Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #26 Del Skrevet 10. juli 2009 Jubi jeg fant den:-) Til deg som har skrevet alle disse gode tipsene til meg,nu har vi bestilt reise:-) Og vi gleder oss masse til å se Polen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140360644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #27 Del Skrevet 10. juli 2009 Hyggelig å høre! Håper dere valgte Kolobrzeg, ikke Sopot (se din andre link i går). Og vil dere ha en tur fra Kolbrzeg til Gdansk går det tog mellom her, slik: Fra Kolobrzeg kl 0526(!) til Gdansk Glowny kl 1020. Tog nr 89820, 89134 og SKM 8524. Togbytte i Kozalin og Slupsk, få minutters ventetid begge steder. (Du har en senere mulighet, ca kl 0800, men da er du ikke i Gdansk før kl er rundt 1400 og får en TRAVEL dag der, flere togbytter og en del venting får du også). Fra Gdansk Glowny kl 1754 til Kolobrzeg kl 2144. Tog nr D 75103 og EX 38414. Togbytte i Gdynia, få minutters ventetid. En lang dag altså.... Billettene koster ca 300 kr t/r for voksne 200 kr t/r for barn. Absolutt en måte å SE både Polen og Gdansk på! Du rekker alt som er virkelig VIKTIG i Gdansk (Westernplatte hvor 2. verdenskrig brøt ut, Bryggen og den gamle vareheisen, domkirken (100 m høyt tårn), "Kongevegen" og kanskje Solidaritetsmuseet om du er historisk interessert (museet er museumsteknisk GODT, ikke kjedelig!) på en slik dag. Uten å stresse! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140361067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #28 Del Skrevet 10. juli 2009 Hei jo ,det ble Sopot.. Er det ikke noe bra der?? Hørte fra en venninne som hadde vert der at dem syns det var kjempe fint?? og bare å si fra om du har noen gode råd?? Vi skal ha med bil,så har fått bestilt det fra forsikringen som du nevnte:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140361114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #29 Del Skrevet 10. juli 2009 Nei, leser du innlegget på andre linken, ser du at Sopot er et heller dårlig valg med tanke på badeferie. Synd at du bestilte her! Tror det er mulig å få gjort noen endring nå? Men siden dere har med bil, vær klar over turist-/naturområdet "De Masuriske Sjøer" som ligger mindre enn en time å kjøre fra Gdansk. Her er det fornuftig å bruke en del timer. Kanskje mer enn en dag? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140361671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #30 Del Skrevet 10. juli 2009 Vi får bare et som en opplevelse:-) Jo får jo avbestilt,men mister en del penger på det,så tror bare vi går for Sopot:-) Vi har bestilt på Hotel Sheraton, ett 5 stjerners hotel ser greit ut på billederne. Var i grund ikke kjempe dyrt syns jeg.. I unnekanten av 7000 kr for 7 overnattinger. helt greit syns vi?? Eller kanskje dyrt.. har ikke noe å samligne med.. Men klart man mister litt motet da når man hører at det ikke er helt sånn som man forventer.. Blir nok godt å komme seg på tur uansett;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140361734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #31 Del Skrevet 10. juli 2009 Nei, har du fått Sheraton for rett under 1000 kr/natt (dobbeltrom med en ekstraseng regner jeg med?) har du betalt en helt normal pris. Ordinær, helårlig listepris på hotellet ligger på ca 1250 kr (dobbeltrom uten ekstra oppredning), standard sommerpris på ca 980 kr (dobbeltrom uten oppredning), de beste tilbudene jeg får opp via polsk nettside er ca 790 kr pr natt for dobbeltseng + ekstraseng. I høysesong, basert på 7 døgn. Og sammenligner du "teknisk kvalitet/pris" ved dette hotellet med andre, er det ikke overpriset gjennom sommerferien. Det er ingen grunn til å klage på hotellkomforten, den er god (kan sammenlignes med de beste hotellene i Best Western-kjeden i Norge, disse har delvis samme "kjedeeier, få polske hoteller når helt opp til denne "tekniske" standarden (det er jo