Gå til innhold

Trenger forslag til ferietips???

Anbefalte innlegg

Har så lyst å komme meg litt ut av landet til litt varmere strøk,men er så livredd for å fly. Har 2 barn på 1 og 2,5 år og er i tillegg gravid.. noen som har noen forslag til hva man kan finde på?? Åssen er det med bilferie osv?? Har ingen erfaring..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140259153-trenger-forslag-til-ferietips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sydenturer er jo alltid herlige da! Men da må du jo fly.

Ellers leide vi sommerhus i Danmark i fjord, å det var kjempehyggelig!! Da har man alt man trenger, nok plass og soverom, vaskemaskin osv.

Overalt i Danmark er det jo sånne fornøyelsesparker, masse å finne på sammen med ungene. -Det er virkelig en topp ferie som kan anbefales!

God sommer, og god tur

For det ene: LITT varmere strøk behøver ikke bety "syden". Det vil du oppleve om du så tar en tur til Sør-Danmark/Sverige/Tyskland/Polen.

Et opphold ved en dansk campingplass type "femstjerners" med hytte av samme standard kan f eks godt anbefales. Du vil (sannsynligvis) oppleve varmere vær enn her. Og du vil, om du velger en passende plass, altså en plass som vektlegger aktiviteter for små barn, sannsynligvis oppleve at barna koser seg mye på plassen at du nesten må ta dem med makt om dere skal på noe utenfor plassen!

Ellers kan du gjerne kjøre til Sør-Europa. Fra det øyeblikket du er i land i Danmark kan du, om det er livet om å gjøre, være nesten hvor du vil i Sør-Europa på 24 timer. Husk. Avstanden fra Fredrikshavn i Danmark til f eks Sør-Frankrike er den samme som om du kjører Norge på langs. Likevel, ikke på veier av norsk standard, på motorvei hele veien. Men FERIE vil jeg knapt kalle en slik transportetappe.

Ellers har du muligheten til å reise med tog (og barn ELSKER tog, er min erfaring, så lenge du bare bestiller kupe/soveplass). Og tog går fort i Europa! Ingen NSB-tempo her! Å ta toget f eks fra Fredrikshavn i til Milano i Italia krever ett døgn og tre tog (Fredrikshavn-Odense, Odense-Basel og Basel-Milano). Så er du bare et par timers reise fra mange italienske badebyer.

Ellers har du en mulighet som Polen (om du kan tysk, engelsk kan du i praksis glemme som kommunikasjonsspråk i Polen, det fungerer bare (litt) i storbyene). Reiser du f eks (med tog/togferje) fra Oslo på kvelden, kan du være i Stettin i Polen neste kveld (og da fikk du et hyggelig opphold noen timer i Ystad, en skikkelig koselig svensk småby også). Og så tar du ut til en av badebyene i løpet av noen timer neste dag. Her nede florerer det med billige og gode overnattingssteder. Kan gjerne legge ut tlf til et sted vi selv har brukt flere ganger om du vil. Du kan også kjøre ned hit. Da kjører du fra Oslo om morgenen og er fremme i Polen ved midnatt. Neste dag kjører du fra ferjehavna til hotellet (makelig langs polske småveger) på 2-3 timer. Og hjemturen likeså. Kjører fra hotellet etter en vel fordøyd lunsj, kommer til Ystad grytidlig neste morgen og er hjemme i Oslo på ettermiddagen/kvelden dagen derpå. Her nede kan du forvente temmelig fine sommertemperaturer, sett med et norsk øye!

Annonse

Tusen takk for et langt og detaljert svar:-) Det med tog hørtes også veldig aktuelt ut:-) Men hvor bestiller man evt det om man skal kombinere med noe oppholde??Jeg vet det er Nsb,men tenker om det er noen reise selskap?? Og vet du evt pris??

Ja, støtter denne 16:21! For å gjøre den barnevennlig bør den deles opp i minst 3 dager. Gjerne 4. For du kan regne ca 25 timers topp effektiv kjøretid fra Fredrikshavn til Kroatias grense.

Vanligvis starter en slik tur med båtreise fra Oslo til Fredrikshavn. (Du kan også velge båt fra Larvik til Hirtshals, men det er vanligvis mer ugunstig, da må du være i Larvik tidlig på morgenen og får kortere kjøredag i Danmark den dagen, reiser du fra Oslo reiser du kvelden før og kommer til Danmark tidlig på morgenen). Du kan også velge å reise via Sverige. Da kjører du først til Trelleborg (tar ca 6 timer) og tar ferjen herfra til Travemünde i Østtyskland (ferja går kl 2200, du skal være på kaien kl 2000). Det gir ikke kortere kjøring totalt sett, men du slipper å "starte ut" med en ferjeavgang, du får denne underveis, slik at det føles kortere når du kjører i land fra ferja.

Ellers har du muligheten for å benytte biltog (altså at bilen tas med som bagasje på det toget du selv reiser med) fra Berlin i Tyskland til Villach i Kroatia hver onsdag, med retur fra Krotia hver torsdag. Dette om bilen er maks 5,05 m lang og 1,70m høy inkl ALL bagasje. Koster en del (ca 800 EUR hver vei for bil + 2 voksne + 2 barn) i liggevogn, men sparer deg for MYE kjedelig kjøring. Toget går hver ettermiddag kl 1700 og er framme i 9-tida neste morgen. Returen går på samme måte. Med en slik reisemåte slipper du unna med totalt 8-9 timers effektiv kjøring på egne hjul! Da kan du starte fra Oslo tirsdag kveld (om du reiser via Fredrikshavn) og være i Kroatia torsdag morgen!

Du bør IKKE kombinere tog med noe opphold underveis! Det betyr bare dobbelt så dyre billetter som om du bestiller en "gjennomgående" billett med første mulige tog helt fram. Du kan få hjelp til å bestille alle billetter på tlf 004570131415, DSBs Europaavdeling, snakker dansk og engelsk.

