlegg du siste anonym som har skrevet inn!! Vi er da vel smertelig klar over at vi er overvektige. Og hvis noen ønsker å være det, får det være deres sak. Poenget mitt er at mange overvektige ønsker ikke å være det, og sliter med å gå ned i vekt. Sliter også med dårlig selvbilde. Da trenger man ikke få slengt sånne kommentarer i trynet!! I dette tilfellet var ultralydundersøkelsen gjennomført, og alt var bra med fosteret. Kan det da være nødvendig med en slik kommentar?? Tynn eller tjukk, uansett trenger man ikke slike kommentarer...

Skrevet

Min biologiske mor er kraftig overvektig, jeg har ikke arvet det, men begge mine eldre søstre har.

Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt, og det sårer meg å se at samfunnet er så dømmende.

Jeg vil ønske deg alt det beste, og krysser fingrene for at du slipper slike spm/kommentarer igjen<3

De beste ønsker fra Ålesund

Skrevet

Min biologiske mor er kraftig overvektig, jeg har ikke arvet det, men begge mine eldre søstre har.

Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt, og det sårer meg å se at samfunnet er så dømmende.

Jeg vil ønske deg alt det beste, og krysser fingrene for at du slipper slike spm/kommentarer igjen<3

De beste ønsker fra Ålesund

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er forferdelig trist å høre at det ikke ble "den gode dagen" du hadde håpet på! Samfunnet i dag er veldig kroppsfiksert, noe som provoserer meg! Selv har jeg noen kg å gå på! Nå er det 5 mnd siden jeg fødte, men allikevel er jeg en del inne på denne siden :) Klarer ikke å løsrive meg helt ;)

Jeg håper så inderlig at du skal nyte resten av svangerskapet ditt! Hev hodet og vær stolt over deg selv! Bær frem babyen i magen med stolthet!!!!! Gjør som meg og nyt hver dag, hvert minutt, hvert sekund og ikke minst hvert spark fra den lille :) Sperr ute alt annet "vondt" du eventuelt skulle måtte høre! Jeg har aldri følt meg flottere enn da jeg gikk med gravid-mage :)

Håper resten av svangerskapet ditt blir en flott opplevelse!

Nyt det, tiden går fort :)

Masse lykke til!

Skrevet

Hei anonym! Så sint jeg ble på dine vegne.. Vet akkurat hvordan du har det. Forstår ikke hvorfor alle absolutt skal si det opplagte?Vi vet det da innmari godt selv, vi tenker på det hver dag, vi ser det hver dag. Vi prøver hardt for å gjøre noe med det. Trenger ikke slike kommentarer fra alt og alle.. Vi er mennesker som tenker og føler på lik linje med alle andre mennesker. Jeg har gått ned 8 kg 1 trimester, har kastet opp alt jeg har hatt i meg av mat og drikke. men legene jeg var til fordi jeg var redd for dehyrdering(tisset bare 3 ganger for dag, veldig mørk urin, torre lepper,tørr i munnen) bare kneip meg bare i armen å sa at det var bare tull.. Jeg vet det var fordi jeg er overvektig, synst dette var utrulig ekkelt å oppleve..

Jeg og samboeren min har prøvd i 2 år og lykkes på første ivf =) Jeg elsker å vere gravid og det skal ingen få ødelegge, ikke la den jordmorhurpa ødlegge for deg heller, bare nyt graviditeten din og elsk magen som vokser.. klem til deg !

Skrevet

Har også opplevd slike kommentarer fra jordmor, men ikke på UL.

Blir lei meg på dine vegne siden en så hyggelig anledning skulle bli så kjip.

Stor klem og masse lykke til!

Skrevet

off stakkars.. vi som er overvektige er jo smertelig klar over det selv, begynner og grue meg til UL.. er 171 cm høy og veier 112 kg.. off tørr ikke tenke på hva hun kommer til og si.

Skrevet

Jeg fikk magesmerter for en ukes tid siden,og de minnet veldig om mensverk,så da kontaktet jeg legevakten. det endte opp med ei dame som skulle bruke doplern på meg.. hun bare.. jeg hører ikke noe lyd,men det kan være for du har jo litt ekstra "fett" på kroppen.. jeg reagerte ltit på hvordan hun utførte testen.. hun stakk den jo ikke ned i magen engang..bare såvidt kilte meg over magen.. men enden på visa ble sykehuset og vakthavende lege måtte utføre UL.. joda der var alt i beste velgående.. og han nevnte ikke vekten min.. så ble jo veldig glad:)

Var hos jordmor på sykehuset for omvisning på føden nå på mandag.. hun klarte fint å høre hjertelyden med samme apparatet.. og hun brukte ikke mer enn 10sekunder på å finne frem.. og jeg er ikke lett overvektig engang.. jeg er 174cm og veier oppmot 130kg.. (litt usikker med tanke på oppkast i 4mnder og mange sier jeg har gått ned masse :D)

vet ikke helt om dette var relevant.. men fikk bare lyst å dele min erfaring.. og min fødselslege som utfører UL på meg hver 3uke.. har ALDRI nevnt at jeg er for feit eller overvektig til å få fine bilder.. mye tull og vas fra idiotiske leger og jordmødre...

et råd kan jo være.. om noen gruer seg og er redd for at vekten skal bli kommentert.. vær først ute med å kommentere det:)

hilsen ei som er stolt av magen sin for første gang i livet:D:D:D:D

Skrevet

Hei!