den som utløser den femte stjernen), Dom Muzyka ligger nok et lite hakk under, f eks, her ligger jo også prisen et par hundre kroner lavere pr natt). Men hotellet er amerikansk/tysk eid og drives på en slik måte at amerikanske/tyske gjester helst ikke skal merke ("forstyrres av") at de faktisk IKKE er hjemme i USA/Tyskland nå. Så så si "typisk polsk" er så langt fra sannheten det kunne være! For gjesten skal jo helst ikke "forstyrres av" at dette hotellet på noen måte er annerledes enn det han/hun lå på i går. I Paris, f eks. Eller i forgårs. I Napoli. Et typisk "internasjonalt forretningshotell" med andre ord. På godt og vondt. Komfortabelt på alle måter, mange (og dyre) serviceytelser, godt renhold, typisk internasjonal mat som "rundstykkefrokost m/syltetøy" i stedet for "polsk frokost" med kokt pølse, eggerøre og grovt rugbrød (og følger helt sikkert internasjonal måltidsrytme med lunch i 1200-1300-tiden, middag i 1800-2000-tiden, ikke polsk rytme med middag kl 1200-1300 og kveldsmat kl 1800-1900), profesjonell, men helt upersonlig betjening, lite barnevennlig (hva er "barn" for en ærgjerrig "businessman" i næringslivets ledelseshieraki, ikke noe man er motstander av, bare noe man knapt vet om eksistensen til, og nøyaktig slik opptrer hotellet også, man tilbyr f eks (høyst profesjonell) barnevakt for foreldrene (deres behov er kjent), men ikke noe "for barnet", deres behov er en ukjent verden). Liten grunn til å avbestille hotellet altså, så lenge du synes prisen i seg selv er helt grei, det er verdt prisen (hadde det ligget nærmere en bedre badestrand hadde jeg bare sagt "nyt det i fulle drag", innendørs kan du nyte like mye uansett), om du ikke konkret ønsket deg "typisk polsk". Men ikke mulighet for å få gjort noe med ferjeskrammelet heller uten å bli flådd av gebyrer? Og du har husket å bestille parkering, slik at du ikke får et problem her? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140362396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #32 Del Skrevet 10. juli 2009 Bestilte via booking.com. var 2 rom igjen som lå til 6800 kr.. så at normal pris var 13000 kr og så har vi bestilt med sjøutsikt:-) Syns hotellet ser veldig bra ut.. sendte også mail til hotellet.. men ved å bestille direkte kom det på litt over 9000 kr.. så fant ut at det denne gangen var billigere å benytte seg af booking.coms tilbud:-) Men åssen er det i Sopot med tanke på kriminalitet osv?? er det trygt å gå ut å spise på kveldene?? Er det noe man skal være obs på evt?? Skal sende mail til hotellet i morgen å sjekke at vi får parkering osv.. vet du om det er noen spa behandlinger på hotellet?? Heter jo sheraton conferance and spa hotel?? finner liksom ikke noe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140362538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #33 Del Skrevet 10. juli 2009 Du ba meg si fra om jeg hadde gode råd, HI. Jeg fikk for fem minutter siden et fra en yrkessjåfør som kjører en del gjennom Polen! Om du MÅ bruke Stena Line (noe han ville unngå for enhver pris, sa han...), sørg for å bruke ferja "Finnarrow"! Denne ferja går kl 0900 fra Karlskrona, kl 2100 fra Gdynia. Og denne ferja holder en OK, om ikke god, kvalitet! Til forskjell fra "Stena Baltica", som få norske vogntogsjåfører vil godta å kjøre om bord i, ifølge ham. For denne gir dem assosisjoner til ferjene "Scandinavian Star" og "Estonia", siden lite og ingenting her fungerer som det skal, og siden rusten tyter ut alle veier når du ser litt nøyere etter. Så du bør absolutt ta omkostningen med en ombooking av avgang(er) om du ikke alt har fått plass på Finnarrow. For en slik ombooking av tidspunkt kan da ikke koste all verden, med mindre du skal dra om en dag eller to. Hør med reisebyrå/Stena Line! Skal dere bruke "Finnarrow" på framtur må dere jo ha hotell i Karlskrona, siden dere skal være på kaien kl 0700, og siden dere, i motsetning