Beste reiseplan mellom Fredrikshavn og Ljubljana er vanligvis slik:

Tog LYN42 fra Fredrikshavn til Aalborg

Tog LYN44 fra Aalborg til Høje Taastrup

Tog EC30 fra Høje Taastrup til Hamburg

Tog CNL1289 fra Hamburg til Munchen (med liggevogn)

Tog EC111 fra Muchen til Lubljana

Med en slik reise (som kan gjøres med avreise fra Oslo søndag-torsdag) vil du reise fra Oslo f eks søndag kveld kl 1900 og være i Villach tirsdag kl 1245. Altså en natt på båten til Danmark og en natt på toget mellom Hamburg og Munchen.

Prisene varierer enormt fra dag til dag. Vil tro at billetten fra Fredrikshavn (med liggevogn) vil ligge på ca 4000 DKK (altså knapt 5000 norske) hver vei for 2 voksne + 2 barn om du får en "Oransje-billett". Skal du ha en fullpris billett kan du regne med minst 6000 DKK.

Opphold i Kroatia kan du bestille f eks her (kan gjerne anbefale leiligheten med referanse 128-02, her bør du dog ha leiebil!)

http://www.vacasol.no/feriehus-Kroatia.html?gclid=CPzgqcfSjJsCFcIWzAod8U1Aog

Leiebil kan du bestille f eks her:

http://www.ebiludlejning.dk/Home.do?country=Slovenien&city=Ljubljana&adplat=google&affiliateCode=google&_$ja=kw:bil+leje+Ljubljana|cgn:Slovenien+-+Ljubljana|cgid:1039579624|tsid:9189|cn:Non+-+East+Europe%2c+Africa+%26+Far+East|cid:36876844|lid:4103192603|mt:Broad|nw:search|crid:2667626254&gclid=CIfUx5HZjJsCFcIWzAod8U1Aog

Ferje til Kiel er en mulighet, men denne er MEGET kostbar om du skal ha med bil! 4 personer + bil koster her kr 6210 hver vei med billigste lugar, 2 personer + bil kr 4880! Til sammenligning ligger prisen via Fredrikshavn for 2 voksne + 2 barn på ca 2800 kr. Og du sparer 5-6 timers kjøring, men du får også en dag som starter 5 timer senere når du kommer fram. Så "gevinsten" forsvinner vel stort sett.

Ingen tvil om at fly gir BILLIGSTE reise på slike strekninger. Men det er ikke ENESTE mulighet.

Ja, vil du reise til Kroatia, eller en tilsvarende avstand, og ikke bruke fly, bør du nok for 2 voksne + 2 barn budsjettere med 35000- 40000 kr for et 14dagersopphold. Selv ville budsjettet mitt da sett slik ut:

Ferjer t/r Trelleborg-Travemünde 6000

Biltog t/r 14000

Bensin 2500 km 2000 (Kjøring underveis 1800 km t/r, kjøring på stedet 700 km)

Hytteleie 2 uker 10000

Mat underveis 1000

Mat på stedet 3000

Aktiviteter og diverse 4000

I alt 40000

Ellers ville jeg absolutt vurdert et opphold på i hytte på en "femstjerners" i Danmark. Da ville budsjettet for et 14-dagersopphold sett slik ut

Ferje t/r Oslo-Fredrikshavn 6000

Bensin 1250 km 1000 (Kjøring underveis 750 km, kjøring på stedet 500)

Hytteleie, 2 uker, kategori 3 9000

Mat underveis 500

Mat på stedet 3500

Aktiviteter og diverse 5000

I alt 25000

Tusen takk for du bruker din tid på å hjelpe meg i feriekaoset:-) Men du skjønner det at det for min del ikke føles som ferie å reise til Danmark,da jeg er halvt dansk og har oppvokst der:-) Men ser jo at det kommer til å bli mye kjøring og dyrt å dra på bilferie:-( Men frister slett ikke å reise med fly for min del:-( For se litt an:-)Ikke lett..

Annonse

Så sinnsykt snille dere er som lager budsjett og viser eksempler!

Du som laget Danmarks budsjett.

Hvor mye tror du vi 2 voksne, 2 barn og 2 babyer kan klare oss på?

Lurer på å bestille 1 uke på lalandia, men det koster jo flesk. 13000 med båt. Kunne jo nesten tatt en sydentur i stedet.

Har kikket og kikket på en haug med campingplasser, holder på å bli gal av å lete nå.

Har du noen campingplasser å anbefale, der det ikke er mer enn 2 timers kjøretur til køben, evt tog i nærheten siden vi veldig gjerne vil en tur dit og?

Mitt råd nr 1) Glem Lalandia. Det er bra, men ikke godt nok til prisen!

Og mitt råd nr 2) Ikke reis til Danmark via København! Reis via Fredrikshavn.

Mitt favorittvalg i et slikt tilfelle ville vært Stensager Strand Camping like ved Kolding. Dette er en av Danmarks ALLER beste campingplasser (og Kolding er en flott "spaserby", både for store og små)!. En uke her koster ca 4500 NOK i de beste hyttene plassen har å by.

Bruker du ferjen Oslo-Fredrikshavn kan du regne med rundt 6500 t/r (men det varierer enormt fra dato til dato, du kan sjekke prisene på http://www.stenaline.dk/faerge/). Da har du nattur nedover, slik at du kommer til Fredrikshavn om morgenen, uthvilt og klar. Og det tar rundt 4 timer å kjøre ned til Kolding om du bruker motorveien.Herfra tar det ca 20 min ut til campingplassen om du er kjent (det er et "dejlig" område å kjøre seg litt bort i, så regn 30 ved første forsøk!). Men du må gjerne bruke gamle riksvei 180 i stedet, i hvert fall ned til utenfor Århus. Da får du sett litt. I så fall går det rundt 6 timer + evt stopp. På veien anbefaler jeg et stopp i Randers Regnskov like utenfor Randers, en dyrepark utformet (i svære drivhus), som en tropisk jungel. Du finner mer på http://www.regnskoven.dk/

Jeg vil anta at det budsjettet jeg satte opp, fratrukket rundt en ukes hytteleie, altså rundt 20000 vil være passende, kanskje et par tusen mer med tanke på babyen. Det helt avgjørende vil være ferjeprisen, og denne varierer som sagt fra dag til dag, så fleksibilitet her her viktig for å havne gunstig ut.

Ellers har du jo, om du bor på Vestlandet, et alternativ i Fjord Lines ferje fra Bergen. Rutetider og priser finner du her:

http://fjordline.dk/index.php?frmBooking[Navigation]=lowfare

Du har også et alternativ i Color Lines ferje mellom Larvik og Fredrikshavn. Ulempen med denne er tidlig avgang fra Larvik, kl 0800. Og på returen kommer du til Larvik kl 0200 om natten, så det er ikke bedre! Denne koster kr 4 580 t/r. Da har jeg basert meg på at babyene ikke skal ha reservert sete. Frokost er inkludert på turen nedover.

I matutgifter kan du regne det samme som i Norge, med mindre du handler på campingplassens egen butikk, da kan du fort legge på 20-30 %. Noe er dyrere enn i Norge, noe billigere (bl a er bleier/toalettpapir skamdyrt i Danmark, dobbel pris av Norge, så slikt tas med!!)

Fra Kolding tar det ca 2 timer med tog inn til København. Toget går minst hver time, store deler av dagen hver halvtime.

Vil du ha en nærmere plass, anbefaler jeg Lystskov Camping like ved (maks 10 min kjøring fra) Korsør (det var her TV-serien Matador ble spilt inn...). Plassen er relativt liten og oversiktelig for barn, og standarden her her helt grei, men du MERKER likevel forskjellen om du har bodd på Stensager (som i grunnen har en standard du greitt kan sammenligne med Lalandia, i hvert fall ikke dårligere..). Her koster en hytte ca 3000 NOK pr uke (disse kan du sammenligne med Stensagers dårligste, som koster ca kr 3500 pr uke). Kjøretiden inn til København med tog fra Korsør er ca 1 t 20 min. For å komme hit er mest fornuftige kjøremåte å kjøre til Århus, for så å ta ferje herfra (ferjen går kl 1300 og kl 1900/1930, koster ca 1300 NOK t/r) til Kaldundborg, herfra er det ca 30 min å kjøre til plassen.

Ellers er heller ikke Elsegårde Camping ved Ebeltoft noe dårlig valg. Prisene på hytter her ligger på drøyt 4000 NOK for de rimeligste (som her helt OK, men kanskje litt små) og 5500 NOK for de beste (som er like gode som på Stensager). Det ser VELDIG langt ut herfra til København, men få minutter fra campingplassen finnes en hurtigferje over til Odden (tar ca 50 min, har bilplasser, går med knapt 3 timers mellomrom), og herfra kjører du inn til København på rundt en time. Og dessuten. Ebeltoft er en fantastisk by for småbarn. Husk et besøk om bord på krigsskipet nede ved havna!

Og så telefonnummer til plassene

Stensager: 00457557221, e-post: [email protected]

Lystskov: 004558371020

Elsegårde: 004586341283

Et lite PS til slutt: Husk at sengetøy/håndklær skal medtas på alle plassene. Og husk at du klarer aldri å legge et norsk putetrekk på en dansk pute, så et av dine første ærend i Danmark er en tur på en dansk tekstilbutikk for innkjøp av fire putetrekk..

En badeferie i Polen er helt ypperlig, under forutsetning av at du ikke er redd for å kommunisere på tysk. For engelsk er det nesten bare å glemme her! Vi har vært her flere ganger (vi er her minst en gang i året, gjerne to), og selv i større byer er det bare noen få unge (altså under 25 år eller så) som kommuniserer på brukbart engelsk (altså som gjennomsnittlig norsk 12-åring). Men de gjør det også med STOR entusiasme! Tysk redder deg i de fleste situasjoner. Men noen få ganger er det BARE et par polske gloser som hjelper. Og da føler du VIRKELIG at du er i "eksotiske strøk"! Men det aller nødvendigste lærer du fort! At iskrem heter lody, for eksempel....

Å reise hit er enkelt, enten du reiser med eller uten bil. Med bil blir selvsagt enklest. Da reiser du fra Oslo tidlig på morgenen og kommer til Ystad (ca 7 timers effektiv kjøring fra Oslo, ca 650 km, meget fin vei) innen kl 1530. Herfra tar du ferja "Jan Śniadecki" til Świnoujście i Polen. Ferja er lite spennende (at det er mulig å lage en ferje SÅ kjedelig!) , men helt OK (vær bare OBS på at det finnes ikke noe lekeareale om bord!). Du kommer fram til Świnoujście ved midnatt, og bør derfor har bestilt hotell temmelig nær. (Det er også mulig, om du er villig til å kjøre Oslo-Ystad på natta, å være på kaien kl 0630 og så satse på ferja "Kopernik", denne har flere tilbud om bord og er bare noen hundelapper dyrere, da slipper du også overnatting i Świnoujście). Vi bruker, så sant mulig, hotel Belweder, som er lett å finne og har god standard. Overnatting her koster oss i år oppunder 2000 kr for to dobbeltrom (Det er tillatt med to personer over 2(!) år på rommet, i tillegg baby i egen seng/vogn). Neste morgen fortsetter vi så til byen Kolobzeg (knapt 250 km, ca 5 timers makelig kjøring, kjør som en polakk, og du er framme på 3...), som er "vår" badeby og "vårt" hotell (her forstår forresten to ansatte litt svensk!). Et stort, typisk polsk "feriehotell", komfortabelt, men ingen luksus. Fyller hele kvartalet. Restauranten har plass til ca 500 personer! Hotellet har ikke svømmebasseng, bare et lite lekebasseng for barn, men fra ene hotellinngangen er det over gata (kryss gjene denne i badekåpe, du blir IKKE alene..), to minutter gjennom en park/skog ned til den flotteste strand du kan tenke deg! Sand som melis, kilometervis lang.....

På returen starter vi fra hotellet rett etter lunch og kjører til ferjehavna, hvor vi skal være kl 1730. Ferja hjem er "Kopernik". Til Ystad kommer vi kl 0500(!) neste morgen, og så er det opp til oss selv hvor lang tid turen hjem til Norge skal ta, men du når fint Oslo til sent på ettermiddagen, selv om du tar deg god tid, med lang stopp både for frokost og lunch. Vi pleier ellers å ta en "morgentur" i Ystad, før vi har frokost på hotel Continental kl 0700 (bedre frokost tror jeg ikke du får i Sverige, men den koster litt..), og så har vi alltid "pølselunch" hos Statoil i Strømstad.

Ellers kan du selvsagt også reise med tog, men det blir litt mer krevende. Da reiser du med nattog (går ca kl 1930, mandag-torsdag) fra Oslo til Malmø, videre herfra med lokaltog til Ystad, og er framme her ca kl 0900. Her går du ombord på "togferjen" Wawel (tar ikke personbiler, men går fra en terminal behagelige 5 minutter å gå fra jernbanestasjonen). På terminalen skal du møte kl 1230. Du kommer da til Świnoujście kl 2030. Herfra må du ta en taxi til hotellet, og neste morgen en ny taxi til jernbanestasjonen i Świnoujście. Herfra går det tog til Kolobrzeg kl 1150 og du er framme kl 1700 (etter over 1 1/2 times pause ved togbytte i Goleniow, passe til en LANG lunch). Til returferjen skal du ha møtt i havna i Świnoujście kl 2000, du velger en passende togavgang fra Kolobzeg til dette. Til Ystad kommer du kl 0630 neste morgen, lokaltoget herfra går 0810, og du er i Oslo i nitida om kvelden (foruten togbytte i Malmø, får du vanligvis også togbytte i Gøteborg og Øxnered, oftest også et par timers stopp i Gøteborg, det er MANGE gode lunchssteder på jernbanestasjonen og kjøpesenteret tvers over gata her).

En slik reise (tog Oslo-Ystad, jernbaneferje Ystad-Świnoujście, litt taxi i Świnoujście, tog Świnoujście-Kolobrzeg), vil, t/r, med liggekupe på toget Oslo-Malmø på fremtur og 4-køysluger på retur, vil antagelig ligge på rundt 7500-8000 kr for billigste tilgjengelige billetter, men mye avhenger av hvilken pris du får på toget Oslo-Malmø, hvor prisene er skiftende som været i april. Er du uheldig kan du nok passere 10000, er du skikkelig heldig kan du komme under 7000.

For årets ferie (i august, polsk høysesong) har vi betalt følgende for 2 voksne + 2 barn, 5 og 6 år: Bilferje t/r (inkl køyplass for alle på returen) ca 4500 kr, hotell i Świnoujście ca 2000 kr, opphold 7 døgn i Kolobrzeg (helpensjon, 2 standard dobbeltrom) knapt 11 000 kr. Ser av prislisten jeg har fra hotellet i Kolobzeg at to ekstra babyer (under 1 år) ville ha bodd fritt, 2 babyer 1-2 år ville kostet knapt 1 500 kr, da med oppredning på værelset, uten mat. Må imidlertid ta forbehold om at prisene kan være endret på hotellene nå, vi bestilte/betalte i oktober i fjor! Hotellet kan for øvrig også tilby det meste du kan ønske deg av SPA-behandlinger til MEGET gunstige priser (en helmassasje kostet f eks i fjor knappe 200 kr). Men ingen SPA-behandling uten legesjekk hos hotellets lege(!) for å sjekke hvilke behandlinger du er "helsemessig egnet for" først (koster 80-90 kr)!!. SÅ "uansvarlig" opptrer ikke et seriøst polsk hotell :))

Ellers er "turistnødvendigheter" rimelig i Kolobrzeg. Noen eksempler fra i fjor: En kuleis med to kuler 9 -10 kr, en polsk vaffel (kan sammenlignes med de beligiske) med RIKELIG fløte og friske bær ca 15 kr, et lite glass brus på en cafe ca 10 kr, et postkort ca 3 kr, en pølse i brød 8-9 kr, en cappucino 12-13 kr, en halvliter av lokalt øl 16-17 kr..... Og en hårklipp for (om du styrer unna turistfellene) rundt 125 kr lar seg vel også høre?

Skal gjerne legge ut link for togbestilling i Sverige, samt telefonnummer til ferjeekspedisjon/hoteller om du er interessert (regner ikke med at polske internettsider er særlig interessant...). Polske tog har ikke bestilling, her møter du på stasjonen (i GOD tid, regn med MINST 30 min kø...) og kjøper billett i billettluke før du går ut til plattformene. Rutetider hjelper alle oppegående hoteller deg med, du bør levere "skriftlig bestilling" i billettluka, sjansen for å treffe en ekspeditør som kan BARE polsk er farlig nær 50 %! Og ja, du kan kjøpe billetten inntil en uke på forhånd, så returbilletten ordner du selvsagt på stasjonen flere dager før du reiser.

Hei må bare takke deg for du gidder å bruke tiid på å hjelpe meg med div informasjon:-) Kjempe snilt:-) Men hvor får man bestilt båtbillet,hotell osv?? Hørtes veldig aktuelt for oss. Spesielt for meg som har så flyangst:-) tom. har mamma blitt engersjert og fått lyst å bli med:-) Hørtes helt topp ut:-) Er ikke noen super flink i Tysk noen av oss,men får evt prøve oss så godt vi kan:-)

Takk enda engang:-)

Å, bare hyggelig å kunne bidra! Og Polen er et ferieland vi gjerne reklamerer for. Vi har ingen tilknytning til landet selv, utover det følelsesmessige, men følelsene begynner å bli varme etterhvert! Dessuten: I "syden" har snart alle vært. I Polen har merkverdig få vært. Så det gjør på mange måter en tur til Polen mer spennende enn en tur til "syden". At man i tillegg får litt utfordringer ved at "svorsk" og engelsk ikke alltid løser alle problemer gjør en slik tur ekstra interessant.

Om du er FLINK i tysk skal du ignorere, så lenge du kan forstå tysk og gjøre deg forstått på tysk! Jeg skal love at ikke alle polakker er like flinke heller, og yngre mindre enn eldre (noen av de eldre snakker tysk som om de skulle være innfødte!). Og polakker viser stor velvilje for å forstå tysk, så lenge du ikke snakker "prøyssertysk". Akkurat DET får fram det verste i polakkene, særlig litt eldre. Leser du historie, vet du hvorfor! Dessuten, med kroppsspråk og geberder kommer du utrolig langt. Det oppdagde jeg selv da vi skulle ha en togbillett på en liten stasjon med EN billettluke og en ekspeditor som KUN kunne polsk! Og selvsagt var det akkurat da INGEN i køen som kunne engelsk eller tysk! Men er tysk like fjernt for deg som kinesisk vil du nok føle turen både nervepirrende og slitsom.

Barna får ellers ingen språkproblemer tenker jeg. De lærer polske gloser fortere enn du liker! Særlig "viktige" gloser som "lody" (iskrem), "lody amerikanje" (softis), "gofry s'osebowa" (belgisk vaffel m/krem og oppskåret frukt), "mirinda" (brus), "morze" (strand) og lignende...

Båtbilletter må du bestille direkte hos rederiets agent i Polen. Du kan enten ta kontakt på tlf eller på e-post. Selv liker jeg best telefonen, det gir avklaring der og da, og du finner som regel noen som snakker engelsk (som regel litt dårligere enn deg selv, så du slipper å være flau!). Og skulle du mislykkes får du heller løfte av røret en gang til, er min holdning....

For bilferjene (altså Jan Śniadecki og Kopernik) bestiller du hos Unity Line Travel Agent på tlf 0048913595600 (mellom 0900 og 1700 mandag-fredag) eller på e-post [email protected]. Her har jeg aldri opplevd noe annet å få snakke med folk som er helt OK i engelsk på første forsøk, men det er lurt å bruke skoletysken på sentralbordet og så heller spørre etter en engelsktalende.

Ved Unity Lines agent er det greit å være HELT klar på at du SKAL med ferjene Jan Śniadecki eller Kopernik. For har de ikke ledig plass her den dagen du ønsker, prøver agenten ganske ivrig å selge deg plass med et "søsterrederi", som har ferjene Polonia og Skania. Det betyr dårligere ferjer og mye stivere pris!! Ellers er Kopernik klart hyggeligere å reise med enn Jan Śniadecki. På Kopernik finner du restaurant, 2 barer, lekerom, soldekk, badstu og butikk om bord. Jan Śniadecki er bygget ene og alene for transport, ikke fornøyelse, og her finner du en liten kafe, punktum! Men rutetidene blir jo viktigst da, synes vi (prisforskjellene er en bagatell, maks 200 kr pr vei for bil + alle passasjerer, så det er ikke noe å se på). Og rutetidene for ferjene er altså som følger:

Jan Śniadecki

Fra Ystad kl 1730, fra Świnoujście kl 0400(!)

Kopernik

Fra Ystad kl 0930, fra Świnoujście kl 1930

Siste oppmøte på kaien er 2 timer før avgang, for Koperniks morgenavgang fra Ystad 3 timer før avgang. Dette håndheves med jernhånd!! Og du får ikke kjøre i parkeringsfeltet før du HAR billettene i hånden. Altså må du (som regel) en tur innom kontoret først, om du ikke har fått tilsendt billetter pr post.

Vær klar over at om du er uten bil SKAL du bruke "togferja"! Det finnes ingen gangbro for gående passasjerer, og du kommer IKKE inn via bildekket!

For "togferja" (altså Wawel) kontakter du Polish Baltic Shipping Company, Sea Travel Office på tlf 0048913224396 mellom 0900 og 1700 mandag til fredag Her kan du også kontakte havneterminalen i Sverige mellom kl 1100 og kl 1230. Da bruker du tlf 0046411558850. Men forvent å få en polakk, ikke en svenske på tråden...

Tidene for togferja er: Fra Ystad kl 1400, fra Świnoujście kl 2230. Oppmøte i terminalen senest 90 min før avgang.

Togferja har ellers minst like god standard som Kopernik. Her er restaurant, kafe, kino, casino, bar og butikk.

En fornuftig billettpris på bilferjene for dere (2 vokne, 2 barn, 2 babyer) bør ligge mellom 4000 og 5000 kr om barna er født i 2003 eller senere,en tusenlapp høyere om begge barna er født i 2002 eller tidligere). Og da MED en 4-køyslugar på returen. Men får man billigere billett, er det bare å motta med takk! Får du oppgitt prisen i polsk valuta kan du, fort og enkelt, gange med 3. Da havner du litt i overkant av "virkelig pris" i våre kroner. Mer nøyaktig blir det om ganger med 20 og deler med 7,5.

Togferja koster hver vei ca 550 kr per person over 6 år, yngre personer går gratis, maks en gratispassasjer pr betalende. En firekøyslugar koster 900 - 1000 kr.

Hoteller i Świnoujście finner du på denne linken: http://www.hotel4holiday.com/poland/swinoujscie/hotel-belweder.htm

Vi har selv erfaring med hotellene Belweder, Polaris og Medusa. Ingen har skremt oss, alle er helt OK for en natt, men vi foretrekker klart Belweder, dernest Medusa og minst Polaris.

Hotellet vi bruker i Kolobrzeg heter på engelsk "Holyday and Health Centre Wegiel Brunatny". Tlf hit er 0048943553004 (resepsjon/forespørsler). E-postadresse for resepsjon/forespørsler er: [email protected]. Vil i utgangspunktet foreslå at dere bestiller et dobbeltrom pr voksen og så "fordeler" barn/babyer utover. Et "standard dobbeltrom" som brukes av to personer (alt over 2 år er PERSON), koster ca 800 kr pr døgn på avd Hanka. Da med alle måltider inkl. Et tips her: IKKE aksepter rom på andre fløyer enn HANKA (den største)!! For bare her får du OK og solvendte balkonger, de to andre fløyene har små "luftebalkonger" inn mot bakgård. Vanvittig langt å gå fra rom til fellesarealer blir det også på den ene av de andre fløyene.

Kanskje også greit å vite at det vanligvis er lettest å få rom på hotellet fra lørdag til lørdag. Det er alltid på lørdagen flest rom blir ledige. En annen ting jeg kanskje bør nevne er at du helst skal unnlate å drikke vannet i kranen på hotellet, dette er temmelig svovelholdig. Hotellet setter inn to flasker (1/3 liter) drikkevatn pr rom pr dag, om gårsdagens flasker er tømt og står på bordet, ellers bør du kjøpe drikkevatn i nærmeste kiosk (kiosker er Polens "yndlingsbutikker", du finner 4-5 innen ett kvartals gange fra hotellet). Hotellet har ikke parkeringsplass selv, men det finnes flere bevoktede plasser i kvartalene rundt. Regn med ca 750 kr/uke for bevoktet parkering. Og "bevoktet" vil i Polen si fysisk bevoktet, ikke tv-overvåket. Med mann og knurrende schafer! Polen har ingen stor kriminalitet generelt, men BILER får ikke stå i fred. Ikke uvanlig at en polakk tar med seg vinduspusserne i lommen om han parkerer bilen på gata et par timer!

Kommer du med tog er det lettest å ta en taxi mellom hotell og togstasjon. Koster 70-75 kr på dagtid. Å gå mellom hotell og jernbane er ca 15 minutters makelig gange (å kjøre er tre ganger så langt) når man går benytter man en jernbanebro som er bare for gående. Unngå taxier som ikke tydelig er merket med taxiselskapets navn! Enhver bileier kan i Polen få et taxiskilt mot et fastsatt gebyr, slike "nøytrale" taxier kalles for "mafiataxier". Regningen man ofte blir presentert for på slutten av taxituren er forklaringen på begrepet!

Togbilletter til Malmø kan NSBs Skandinaviaekspedisjon hjelpe til med, tlf til ekspedisjonen er 81500888 (tast 4 når telefonsvareren begynner, så slipper du å kaste bort tid), betjent mellom 0900 og 1500. Her må du være HELT presis og si at du skal ha plass på nattoget fra Oslo S til Malmø den .... ca kl 1930, 6 personer, 2 spedbarn, 2 barn og 2 voksne, liggevogn, egen kupe. Billetten kommer vanligvis i posten. Regn med en pris på mellom 1500 og 3000, normalt rundt 2000 for en billett som kan ombookes, men ikke avbestilles. Returbilletten kan du bestille selv på www.sj.se, siden du kan betale med Visa og hente denne på en svensk jernbanestasjon før avreise (selvsagt kan NSB hjelpe deg her også, men da kan du regne med at den blir 30 % dyrere, minst). For denne kan du regne med 1200-1500 svenske kroner. Noen tips om du bestiller selv: Velg "Avansert søk", kryss av på "Utelukk buss" og "Utelukk X2000" (X2000 er det svenske luksustoget), og velg en fornuftig byttetid, minst 30 min, gjerne mer. Ellers får du enten en dyr eller tungvint reise opp på skjermen!

På lokaltoget mellom Malmø og Ystad bestiller du ikke billett. Dette er ikke SJs tog, men et "fylkestog", og du kjøper billett på stasjonen. Toget heter "Pågatoget" og går hver time i hver retning. Togturen tar rundt 50 min, og en billett koster ca 80 SEK for voksne og ca 50 SEK for barn.

Polske togruter kan du ellers slå opp i selv (men billetter må altså kjøpes ved fysisk oppmøte i billettluke, ordet "plassreservering" er ukjent av jernbanen i Polen for annet enn nattog). Du finner rutene her (siden er på tysk): http://rozklad-pkp.pl/?q=de/node/144.

Pass på når du søker at det i feltet "Womit" KUN er avkrysset på det oransje toget. Ellers kan du få mye merkelig!

(En utskrift av et oppslag her kan være til stor hjelp når du skal kjøpe togbilletter og SELVSAGT møter en ekspeditør som kun kan polsk. Også han klarer å forstå en slik utskrift.)

Tog i Polen er rimelig. For en tur/retur billett Świnoujście-Kolobrzeg for 2 voksne og 2 barn (babyer går gratis til de er 3 år) kan du regne rundt 600-700 kr.

Ellers kan jeg nevne at Kolobrzeg har et tysk reisebyrå som ligger midt i sentrum av byen, 20 minutters makelig gange fra fra hotellet. Dette arrangerer nesten daglige utflukter med tysk guide om dere vil se noe mer enn stranda. En tur hit kan være fornuftig. Utover det er ikke sentrum særlig interessant (vel, det er flere fine små parker i "nedre del" av sentrum, nærmest jernbanen). Strandpromendaen mellom "hotellstrøket"(som også er "finere boligstrøk") og fyrtårnet/havna er MYE mer spennende. Her er det "sommerbutikker" i over 2 km lengde. Og husk: Har du med barn over 2 år er en seiltur med "sjørøverskipet" nede på havna obligatorisk!

Et par praktiske ting dere bør være klar over til slutt: Det er forbudt å ta inn utenlandske penger til Polen overr ca 400 kr uten å bruke en time på tollbua når dere kommer for å fylle ut X antall skjemaer. (Samme runde venter for øvrig også når du skal ut igjen!) Og kredittkort er ikke akkurat vanlig på butikkene, det er penger som gjelder. Men selvsagt får du ut kontanter på VISA-kortet ditt i nesten alle polske banker. Bare ikke straks du kommer til landet. Så husk: Ha med litt kontanter i polsk valuta. Og ikke krøll sedler i Polen! Sedler som ikke ser "nystrøkne" ut, blir ofte avvist i polske foretninger. En seddel med avrevet hjørne er ugyldig. En annen sak: For å kjøre bil i Polen skal bilen ha en "tilleggsforsikring" som heter "Grønt Kort". Å få en slik forsikring koster en bagatell (mindre enn en 50-lapp for 8 dager, vanligvis blir beløpet lagt til på neste regning fra forsikringsselskapet), men det tar litt tid å få kortet, som fysisk skal ligge i bilen! Så bestill dette fra forsikringsselskapet så tidlig som mulig. Sier forsikringsselskapet at dere ikke trenger kortet (noe det formelt sett har helt rett i), skal du si at du VIL ha det. For det ER ikke noe krav lengre om å ha det grønne kortet (det forsvant i 2006 eller 2007), men GIDDER du bruke en time på å krangle med tollen før du får kjøre videre for mindre enn en 50-lapp? Særlig om kranglingen skjer midnatt og dere alle lengter etter hotellsenga?

Håper det kunne lykkes for dere med en tur til Polen! Dere vil få en opplevelse! Og kommer dere til "vårt" hotell i august, så kanskje vi møtes :) Skal lytte etter om vi hører norsk på hotellet! Det er ikke akkurat overflod av nordmenn der!

Hei, meg (0016) igjen!

Vil faktisk fraråde deg å bruke bilen første gangen du besøker Polen. Kommer du tilbake, blir det en annen sak, da kan du gjerne bruke bilen. Men tror du vil oppleve det som temmelig stressende å kjøre i Polen når du er HELT ukjent med forholdene!

Ellers viser det seg nå at det tysk-polske busselskapet ALMABUS har opprettet bussrute mellom Gøteborg og Szczesin i Polen (like ved den tyske grensa) hver fredag fra 26. juni til 14. august. Og det gjør reisen enkel for dere! Da får dere følgende flotte reisemulighet fra Oslo:

NSB

Fra Oslo S fredag kl 0700

Til Gøteborg C fredag ca 1130

Almabus

Fra Gøteborg, bussterminalen v/Operaen (langs «langsiden» av operabygget, på den siden som vender bort fra sjøen) fredag kl 1430 (møtetiden er 1430, bussen går 1515)

Til Szczecin busstasjon lørdag kl 0845

PKP (Polens svar på NSB)

Fra Szczecin Główny lørdag kl 1043 (tog nr 88822)

Til Kolobrzeg togstasjon lørdag kl 1320

----

Fra Kolobrzeg togstasjon fredag kl 1514 (tog nr 88729)

Til Szczecin Główny fredag kl 1759

Almabus

Fra Sczcecin busstasjon fredag kl 2000 (NB! kjører ikke 7. august!)

Til Gøteborg, bussterminalen v/Operaen lørdag kl 1215

NSB

Fra Gøteborg C lørdag kl 1610

Til Oslo S lørdag kl 2045

Billettbestilling:

NSB, nærmeste NSB-stasjon eller tlf 815 00 888 (tast 2 når telefonsvareren begynner)

Almabus, se link senere i innlegget.

PKP, ingen billettbestilling, billett kjøpes i billettluke

Priser:

Billetter for 6 personer (2 voksne, 4 barn) koster

NSB ca NOK 2000

Almabuss ca NOK 8500

PKP ca NOK 600

Noen tips:

Hos Almabus kan du bestille bussbillettene til både 1400 og 1700 SEK. Du bør velge 1700, denne prisen er inkludert køyplass begge veier på ferja. Ved prisen 1400 kr får du flysete. Og ferja som benyttes seiler om natta (mellom kl 2200 og kl 0700).

Mellom Gøteborg C og bussterminalen v/Operaen bør du benytte taxi. Koster ca 150-200 (norske) kr, alt etter trafikken.

Mellom busstasjonen i Sczecin og Sczecin Główny kan du godt gå. Tar ca 10 min med makelig fart. Vil du benytte en taxi koster denne 50-60 kr.

Mellom togstasjonen i Kolobrzeg og hotell «Holiday and Health Centre Wegiel Brunatny» bør du, når du er ukjent, benytte taxi. Koster 75-80 kr.

Som du ser vil en slik tur på 9 dager komme på ca 22500 for 2 voksne, 2 barn og 2 babyer. All inclusive, unntatt mat på reisen (bussen stopper ikke for matpauser underveis, frokost kan du få tak i på ferja, men husk å kjøpe med take-away mat til kveldsmat på jernbanestasjonene i Gøteborg/Szczcin, ellers blir det ingen kveldsmat!!) og aktiviteter/personlig forbruk ellers.

Bestilling bør du gjøre i DENNE rekkefølgen:

1)Ta en telefon til hotellet i Kolobrzeg (tlf 004894355300) og forhør deg om plass, uten å bestille noe (og husk altså: Det er BARE avdeling/fløy «Hanka» som gjelder, om du ikke vil deg selv vondt!)

2)Om det er ledig plass noen uke fra lørdag til fredag, bestille hos ALMABUS, http://www.voyager.pl/VoyBusDE.nsf/Bilet?OpenForm&IDAKW=BALTICEXKK (siden er på tysk, du kan bare bestille fire billetter om gangen her, så jeg foreslår at du først bestiller to billetter, så fire til).

3)Ringe hotellet tilbake og bestille rommene.

4)Bestille hos NSB.

Gi en tilbakemelding om det er noe du lurer på, eller om du ender opp med reise til Kolobrzerg da!

Nei, for skandinaviske reisebyråer er Polen et merkelig "ukjent land", med mindre man enten skal til hovedstaden eller de to-tre store forretningsbyene med fly, eller skal følge en organisert bussreise (rundreise) arrangert av et norsk bussturselselskap. Blir ikke polsk STRANDferie av slikt. .. Du kan gjerne kontakte et hvilket som helst reisebyrå, men ikke regn med å få hjelp (snarere å bli sett på som "hår i suppa" av betjeningen!) når du ikke skal med fly til hovedstaden, Gdynia eller Krakow! (I grunnen kanskje DERFOR det er så få nordmenn som har besøkt Polen, trodde reisebyråer var gått av moten, har alltid selv brukt dem minst mulig, mye morsommere å ordne opp selv....) Da er man henvist til metoden "gjør-det-selv"! (Nå er vi forholdsvis vant til å reise, men føler ikke vi er SÅ dyktige, Polen har jeg likevel funnet ut at vi vet en god del mer om enn en gjennomsnittlig reisebyråansatt...). Tyske reisebyråer er en hel del bedre, men å forholde seg til et tysk reisebyrå blir minst like omstendelig som å gjøre arbeidet selv, er vår erfaring. For tysk må du jo bruke uansett, og jeg snakker heller med en polakk som er like middelmådig i tysk som meg selv enn en innfødt tysker (snakker jeg med tysker på tysk, blir jeg lett flau over skoletysken, snakker jeg med polakk er vi mer på samme nivå..) Og å bruke tysk reisebyrå er dyrt, vanligvis 8 % tillegg på prisen (altså 1500-1600 kr i ditt tilfelle) samt dekning av telefonutgifter. Du kan sitte noen timer i telefonen for den prisen, ja, selv om telefon til Polen koster et sted mellom 200 og 400 kr pr time (eller mellom 3,50 og 7,00 kr pr minutt om du vil). Men vi brukte et tysk reisebyrå i Berlin for å finne overnatting første gangen vi var i landet, for 11 år siden, det fantes jo ingen mulighet for oss til å finne informasjon via internettet da, siden all fornuftig Polen-informasjon bare var tilgjengelig på polsk på det tidspunktet!

Og det er da ikke SÅ vanskelig å gjøre det selv? Du har vel all informasjon du trenger nå? Men om skulle det være noe du savner, skal jeg se i "reisekassen" om jeg har flere opplysninger liggende, bare si fra hva du savner. Vil du vite mer om byen Kolobrzeg kan du bruke denne linken (siden er på engelsk): http://www.kolobrzeg.turystyka.pl/uk/index.htm. Bare vær klar over at siden ikke er ferdig og at alle(?) linker du prøver å klikke deg videre på herfra sender deg til en polsk internettside, uten mulighet for verken engelsk eller tysk! Vil du vite mer om hotellet, kan du bruke linken www.wegiel-brunatny.kol.pl, men denne siden er på HELPOLSK (og det hjelper ikke å klikke på det engelske eller tyske flagget, du kommer ikke videre her, disse er visst bare til pynt). BILDER er jo uansett ikke språkavhengige og noen bilder fra hotellet finner du jo her. Bilder finner du på startsiden, på siden «Uslugi» (fra fellesområdene) og på siden «Rekreacja...» (fra området rundt hotellet).

Anbefaler deg, som sagt i forrige innlegg, å bruke tog til Gøteborg, buss derfra til Szczecin og tog herfra til Kolobrzeg. Da må du forholde deg til NSB (ingen problemer med en tlf her), ALMABUS' bestillingsside for billetter (ingen problemer om du kan tysk, håndterer du ikke denne er tysken din for dårlig til at jeg anbefaler deg å ta i vei, da får du en slitsom tur) og hotellet i Kolobrzeg. Her er heller ikke tysk noe problem, hotellet har "alltid" tyske gjester, ofte en hel del, er du heldig finner du noen som kan engelsk (og hvordan skal du kunne kommunisere med resepsjonen på tysk når du kommer fram, om du ikke kan/vil det nå pr telefon?). Dessuten, bruker du e-post kan du gjerne bruke engelsk, bare innled med litt tysk (hvor du forklarer at du leser litt tysk, men helst vil uttrykke deg på skriftlig på engelsk selv, at du går over til det fra 2. avsnitt i e-posten din. En slik e-post får alltid resepsjonen sendt videre til den/de som kan engelsk, det kan da ta to-tre dager før du får svar, men du vil få svar om hotellet har ledige rom. Husk at hotellet er STORT (rundt 1400 senger), at det er et fåtall i personalet som hånderer engelsk, og at det ikke er alltid de er på vakt.

Fikk ellers i går kveld en reklameepost fra hotellet med info om at ledige rom hotellet hadde (type standard dobbeltrom) på ukebasis med oppstart 27. juni, 3. juli og 10. juli nå gikk for en pris tilsvarende rundt 4300 kr for dobbeltrom (for 2 personer), 3200 for enkeltrom. Med mulighet for å ha ett barn inntil 2 år med på rommet uten kostnader om barnet ikke skulle ha egen oppredning, men sov sammen med foreldrene eller i babybag. Og med alle måltider inkludert, selvsagt, unntatt for babyen (som vel helst ikke bør ha polsk mat likevel, polsk mat er vel kraftige saker for en baby). Så handler du kjapt, har du nå muligheter for en tur til rundt 20 000 for 2 voksne, 2 barn og 2 babyer (som jeg jo forutsetter er under 2 år...) om det fortsatt er noe ledig!

Og: Du har vel husket å bestille pass (14 dagers leveringstid) om du ikke har dette? For du sover ikke en eneste natt på hotell i Polen uten at hotellet har fått passet ditt ved innsjekking! Da ringer hotellet, så snart det har funnet ut at du ikke er polakk, til politistasjonen i stedet....

Nei, ta noen telefoner selv, du! Det går så fint så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...