Vet at jeg ikke har noe her å gjøre egentlig, men måtte bare inn å se...

Ble skikkelig provosert av denne jordmoren som kan klare å trykke slike usakligheter ut av seg!!

Hvis man jobber med mennesker bør man klare å ha litt innsikt i andres liv og ikke bare kunne det som står i boka...

Lykke til!

Klem fra ei som ble provosert.

Skrevet

Kanskje de forventer at vi skal bli skikkelig overraska, og bryte ut:

"HVA er d du sier ?? Er JEG tjukk ?? Guri, d var jeg altså ikke klar over..."

Jaja....

Skrevet

Nå vet jeg ikke akkurat HVA denne dama sa, men jeg fikk også kommentarer hver gang på ultralyd at det var litt vanskelig å få skikkelige bilder. Men det må de jo si, for å sikre seg litt ifall de ikke har fanget opp et eller annet problem pga dårlig bildekvalitet. Det betyr ikke nødvendigvis at de mener noe galt med det. Jeg valgte iallfall å ikke la det gå innpå meg. Jeg endte også opp med keisersnitt, og legen sa etterpå at de måtte 1) lage større/lengre snitt enn normalt og 2) legge inn dren i operasjonssåret pga at jeg er litt stor. "Men det vet du jo selv" sa han, og ga meg en klem. Jeg kunne selvsagt blitt dritfornærma, men valgte å ta det positivt. Jeg er faktisk litt enig med Anonym litt lenger opp at vi må slutte å være så hårsåre på dette med vekta. Det er uansett bare vi selv som kan styrke vår egen selvtillit og vårt eget selvbilde !

Så må man også huske på at gravide kvinner er i overkant følsomme... Når det er sagt - hvis damen, uten tvil, rett ut var uforskammet bør det selvsagt klages på.

• 3 uker senere...
Skrevet

Huff og huff... Nå er jeg riktignok høygravid, men bare griner av innlegget ditt. Føler virkelig med deg! Har selv PCOS, og det er trist når omverden ikke forstår hvor mye offer som må til for å holde seg "normalvektig" med den diagnosen... Ville egentlig bare si at jeg føler med deg og håper at du slipper flere sånne bemerkninger. Gratulerer med graviditeten og masse masse lykke til! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er jo fakta, og det er jo bare å innse det uten å lage noe mer oppstyr rundt det.

Dere feite personer er jo som homofile..skal statuere så fælt for at andre ikke skal tråkke over den usynlige grensen dere har, for å ikke bli såret.

Og legene osv, de mener garantert ikke noe vondt med det heller. Men det har jo seg slik at overvektige som er gravide, har jo risikosvangerskap, og det er mye galt som kan forekomme under svangerskapet med både mor og barn.

Det er faktisk slik at leger kan ha problemer med å se barnet på UL, på grunn av alt magefettet. Og det er ikke noe vondt med det, men det er FAKTA. Legene MÅ jo forklare dere gravide som er på UL hva/hvorfor/hvordan.

En ting dere overvektige må slutte med er å, annta at alle andre normalvektige vet va dere går igjennom, og at vi skal liksom greie å vite hvorfor dere er overvektige osv, eller hvorfor dere ikke greier å gå ned i vekt.

Da må dere heller, når situasjonen oppstår, fortelle at dere synes ikke noe om at det blir sagt, osv.

Skrevet

Har selv vært på UL i dag, alt vel med begge to - og jordmor var nesten sikker på at det var to jenter. Jeg "bildet ikke så godt" sa hun; det varierte fra person til person, det hadde med ulike vevstyper å gjøre - og så la hun til med et godt smil, mens hun knep meg litt i sideflesket- at litt ekstra heller ikke gjorde det lettere, men sånn var det bare. Hun så det hun trengte å se, sa hun, og jeg følte det på ingen måte nedverdigende. (Hun var heldigvis ikke radmager selv, da tror jeg kanskje jeg hadde reagert).

Hun var iallfall et skjønt menneske. Bare en som ting som å si at "ikke bli bekymret om jeg sitter helt stille, men det krever dyp konsentrasjon, må holde rede på hvilke armer og ben som tilhører hvilket barn". De lå veldig tett, men hun fant etter en stund en tynn skillevegg mellom de. De hadde felles morkake.

Så nå puster jeg lettet ut - er fæl til å bekymre meg... Skal ned igjen om to uker, og håper å møte samme dame. Fikk umiddelbart tiltro til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...