til vogntogsjåfører, neppe har seng i bilen. Da fikk jeg anbefalt Hotel Siesta, få km fra ferja fra ham. Dobbeltrom av typen "Ekonomirum" (uten bad/dusj) koster her rett under SEK 1000 pr døgn ifølge prislisten i resepsjonen, hadde han notert seg. Men noe utover at det var nært til kaien, at det var rent og pent der, og at hotellet hadde svært god frokost (pleide å spise der) visste han egentlig ikke, utover at det var OK lett å komme til der med vogntog da Tlf for nærmere info: 0046-455-80180. Og for egen regning må jeg jo tilføye: Du bør nok si fra til hotellet i Sopot dersom du kommer kl 2030 - 2100, selv om du har betalt for rommet på forskudd. Reisebyrået/Stena Line kan sikkert gi deg et telefonnummer og/eller en e-postadresse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140362740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #34 Del Skrevet 11. juli 2009 Hotellet har en dårlig og "hjemmesnekret" hjemmeside, men den er kun på polsk (tror de arbeider med saken, ser den har fått et engelsk og et tysk flagg, som ikke virker, det gjør heller ikke mange av menyvalgene...) Prisene du fikk fra meg var vanlige "reisebyråpriser" i Norge, altså priser et reisebyrå kan bestille til på vegne av kunden. Hvilke normalpriser "nettsidene" opererer med har jeg ikke sjekket, men jeg har, generelt lært meg å ta "normalpriser" for hotell oppgitt på disse med en klype salt, særlig når de oppgis av andre enn hotellet selv på hotellets egne nettsider. Så min tro her er fremdeles at du har gjort en helt fair handel, men ikke noe kjempekupp. Og slik pleier, så langt jeg har erfaring med booking.com (ikke mye, har brukt den litt for å sjekke priser på danske hotell), prisene her også å være. Sopot er alminnelig trygt (skal vi si omtrent som Oslo?), men visse deler av byen (her som i andre polske byer) bør du holde deg klar etter butikktid (ikke at de frister I butikktid heller, spør du meg, "sjuskete" er første ordet som faller meg i tankene i disse bydelene). Hotellet kan fortelle nærmere og vise på kart. Og hærverk på biler er en utbredt "hobby" overalt i byen, så IKKE sett denne fra deg på ubevoktet sted (heller ikke spesielt for Sopot). Ellers opplever du (kanskje) en del sørpe fulle menn, mange "industripolakker" er temmelig tørste. Sprit var jo eneste luksusen som var å få i kommunisttidem. De kan være klengete, men er vanligvis helt harmløse, de ser bare ikke forskjell på deg og en lyktestolpe å lene seg til i den tilstanden de befinner seg! Spander en (sterk!) drink på dem, og du er kvitt dem, da blir de mer opptatt av den enn av deg til du er borte vekk. Det verste som kan skje er at du blir frastjålet 10-20 PLN, slik at de har sikret seg neste flaske sprit av billigste type. Og det skjer bare om pengene ligger lett tilgjengelig, de er i utgangspunktet ikke tyver, men alkoholikere med behov for å "reparere" gjør jo hva som helst for å skaffe seg en ny flaske. Ellers går man sjelden "ut og spiser på kveldene" i Polen. For "folk flest" her starter dagen mellom kl 0500 og 0600. Derfor går man tidlig til køys og kl 2200 er byen utdødd (men mellom kl 1800 og kl 2030-2100 er lokalene ofte temmelig fulle, da nyter man sin polske kveldsmat. som er ganske omfangsrike saker, ofte med suppe og/eller litt småvarmt. Sjelden heller noe problem å få seg slike ting som pølse med gjæret surkål, panert kotelett, tykk borcht (rødbetesuppe) med kjøtt og rømme. (vær gjerne litt vågal i menyvalget, polsk mat er jevt over meget god, men ikke noe for sarte mager!)