Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg har begynt i en ny jobb, men foreløbig er det bare en vikariat. Jeg er jo totalt avhenig av en jobb, etterpå også, og føler ikke at jeg kan vente til siste arbeidsdag i denne jobben for å se om de kan tilby meg noe videre. Så jeg må jo nesten begynne å søke litt allerede. Når er det egentlig vanlig at de tilbyr fast jobb, dersom det er mulig, når man er i et vikariat? Jeg har siste arbeidsdag 1september. Har vært der 1mnd
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Siden det "bare" er et vikariat du har syns i alle fall ikke jeg at det hadde vært frekt å spørre om det. Arbeidsgiveren din burde jo forstå at du vil ha en fast jobb..
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 da hadde jeg tatt en feriedag og ikke akkurat sagt at jeg måtte jo jobbintervju. Det pga av at du har vert der så kort tid.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Støtter dette, 18:43! I en slik situasjon tar man en feriedag!
prekæs Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tipper (vet)at i de fleste tilfeller ser intervjuer (dvs potensiell ny arbeidsgiver) positivt på at du sier du er på jobb da og da, og prøver å komme til intervju uten for arbeidstiden. Viser at du er til å stole på som arbeidstager. (ikke la det gå ut over nåværende jobb)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 En ny arbeidsgiver setter nok pris på det signalet du da gir, prekæs, men en ny arbeidsgiver forventer også at du kan "ordne deg fri" (les: ta ferie) for å tilfredstille denne nye arbeidsgivers behov. Om du har lyst på stillingen. Husk at det er konkurranse om stillinger i dag, og å signalisere at man ønsker å komme på intervju utenom arbeidstid (og på den måten belaste minst en, kanskje flere, i det "nye" firmaet med overtid er ABSOLUTT ikke rette måten å starte sin jobbkarriere. Vi har, ved et par anledninger, resolutt droppet intervju med kandidater som spør om dette hos oss! Kommer spørsmålet opp her, er svaret med EN gang (med mindre det er ENESTE kandidat vi kan tenke oss): "Siden du ikke har anledning til å stille på intervju i vår ordinære kontortid, regner vi med at du ikke prioriterer stillingen videre høyt. Så derfor, NN, takk for interessen og lykke til videre!"
prekæs Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 joa, men man bør definitivt ikke gjøre som en tidligere kollega. Som ringte inn syk til nåværende arb.giver for å gå på intervju...og ble avslørt:S
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Jeg ville enten tatt en feriedag eller bedt om fri for en "privat avtale".
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Hvis det overhodet ikke går an å få til et intervju utenom arbeidstiden, så ville jeg ha fått intervjuet lagt til enten tidlig om morgenen eller sent på kvelden. Deretter ville jeg ha sagt til min arbeidsgiver (i god tid i forveien) at jeg skulle til legen, og dratt på intervjuet. Man trenger jo tross alt ikke en hel dag på å dra på intervju. Man har krav på fri for å dra til legen nemlig, og din arbeidsgiver har ingen rett på å vite hva du har gjort hos legen. Det er i alle fall ikke så lurt å la arbeidsgiver forstå at du skal på et intervju hos noen andre. Arbeidsgivere er sjeldent veldig glad for slike beskjeder...
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Du har faktisk rett på fri til å gå i jobbintervju!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 jo, men jeg drar hjemmefra 6.45 og er ikke hjemme før kl 17 om dagene, så når skulle det da være tid til intervju? En av foresteningene for at jeg ble valgt til vikariatet, var at jeg sa meg villig til å jobbe alle dagene i sommer, så da blir det super vanskelig, i og med at de må finne en som kan avlaste meg om jeg skulle ha en fridag:/ hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå