Gå til innhold

Hvor stort huslån ville dere maks hatt med en inntekt på 800 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 2 voksne og 2 barn. Ingen andre lån. Billig gjeldfri bil. Liker å leve noenlunde romslig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer IKKE an på inntekten men hvor mye du er villig til å avsette til lånet.

I utgangspunktet kan du regne 100 000 i lån for hver 1000 kr/mnd du er villig til å bruke til lånenedbetaling nå (jeg forutsetter da at du er villig til å bruke 50 % mer om renta stiger og inntil det dobbelte en kort periode på 3-6 mnd om renta løper helt løpsk). Er du altså villig til å bruke 15 000 pr mnd "til banken" (og forberedt på at denne kan gå opp til 22000-23000 i lang tid og 30000 for noen måneder...) kan du låne 1 500 000.

Ellers skal du ALDRI låne mer enn 4 x oppspart egenkapital! Helst ikke over det dobbelte av egenkapitalen!

Skrevet

Du er jo helt på jordet. Vi har 1 800 000 i lån per i dag, og lever da svært godt. Vi sparer ca 8000 hver mnd, i tillegg til en høy levestandard. Betaler ca 12 000 kr på lånet hver mnd ,med en nedbetalingstid på 23 år.

Glemte å skrive at vi har ca 1 mill i egenkapital da boligen vår er verdt mellom 2,8 og 3 mill.

hi

Skrevet

Jeg ville ha nok til å kunne kjøpe et hus.

Skrevet

Haha, hun oppi her er så på jordet.

Har 400 000 i inntekt og 2.7 i lån.

Hadde null i egenkapital

Så, 5mill maks?

Skrevet

Hei

Vi er 2 voksne og 2 barn.

Har huslån på 3.2 mill, og betaler 15.000 pr mnd på lånet.

I tillegg en utleiedel vi får inn 5000.

Jeg tjener ca 350 000 og min mann er på attføring og tjener rundt 250 000.

Vi klarer oss kjempebra, men er nok dårlig med utespising og kleskjøp:)

Når renta var som værst betalte vi 24000 pr mnd, i tillegg til kommunale avgifter, forsikring og strøm. Gikk det også, og vi har virkelig lært å kjenne på det å "ha det knagert":)

Skrevet

Vel, HI, mulig jeg er "helt på jordet", men jeg sitter og arbeider med lånesøknader nesten daglig!

Skrevet

Betaler foresten i overkant av 9000 på 2.7mill.

Skrevet

Vi har littegranne mindre inntekt enn dere og har 2,6 i huslån og 100000i billån. Vi har snart to barn. Vi lever og romslig, tenker ikke så mye over hva vi bruker i det dagelige, men må selvsagt planlegge større innkjøp og ferier:-) Vi hadde og faktisk 1,8 før vi kjøpte enebolig, merker jo litt forkjell nå men det går veldig fint.

Skrevet

Beklager, men om du mener at et par med 800 000 i inntekt ikke klarer å betjene mer enn 1,5 mill i boliglån trekker jeg din "ekspertise" i tvil. Og er iallefall glad du ikke skal behandle en lånesøknad fra oss.

Skrevet

21:03, du har fått med deg at i det øyeblikket vi har en rente på 8 % og du har fulle avdrag (og en normal avdragsprofil) kan du regne med 350 000 pr år til banken? Eller er DET en uinteressant problemstilling for deg? Siden rådet i første innlegg var "så på jordet"?

Skrevet

4 x oppspart egenkapital? Du er morsom du? Hvem har nok ek som førstegansetablerer til å kjøpe noe som helst da?

Har man da oppspart 100 000 får man ikke låne mer enn 400 000 og da har man 500 000 hvor får man kjøpt noe for det... Og hvem greier å spare så mye mer enn noe i den duren mens man lever på studielån?

Skrevet

Huset vi lurer på å kjøpe koster ca 3,5 mill, så vi vil da få ca 2,5 i lån. Men jeg er litt redd for å gi opp livsstilen vi har nå med råd til å dra på ferier og gjøre det vi vil når vi vil.

Godt å høred dere klarer dere bra med tilsvarende lån:) Drømmen om enebolig er jo der:)

Skrevet

Vet ikke hvem av dere som er mest på jordet. Hadde jeg hatt 5 mill i lån hadde jeg ikke fått blund på øyet.

hi

Skrevet

Du LESTE tydeligvis ikke innegget mitt, 2109! Eller var det med vije du "misforstod" og hevder at jeg mener påstår at et par med 800000 ikke KLARER å betjene mer enn 1 500 000?

Les EN gang til er du snill! Nøye! Og kom så tilbake når du har fått med deg hva jeg skrev, ikke hva du TROR JEG SKREV!!

Men selvsagt 2109, når utganspunktet ditt er som galest, blir resultatet lett originalest!

Og etterhvert begynner jeg jo å forstå hvorfor enkelte får "uforklarlige" avslag på lånesøknader......