..... Med drikke til. Og "drikke" i Polen betyr "øl". I kraftig kvalitet og både to og tre halvlitere til en god kveldsmat. Gjerne også en (og bare EN!) drink. Liten og sterk! Vin er polakker flest ganske ukjent og vin er DYRT i Polen (ofte dobbelt så dyrt som på en norsk restaurant!) Det samme er utenlandsk øl og brennevin. Mens lokalt øl og brennevin koster ca halvparten av vanlig taxfree-pris på danskeferjene. Halvlitere med lokalt øl kostet f eks 16,50 i hotellbaren i fjor, husker jeg. Og den var regnet som "litt dyr"! Du skal ikke regne med at restauranter tar imot bestillinger senere enn til kl 2100-2130, og i prinsippet stenger de kl 2200, litt senere om gjestene ikke spiser så hurtig (polske restauranter lar stort gjestene spise ferdig når DE har servert, så lenge det skjer innen rimelighetens grenser for hva man kan forvente tidsmessig, de snapper ikke halvspist tallerken fra gjesten (som de serverte kl 2140!) kl 2155, siden "vi stenger kl 2200"). Etter dette er byen utdødd, bortsett fra turistenes egen festing. Vil tro at det mest aktive "utelivet" etter kl 2200 finnes på ditt hotell! Uten at du skal regne med noe særlig her heller, men sikkert en åpen bar til midnatt eller så. Internasjonale forretningsmenn forventer jo slikt. Det er ellers få steder som serverer "polsk middag" ute. For dette spiser, etter polsk tradisjon, bønder, og selvstendige næringsdrivende hjemme, ansatte på sin arbeidsplass' "stolova" (omtrent "bedriftskantine") og turister på sitt hotell. Men gatekjøkkenlignende innretninger finner man da også i Polen. Og fra ca kl 1800 og tre-fire timer framover er det altså høyst aktivt på polske utesteder (som oftest er blanding av restaurant/bar/pub, både mat og drikke samtidig er viktig for tilfredsstille polakker flest). Særlig etter at kveldsmessen i den lokale kirken er ferdig, noe som den de fleste steder er ca kl 2000. Utelivet i området skjer ellers i Gdansk. Her er det i noen strøk et høyst aktivt uteliv til den lyse morgen. Med til dels tvilsomt klientell. Mer og mer etter som timene går. Ingenting å oppsøke etter kl 2230-2300. Et generelt tips: Ikke sats på VISA-kort i Polen. Det fungerer helt fint i 90 % av bankene når du vil ta ut penger (det er litt byråkratisk, ikke noen minibank som tar VISA-kort her, stort sett). Men få butikker tar VISA-kort, med unntak av turistbutikker og luksusbutikker. For 2/3 av polakkene har ikke VISA-kort. Når man sliter for nok mat og klær, blir liksom ikke behover for å ha VISA så stort....Og noe av typen "bankkort" er ikke utbredt i Polen. I Polen handler man stort sett med sedler og mynt. Du skal ellers være OBS på at polakker flest er MEGET religiøse (her klarte aldri kommunismetidens antireligiøsitet å gjøre seg gjeldende), og forventer at man opptrer med største respekt for alt som er hellig. I en kirke lar man f eks være å gå inn for å "se seg rundt" om presten akkurat da leser messen (det kan skje 8-10 ganger pr dag, tar oftest15-20 minutter, en gang eller to pr dag en time). Og innenfor en kirkedør har man lang bukse/skjørt, tildekkede ermer og ingen utringninger i brystet. Helst også "noe" på hodet, men dette er ikke absolutt. Og forventningene til påkledning gjelder også barn!! I kirken (og umiddelbart utenfor,døren, 5-10 m eller så) snakker veloppdragne polakker dempet og beveger seg rolig (gjelder OGSÅ barn). Likedan som i kirken (påkledning unntatt) oppfører man seg i nærheten av (noen meter fra) de kirkelige "stasjonene" du finner minst 30 steder i enhver polsk by av litt størrelse. Du kjenner disse "stasjonene" lett igjen. Alltid et kors her, oftest også en hel del blomster og/eller brennende lys/røkelse. Og man forstyrrer ALDRI en polakk som er opptatt med å be sin rosenkrans! Selv ikke om man venter på å få sin togbillett og toget går om fem minutter! Ellers kan det være greit å vite at polakker aldri smiler til deg, men opptrer med største verdighet/alvorlighet, og du bør gjøre likedan. Det har ingenting med verken uhøflighet eller uvennlighet å gjøre. Polsk oppdragelse tilsier at den som går rundt og smiler til noen man ikke har blitt kjent med er enten full eller på randen til å bli gal! Og polakker evner godt å vise hjertevarme uten et smil i ansiktet! Hotellet har ikke spa-avdeling ennå. Den skal