Gå til innhold

OBS! om uttak av foreldrepenger 100 eller 80%

Anbefalte innlegg

Skrevet

En artikkel i dagens næringsliv ( senere kopiert i andre medier)konstanterer at flesteparten av oss blir lurt ved å velge 80% dekningsgrad foreldrepenger. Fordi opplysningen fra nav som jeg synes virket ganske klar sier at man får større utbetaling sett over ett med å velge 100% dekningsgrad er for lite opplyst om. MEN jeg begynte å regne over dette for egen del. For meg er det viktigst hva jeg faktisk får utbetalt ( dvs. etter skatt) og hvor mye tid jeg får sammen med barnet, da en 8 mnd. gammel baby ikke er moden nok til å "settes bort". Det viser seg at justert for mitt skattetrekk som er tabelltrekk , ikke prosent vel og merke. Vil jeg faktisk totalt sett hele perioden sett under ett får mer utbetalt med å velge 80%. Bare ett lite tips regn over selv med deres skattetrekk før dere tar for gitt disse opplysningene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et lite spørsmål.. Vil det si at du får mer utbetalt tilsammen etter 8 mnd permisjon enn 10 mnd? altså om du ser på "slutt summen" er den høyere på 8 mnd... Men har du da tenkt å sende baby bort å begynne å jobbe etter 8 mnd da?

Skrevet

Ja sluttsummen etter alle ukene med foreldrepenger er høyere med 80% enn 100% etter at skatt er trukket fra. Alternativet til dagens næringsliv var å ta ubetalt permisjon i to mnd ( noe du har krav på i henhold til arbeidsmiljøloven), da deres regnestykke viste en høyere sluttsum med 100% dekningsgrad ( dvs. du fordeler selv pengene ut over et tilsvarende antall uker): Jeg har planer om å være lengst mulig hjemme med babyen, men der er mange som faktisk begynner å jobbe etter 8 mnd. F.eks folk med turnusarbeid hvor foreldrene deler på å være hjemme.

Skrevet

Jeg tar 100%, men i og med at permisjonen slutter på sommeren neste år(etter at også fedrekvoten er brukt), så bruker jeg ferien(4 uker) + 2 ferieuker som overføres fra i år for å forlenge tiden hjemme. Dermed blir vi tilsammen hjemme litt under 1 år. Etterpå tar jeg ulønnet permisjon til jeg føler meg klar for å sende han i barnehage.Hadde aldri greid å sende babyen i barnehage etter bare 8 mnd... :)

Skrevet

Vi ble rådet av NAV til å ta 100% permisjon. For mor betyr det lite, men for far betyr det 20% tapt inntekt i permisjonstiden. For oss ville dette utgjøre nesten 20.000,- kr i løpet av 10 uker som er det han skal ha med maks utbetalingssum.

Jeg tar fire uker ferie (årets) i november/desember, overfører 1 uke ferie til neste år, forskyver dermed permisjonen med 4 uker. Tar ut 5 uker ferie neste sommer når permisjonen er slutt, og legger til 6 - 7 uker permisjon uten lønn. Starter på jobb igjen 1. september. Da er ungen 13 - 14 måneder avhengig av når den vil komme til verden fra nå og til slutten av juli.

Funker for oss når far er selvstendig næringsdrivende. JEg setter av penger hver måned fra og med nå og ut lønnet permisjon.

Skrevet

For meg svarer det seg med 100% i 10 mnd i stede for 80% i 10 mnd. jeg får nesten 15 000kr ekstra enn va jeg hadde fått hadde jeg valgt 80% i sluttsum, så da tar jeg heller ulønnet permisjon resten;)

Skrevet

Vi regnet over det da jeg søkte til NAV og vi sparer en god del på å velge 100% i 44 uker (husker dog ikke hvor mye). For å slippe å sende tidlig i bhg blir jeg hjemme to måneder ulønnet i forlengelse av min permisjon, før pappaen blir hjemme sine uker.

Skrevet

Skulle likt å se regnestykket ditt, for jeg har vanskelig for å se for meg at noen kan tjene på 80% (at de som ikke er så flinke til å spare anser det for mest praktisk å få pengene fordelt utover i stede for å sette av selv er en helt annen sak, den forstår jeg godt). Vi ville tapt ganske mange tusen kroner på å velge 80% framfor 100% i hvertfall, spesielt i den tiden pappaen skal ha perm.

Skrevet

Bare vær oppmerksom på en liiiiten men viktig detalj... som NAV opplyste meg om... Når du har ulønnet permisjon har du færre rettingheter om du blir syk... sykepenger etc...

Men jeg har valgt å ta 100% i ti mnd + endel uker ulønnet perm uansett jeg altså. :)

Skrevet

Jeg undrer meg bare veldig over at så mange av dere snakker om 8 mnd... Foreldrepermisjonen er med 100% dekningsgrad 48 uker om dere føder etter 1.juli 2009. Dette er faktisk over 11 mnd (de fleste mnd er lengre enn 4 uker...og det er 52 uker i året). Itillegg får vi i landet vårt ferieopptjeneing selv om vi er i permisjon - det betyr ytterligere 5 uker for mor og 5 uker for far... Tilsammen har altså de fleste en permisjon som kan være så lang som 58 uker, men som selvsagt reduseres om far tar ut ferie samtidig som mor har permisjon eller om mor tar ut ferie samtidig som far tar ut permisjon. Litt avhengig av når på året man føder har jo mange årets ferie tilgode også - eller kan spare noe av denne og legge den i forlengelsen av permisjonen (skal du f.eks. føde 1 september 2009 - ta f.eks. ut 2 uker ferie i juli, spar 3 uker hver og legg disse 6 ukene til de 48 ukene + de fem ukene dere har hver i 2010 - og vips - dere har permisjon sammenlagt til langt utpå høsten neste år.). Det er iallefall helt klart at vi har en enormt god permisjonsordning i landet vårt! Nyt tiden alle sammen!

Skrevet

Det blir 46 eller 56 etter 1. juli.

Og husk at dersom dere tar to måneders ulønnet permisjon, sjekk om dere kan ta disse med forsikringsordninger fra jobben dersom dere har det.

Og husk at man må jobbe 4 uker etter de to månedene for å tjene opp sykepengegrunnlag igjen (etter ulønnet permisjon i to uker)

Skrevet

vi har tenkt å ta 100% lønn. planen er at jeg først tar 36 uker permisjon, så tar jeg 2 mnd permisjon uten lønn før han tar sine 10 uker. Skal fylle ut søknadsjema til nav nå. Må vi oppgi der at jeg har tenkt å ta 2 måneder ulønnet før han tar sin permisjon, eller kan man bestemme seg for det underveis?

Skrevet

vi har tenkt å ta 100% lønn. planen er at jeg først tar 36 uker permisjon, så tar jeg 2 mnd permisjon uten lønn før han tar sine 10 uker. Skal fylle ut søknadsjema til nav nå. Må vi oppgi der at jeg har tenkt å ta 2 måneder ulønnet før han tar sin permisjon, eller kan man bestemme seg for det underveis?

kruta78

Skrevet

Siden far får samme dekningsgrad som mor lønner det seg for oss at jeg tar permisjon med 100% dekning slik at far også får utbetalt full lønn i sine uker.Jeg velger å ta to måneder ulønnet permisjon i tillegg slik at jeg går hjemme et helt år.....

Skrevet

vi har valgt å tatt permisjon med 80% dekning! det ble vi anbefalt! det vil da si at det er totalt 56 uker!! 10 av de ukene skal far ha å 3 av de ukene er jo før fødselen! så totalt blir det 43 uker på meg! jeg tar disse ukene først, så skal far ta 10 uker etterpå! å da er babyn 1 år å er klar for barnehage!

men som dere sier, taper man på å ta ut permisjon med 80 % ?

vi har sendt inn papirer og fått invilga dette! men på dette sto det at far bare skal få 6 uker permisjon! klarer ikke helt å stole på nav!! for etter 1 jule skal han jo ha 10 uker!? så vi skal snakke med nav i morgen å få avklart dette! men kan man endre på det underveis eller er det bestemt når man sender inn papirene?

Skrevet

Vi har regnet over dette flere ganger, og vi har benyttet oss av utregningsmetoden for sykepenger ( som er det foreldrepenger blir regnet ut fra) Det vil si vår faste mnd. lønn del på 21,67 dager = dagsats. Regnet dette opp mot antall dager med permisjon i 100 eller 80 % og justert begge utbet for skattetrekk. Som sagt vi har begge tabelltrekk ikke prosentrekk.Vi har lagt sammen mors og far utbetalinger. Vi har i utgangspunktet ikke spesielt høy lønn, ligger rundt 340 000 hver. Ved å velge 100% ville vi få en brutto utbetaling sammenlagt på ca. 7200,- mer enn for 80%, men justert med vårt skattetrekk ville vi få en nettoutbetaling på ca.4000,- mer. Dette fordi skattetrekk på 80% utbetaling er ikke 80% av skattetrekk for 100% utbetaling men 60%. Far taper selvfølgelig mest på dette valget ca. 12000,- før skatt men vi har valgt å legge utbetalingene sammen da vi har helt og holdent felles økonomi.Med å legge inn ferie både i år og til neste år vil vi dermed kunne gå hjemme i ca.1 år og 3 mnd.

Vi velger derfor 80%

Et annet kjempeviktig poeng som ble nevnt her er at hvis noe skulle skje når man er i ulønnet permisjon kan man risikere å stå uten rettigheter i forhold til sykepenger, dagpenger etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...