2043

Skrevet

Vel, kjøpte selv med ca 2/5 egenkapital. Og ikke SÅ mange år siden.

En som har oppspart 100000 har ingenting på boliglånemarkedet å gjøre, med mindre man bor i et avfolkningsstrøk! Rundt 300000 i oppspart vil jeg personlig si er et minimum for å få et realistisk lån i dag i mer sentrale strøk.

Å kunne KJØPE bolig straks man har avsluttet et studium er ingen MENNESKERETT!

Skrevet

Jaja, glad vi ikke møtte deg i banken vi da. Enda han vi hadde som rådgiver også går for å være kritisk og "streng" på å gi lån. Vi lånte 1,5 mill uten ei krone i EK. Og med inntekt på ca 550 000, tror jeg... Hadde også 180 000 i studielån. Ikke noe annet.

Skrevet

Hehe, kjenner noen som har lån på nærmere/ rundt 5 mill og som har fast årsinntekt på tja, om jeg ikke tar i så har de kanskje 400 000 i inntekt tilsammen, hehe. Men de får inn noen 1000 på utleie da, men det er jo ikke noe å belage seg på fast. Plutselig står de uten inntekt en mnd på noe osv. Svært sårbart. Er glad jeg ikke er i dere sko:)

Skrevet

Har du hørt om å binde renten?

Skrevet

Neida, ville nok ikke hatt 5 mill i lån jeg heller. Men vi klarer oss ihvertfall utmerket med 2.7 og 400 000 i inntekt.

Ikke låne mer en det dobbelte av egenkapitalen? Ikke mange prosent av norges befolkning som hadde hatt hus da...

Skrevet

Nå har det jo vært sånn at å kjøpe bolig faktisk er den beste måten å "spare" penger på! Ganske idiotisk å leie bolig (for et sted må man jo bo...) og forsøke spare flere hundre tusen for så etter noen år ha høy nok ek til å kjøpe... De fleste jeg kjenner har tjent langt mer enn de noen gang kunne klart å spare ved å kjøpe egen bolig. Vi begynte med kr 0 i ek for 6 år siden, har nå etter to boligkjøp en ek på over 2 mill!

Skrevet

Heller ikke en krone i egenkapital (jeg som har 2.7)

Hvordan skal en person med normal inntekt kunne klare å spare opp sånn at han har en fjerdedel av det han låner?

Hvis man ikke skal kjøpe med en gang man er ferdig utdannet, så må man jo like fult bo et sted mens man venter på å kjøpe. Å leie er somregel mye mye dyrere i mnd. enn å eie.

Jeg leide i 10 år før jeg kjøpte. Aldri betalt mindre enn det jeg gjør nå.

Skrevet

Da er jeg mektig imponert over pengebruken deres! Det må jeg si. Vi har 620 000 i inntekt omtrent, og har like i overkant av 2 mill i lån. Det er for mye og vi har det ikke særlig romslig:( Men da er ikke alt samlet i ett lån da, dere har kanskje det...

Skrevet

Jaja, 2122, en lånesøknad på 100 % av kjøpesum, uten en krone i EK hadde ikke blitt vurdert engang her! Om så kunden skrev sin inntekt med sju siffer og hadde et 20-årig kundeforhold til banken!

Så å kalle en rådgiver som gir 1,5 millioner i lån til 100 % finansiering "kritisk og "streng"" blir i mine øyne helt tåpelig. Det signaliserer for meg at både er slepphent med utlånene selv og at banken er det, siden han tydeligvis selv har fullmakt til å avgjøre en slik lånesøknad over bordet. Minner meg forskrekkelig om enkelte bankfunksjonærers oppførsel på 80-tallet, i det som populært ble kalt "yappetiden". Det smalt HARDT høsten 1987. For både banker og låntakere!

Skrevet

Vi tjener nøyaktig 680.000,- i året og har et fleksilån på 2,2 mill. Dvs at all vår gjeld (bolig og bil) er samlet i et lån.

Bilen og huset er til sammen verdt ca 1 mill mer enn vi har i gjeld så banken er ikke noe problem. Studielånet betalte vi ned før vi kjøpte denne boligen.

Vi lever ikke fett, med to i barnehagen og en i sfo har vi høye utgifter, men vi lever helt greit. Har det vi trenger i hverdagen og trenger ikke snu og vende på krona, men må selvfølgelig planlegge større innkjøp og har ikke rom for sløsing.

Må vel legge til at vi ikke er så dyre i drift da, ikke fester vi, ikke røyker vi og ikke reiser vi på dyre utenlandsferier. Men vi trives og har det bra med venner og familie, hytteferier og klær fra H&M, det er jo snakk om prioriteringer. Vi velger et stort hus med god plass til oss selv og alle som vil komme på besøk, vi tilbringer tross alt mye tid hjemme og vil trives der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...