åpnes i oktober (og det blir meget kostbart, ser jeg, flere av behandlingene ligger på over 1000 kr!) Foreløpig tror jeg du skal satse på Aquapark i så måte (Gdansk/Sopot/Gdynia er ikke noe spaområde generelt sett, utvalget er ikke så stort her), jeg sendte link til deg i annet innlegg, men kan gjenta: http://www.aquaparksopot.pl/ea/strony/index.php?lang=ang. Her er utvalget godt, sjekk "Bodycare services" under valget "Sauna", du får da utvalget opp til venstre. Klikk på en behandling og du får vite mer. Du reserverer på tlf 00 48 58 555 85 56 (bør nok gjøres en ukes tid før du ønsker behandlingen). Og du bør nok også bestille time for polsk legesjekk her. Få polske spa behandler kunden uten legesjekk først. En legesjekk betaler du sjelden mer enn 100 kr for. Mindre enn egenandelen hos legen i Norge, altså.... Ser også at hotellet har restaurant med internasjonale retter som pasta carbonara,lasange, pizza, tunfisksalat, cheseburger med pommes frites, biff med pommes frites og bernaisesaus og med STIVE priser, rundt 250 kr for en hovedrett (og ingen barnemeny, selvsagt, hvem har hørt om slikt på et forretningshotell). 2 retters lunch koster ca 300 kr.....Tror du skal finne et bedre egnet spisested, HI, om du vil merke at du er i Polen mens du spiser! Ellers: Siden du har bestilt hotell via booking.com kan du faktisk normalt (om det ikke er noe spesialtilbud av typen "Kan ikke refunderes" du har valgt) avbestille her uten gebyr til 48 timer før dagen du skal sjekke inn starter. Da ville jeg faktisk sterkt vurdert en avbestilling! Ikke fordi hotellet er dårlig, som sagt, men fordi du nok vil ha større glede av å bo et annet sted enn Sopot (f eks Gdansk). Ville nok selv i en slik situasjon sterkt vurdert å sjekke ledige rom på Dom Muzyka (om byen er viktigst) eller Hotel Moritz (hvis stranda er viktigst) for "din" ferieperiode (link til Dom Muzyka har du fått, kan gjenta den siden jeg fremdeles har den på utklippstavla, http://www.staypoland.com/de/danzig/hotel/dom_muzyka.html?box=2, link til Moritz er http://www.hotel-moris.com.pl/en/index.html), at det blir litt billigere er helt fint men ikke det viktigste (man bor jo også på et sted med litt mindre tilbud av tjenester, tror likevel ikke du vil merke stor forskjell på rommene). Viktigst er at da bor man "midt i smørøyet" turistmessig og på et mye mer barnevennlig sted. Men å tenke på å bytte hotell for hotellets egen del (om du ikke ønsker noe "typisk polsk", har ikke forstått det slik), er helt unødvendig, hotellet i seg selv er helt utmerket, det ligger "bare" på litt feil plass, så noe alvorlig stort gebyr ville jeg nok ikke betalt for å avbestille. Var det snakk om hundrelapper ville jeg vurdert det, snakket vi om tusenlapp(er) absolutt ikke. Å få gjort noe mht ferjeskrammelet "Stena Baltica" (om du har bestilt billett til denne) er viktigere. Og her KAN du faktisk endre til "Finnarrow" om du har bestilt ferjebilletten for seg, ikke sammen med hotellet. Koster 600 kr (+evt gebyr til reisebyrået) pr vei om du har "rød billett", altså Economy, ellers ingenting, frem til to døgn før avreise. 600 kr pr vei i endringsgebyr for å bytte ut en tur med den skraphaugen hadde jeg ikke nølt et øyeblikk med å betale! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140362896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #35 Del Skrevet 11. juli 2009 Og til slutt før jeg går av vakt nå i natt, kanskje litt om prisnivået på behandlingene hos Aquapark. Klassisk massasje koster ca 140 kr for halvmassasje, ca 220 kr for helmassasje, hydrojet-massasje knapt 100 kr for 30 min. Andre behandlinger ligger på fra 300 til 650 kr, behandlinger merket "New" er dyrest, disse ligger fra 500 kr og opp, andre behandlinger på mellom 300 og 500 kr. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/page/2/#findComment-140362910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå