Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er seks måneder. Vi klarte å få i ham litt grøt fra han var ca 5,5 mnd, men nå blir det vanskeligere og vanskeligere. Har prøvd med banan, eple, pære og sviske og ulike typer grøt, de som blandes med morsmelk og de som blandes med vann. Noe av maten likte han ok første gang han smakte så jeg tror egentlig ikke det er smaken han reagerer på - har prøvd ulike konsistenser og ulik varme også, Tror han ikke liker å få skjeen inn i munnen... Noen tips? Har lurt på om jeg skal la være å prøve noen dager og se om det går bedre da... ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat han med fingrene dine, det måtte jeg begynne med nå siden tulla nekter å ha skjeen inn i munnen. Tror hun har vondt pga noen tenner, at det er derfor skjeen er bannlyst foreløpig.

Det er foresten kjempe grisete og tar lang tid å mate med fingrene, men tulla får iallefall mat i seg, hehe..

Skrevet

Ville ikke stressa, men heller evnt gidd velling fra flaska, frukt fra babyfeeder osv. Gutten min har sånne perioda da han ikke har så løst på grøt, men jo eldre han blir jo sjeldnere skjer d :-) Da hjalp d me 2-3 daga på mme og velling fra flaska;-)

Enn middagsglass? :-)

Skrevet

Takk for svar. Prøvde nettopp litt kålrotstappe med fingrene og det gikk litt bedre (ikke kjempebra) Han tar ikke flaske dessverre, tutekopp klarer han litt en gang i blant. Hva er baby feeder?

Har ikke prøvd middagsglass enda - driver og introduserer en og en matvare foreløpig- og ser etter allergske reaksjoner o.l . Skal lage maten selv etterhvert- middager også. Men vil jo at han skal kunne spise middagsglass også i tilfelle vi er på farten - er de lettere å gi enn grøt o.l?

Hva med jern? HVprdan få i ham nok når han ikke vil ha jernberiket grøt? Finnes det noen dråper o.l på apoteket? Kan selfølgelig prøve å få i ham jernrik mat hver dag, men det tar jo tid å intordusere ny mat, ( jeg gir hver nye ting i tre dager før jeg prøver noe nytt) så jeg vet ikke om han får nok jern nå og når de er 6 mnd skal jo jernlagrene være tomme. Hjelp...

Skrevet

Prøv å ikke stress med det, selv om jeg vet at det ikke er så lett. Tulla vår brukte også lang tid på å venne seg til å spise fast føde. Vi begynte med smaksprøver fra hun var litt over 5 mnd'er, men det var ikke før hun var nesten 8,5 hun begynte å spise fulle porsjoner. Og hun var vel ca 9,5 før hun begynte å spise middag.

Ta det gradvis, og ikke tving i ham mat. Gjør det i hans tempo, ellers blir matsituasjonen negativt betinget. Det som hjelpte oss i begynnelsen, og fikk snuppa til å like grøt var blant annet å blande grøten med havremelk i stedet for vann (kjøpes på Mega, Spar og Meny) og ha litt kanel i grøten. Fruktgrøt var også et triks for å få i henne, da blander jeg litt kokt vann i fruktmos for å få den litt mer tyntflytende, og blander så grøtpulveret direkte i fruktmosen.

Så lenge han ikke blir slapp og inaktiv, så er det ingen fare for jernmangel. Det er ikke slik at jernlagrene plutselig blir tomme ved 6 mnd. Det går seg til! :-D

Skrevet

Takk for svar Lucille. Mange fine tips! Jeg skal slappe av på dette her - det får ta den tiden det trenger :-)

Kjøpte sånn Baby feeder på apoteket i dag - veldig spent - skal prøve i morgen.

Han fikk vel i seg et par teskjeer sviskemos, litt sviskesaft og to teskjeer grøt til kvelds så jeg slår meg til ro med at noe i alle fall går inn... Og så får han fortsatt masse morsmelk da... Håper det går bedre etter hvert...

Skrevet

Er det sånn at han spytter ut grøten når du gir han den, eller snur han seg vekk så snart du kommer med skjeen? Her er mini på straks 5 mnd ikke spess glad i grøt eller annen fast føde, men jeg lurer i henne grøten med å gi litt grøt ytterst på skjeen, og blandet idag fruktmos inn med risgrøten.. Det falt i smak :-) Gir henne forøvrig bare små porsjoner enda, så hun blir vant til det. Du trenger nok ikke stresse, er bare å gi det litt tid samtidig som du prøver :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...