Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Prøver å få tak i NAV men det er jo ikke helt enkelt så jeg prøver å se om det er noen som kan hjelpe meg her inne intill jeg får svar fra NAV! Samboeren min må ta ut gradert uttak av foreldrepenger siden han ikke kan være borte fra jobb 100%. Slik det ser ut nå vil ha ta ut permisjon tre dager i uken og jobbe to dager i uken. I den planen vi har lagt opp for permisjon så har vi satt opp han på tre dager permisjon i uken over jul og nyttår. Dvs han har helt fri fra jobb og tar ut permisjon de dagene som ikke er helligdager i jul og nyttår. Så til spm mitt - er det noen som vet om det er greit å gjøre slik? Dvs er det noen begrensninger på når man får ta ut dager ifm gradert uttak? Rent logisk kan jeg jo ikke forstå at det skulle være noe problemer men man vet jo aldri med NAV og alle disse reglene... På forhand stort takk dersom noen vet og kan svare!
Neijasså... Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Dette har jeg snakket med NAV om ang. en tilsvarende sak, så tror jeg har skjønt regelverket: - NAV regner 5 permisjonsdager hver uke uansett antall røddager, dvs. at de to dagene som samboeren din ikke skal ta ut permisjon i jula vil bli regnet som permisjon for deg. - NAV blander seg ikke inn i hvordan det graderte uttaket tas, det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker (egen kontrakt må skrives). F. eks. om samboeren din vil arbeide to hele dager i uken eller fire halve er ett fett for NAV. Det eneste de trenger å vite er hvor stor prosentandel han skal arbeide.
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2009 Takk for svar! Henger på tråden til NAV - heelt håpløst å komme igjennom idag tydeligvis...!
karinamissimo Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Det er helt riktig som blir sagt her - NAV regner permisjon i uker - det som lønner seg for dere er at når mannen din tar 60% permisjon over jule/nyttårsukene bør du ikke ta permisjon disse ukene. Det er bedre for deg å si til NAV at du jobber - men sier til jobben at du tar ut ferie disse dagene. Da kan du ta to uker mer med 40% permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå