Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg fikk skiftet bremseklosser på bilen min hos forhandler oktober 08 nå piper det i bilen om slitte bremseklosser !! De skal da vare lenger enn 8 mnd vel ? Noen som vet om dette er reklamasjonsak eller noe? Jeg har ikke peiling :-/
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Ved normal kjøring og et bremsecaliper som fungerer slik de skal, skal bremseklosser holde ca 20 000/25 000 km (halvparten ved intens bykjøring/mye køkjøring uten at bilen står i fri!). Men du kan godt slite ut et sett bremseklosser på 8 måneder dersom du bruker bremsene flittig eller disse "ligger på" bremseskiva, slik at disse aldri helt slipper tak, men alltid "bremser litt". Ikke uvanlig med bremser som "ligger på" på en bil som er noen år, dersom ikke bremsecaliperet er skiftet. (Bremsecaliperet er det som "holder" bremseklossene, inni her er et stempel som skyver bremseklossene inn og ut mot hjulet, dette stemplet blir tregt over tid, slik at bremseklossen aldri dras HELT tilbake fra hjulet etter bremsing, saltet veibane betyr at dette blir ødelagt på 3-4 år, før holdt bremsecaliperet 12-15 år). Vanligvis skifter man idag bremsecaliper, et merkeverksted vil skifte til nytt, et ikke-merkeverksted til et "fabrikkoverhalt", altså et "resirkulert" hvor alle deler som slites er byttet ut med nye. Du kan regne med at nye bremsekaliper koster, avhengig av bilmodell fra 1500 og oppover til det femdobbelte pr side om du skal ha fabikkoverhalte, dobbelt så mye om du skal ha nye. Skifte tar 1,5-2 timer pr side. Og bremsecaliper skal alltid skiftes på begge sider samtidig!! Noen ikke-merkeverksteder (de DYKTIGE!) kan også reparere en bremsecaliper om de kan skaffe reparasjonsdeler (som regel kan de, men på noen biler kan leveringstiden være lang). Da kan du regne med at skifte+reparasjon tar ca 4 timer pr side. Delene koster 600-800 kr for begge sider. Det KAN også være at bremseklossene dine IKKE er slitt, bare at verkstedet har glemt å "stille tilbake" bremseslitasjevarsleren. Dette kan du sjekke ved å ta av et hjul framme, og vri over helt til høyre/venstre, slik at du kan se bremseklossene. Kan du da se at disse har en tykkelse på minst 5-6 mm, er alt OK, og verkstedet har en liten (reklamasjons)jobb å gjøre med å stille tilbake bremseslitasjevarsleren hos deg. Selve jobben med å stille tilbake slitasjevarsleren tar normalt ca 10 min pr hjul.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Tuuuusen takk for svar. Jeg ble klokere HI
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Jeg gadd ikke å lese alt ovenfor men prøv å smør bremsene.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Å "smøre bremsene" har INGEN hensikt dersom bremsecaliperet er slitt. Men selvsagt skal verkstedet ALLTID smøre bremsene når bremseklosser skiftes. I de aller, aller fleste tilfeller vil en bilmekaniker som ikke går med hodet helt under armen gjøre dette helt uoppfordret når man bestiller skift av bremseklosser. Men noen verksteder må jo fortelles ALT... "Smøring av bremser" er ingenting man gjør selv! I hvert fall ikke dersom man ikke anser det å skifte bremseklosser som en hyggelig ettermiddagsjobb! For "smøring av bremser" krever nemlig både demontering og gjenmontering av bremseklossene.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Vil du, HI, vite litt nærmere hva et bremsecaliper koster til din bil? Gå inn her: http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=9&ModelID=1174&CarReference_ID=8484&CategoryID=1&CategoryType_ID=1 Skriv inn registreringsnummeret på bilen din i feltet for dette, og trykk på "forstørrelsesglasset". Pass på at det er din biltype som kommer opp i feltet ovenfor blå linje. Så velger du "Bremsesystem" , deretter "Brems hydraulikk" og "Bremsecaliper" i menyen til høyre. Her kan du se hvilke priser et verksted i Meca-kjeden betaler for delene (fabrikkoverhalte deler). Så kan du legge til 10 - 20 % fortjeneste til verkstedet for å finne ut hva du vil betale.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 emh jo! man kan smøre bremsene selv. Man kan til og med skifte bremseklosser selv. Og det er ikke den store jobben.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Ja, kan man SKIFTE bremseklossene selv, kan man som regel smøre selv! Og jeg regner det heller ikke for noen stor jobb verken å å skifte klossene selv eller å smøre dem selv på min egen bil. Men for det første varierer dette en god del fra biltype til biltype (på noen er faktisk det å ta av hjulet største jobben, andre kan kreve en del tid, atter andre krever spesialverktøy også), for det annet har HI signalisert, ved å fortelle at klossene er skiftet på verksted, at dette er noe HI IKKE gjør selv. Og som jeg skrev: Å smøre bremser er ikke noen gjør det selv jobb, MED MINDRE MAN SER PÅ DET Å SKIFTE BREMSEKLOSSER SOM EN TRIVELIG ETTERMIDDAGSOPPGAVE!! Men ser man på det som en trivelig ettermiddagsoppgave, kan man selvsagt smøre bremsene selv. Det gjorde man vel da når man skiftet klosser?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå