Gå til innhold

Setefødsel

elefantenElna

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har erfaring med setefødsel? Fire uker til termin og lillemann har ennå ikke snudd seg. Kan jo skje når som helst, men jordmor mener det snart bør skje dersom han skal snu seg frivillig.

Hvor ille er en setefødsel sammenlignet med vanlig? Vet det i utganspunktet er vanskelig å sammenligne fødsler, men.. Hadde en dårlig fødselsopplevelse sist. Tok veldig lang tid og babyen satte seg fast. Kom ut til slutt på vanlig vis, men var ikke noen hyggelig opplevelse. Har ikke vurdert keisersnitt for å "slippe" å føde, men er litt usikker nå pga setefødsel. I tillegg er jeg bekymret for at han ikke ligger i seteleie heller. Det er en veldig aktiv krabat og jeg kjenner godt når hodet er rett opp. For det meste føles det som om hodet er mer på ene siden av min mage.

Når jeg søker nettet kommer det opp masse historier om setefødsler der ungen ligger slik til at den ikke kan komme ut og at det ender i hastekeisersnitt. Har ikke lyst til å ende slik..

Noen som har noen erfaringer å dele?

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Fødte mitt 3, barn i seteleie. Det gikk kjempefint! Var veldig redd da jeg fant ut at han lå den veien. Kunne velge keisersnitt om jeg ønsket det, men etter samtaler med jordmor, valgte jeg å føde vaginalt. Angrer ikke!

Fødte nr 2 i styrtfødsel. Nr 3 ble også det, bare med rumpa først. Rakk ikke smertestillende engang! 2 sting, 3100 gr. Fra riene startet til han var ute gikk det 1 time og 15 minutter!!

Selvølgelig er ingen fødsler like, men min erfaring er at setefødselen ikke var vondere enn de andre to. Snakk med fag-folket, og stol på deres vurderinger. Hvis de mener du kan føde sete, tror jeg det er bedre både for deg og barnet! dessuten kommer du deg mye raskere enn om du har vært igjennom et kirurgisk inngrep. Venter nå nr 4, og er ikke redd for setefødsler lenger! Lykke til!!

Jeg har tre barn, hvorav nr. 2 lå i seteleie. Nå er jeg gravid med nr. 4 - og han ser ikke ut til å snu seg "riktig" vei...

Min første fødsel var pannefødsel og tok lang tid. Da nr. 2 lå i seteleie, ble det tatt røntgen av bekkenet mitt for å sjekke hvor bredt det var. Da det viste seg at jeg ikke var så bred, ble det anbefalt keisersnitt. Jeg kom meg like fort etter keisersnittet som etter de to vaginale fødslene! Var oppe og gikk tidlig, reiste like raskt hjem fra sykehuset og var i aktiv vigør hjemme etterpå alle tre gangene. Etter keisersnittet reiste jeg hjem til en storesøster på 2,5 år som skulle til og fra barnehage - noe som heller ikke var noe problem. Mine barn har alle vært rundt 3,5 kg. Jeg har en venninne som har født to barn i setefødsel - begge godt over 4 kg - og fødslene gikk supergreit! Det er forskjell på oss, og det får bli som det blir bare barna kommer ut og er friske og raske!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...