Gå til innhold

Noen med barn som bor på studenthybel i Oslo??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir student igjen til høsten, starter på høyere utdanning, har to barn og vurderer nå å flytte på studenthybel med to barn (3 og 5,5år) og mann...

Årsaken bak det er at studentleiligheten ligger rett ved skolen jeg skal gå på, det er billig i forhold til hva vi eier nå, kan spare over 6000kr i mnd på bobytte, men det er betydelig trangere, vi får bare 50kvm med et soverom, i forhold til 100kvm og 3 soverom vi har nå.. (ser for meg køyeseng ved siden av vår seng)slipper å bruke bil og bompenger til skolen hver dag...

Jeg får nærheten til skolen min, treningsstudio under SIO, og alle fasiliteter i nærheten med andre ord.. Men, luksusen blir borte, men kunne gjerne tenke meg romsligere økonomi under studiene, og tidsmessig bedre kvalitet om vi bor nærme skolen.

Er det noen som har gjort dette? hjelp. er rådvill.. kan jo selvsagt bli boende her vi bor, bor 20 min fra skolen, betaler 14500kr i mnd, (selveier) og sitter i kø begge veier minst 3 dager i uken. Men har god plass, og det er jo hjemmet vårt.. huff..

Skrevet

Jepp, vi har bodd slik mens vi studerte (begge var studenter). Jeg og sambo ble gravide mens vi bodde på studenthybel, og søkte da SIO om overflytting til studentleilighet på Sogn.Det fikk vi, betalte mellom 4500 og 5000 den gang da:) Bodde der med jenta vår i 5 år, på 43 kvadrat, og det gikk fint det. Spørs bare hva man er innstilt på. Nærme campus er det jo, så man slipper faktisk bil også, om ikke mannen din jobber langt vekk da. Vi syklet til uio begge to, og hadde studentbarnehage nesten rett ved siden av, også på sogn.

Vi hadde også et soverom, men svigerfar hjalp oss å sette opp en vegg så det ble to soverom (isolert og med dør:). Dere kan jo psøve en slik løsning, og køyeseng til ungene selv om rommet er trangt.

Da vi bodde på sogn fant folk seg all evrdens løsninger for å bli boende billig mens de studerte- noen bodde der sågar med 3 barn!!!! Akkurat det hadde ikke jeg klart da, såpass trangt er det selv om man har bodplass i kjelleren. Og hadde en nabo som hadde innredet kottet (uten vindu, kun noen få kvadrat) til soverom til et barn!!!! Og en annen brukte dette som kontor:) Uansett- man får til det man vil om mane r kreativ, det er mange penger og tid spart ihvertfall. Men skjønner det er kjipt å"trade downwards" for dere sltså. Vi kom jo i praksis fra en hybel på 18 kvadrat som vi delte,, da føles 43 kvadrat stort!! :) Blir noe annet å være vant til hundre. men det blir en avveining.

Vi stortrivdes hvertfall den tiden vi bodde på i std.leil- alle naboene var på vår alder, i samme situasjon- alle var studenter med barn. Og uteområdet avr en drøm- bare for ungene å springe ut så er det lekeplass ved hver av blokkene og alltid masse lekekamerater ute (el blokk og blokk- 2 etg. "rekkehus").

Dere får veie økonomi o stor plass opp mot hverandre, lykke til!! (ps et av parene vi kjente da vi bodde der har nettopp flyttet ut nå! De har 3 barn og har bodd der i 6 år, alt går om man er innstilt på det, som sagt:)

Skrevet

Takk for tilbakemelding,

Vi har familie i Oslo, så jeg kan stue barnerommet mitt med overflødige møbler og ting vi ikke får plass til på studenthybelen. Vi eier jo bolig i Oslo nå, men siden jeg går til å bli student og nærmest uten inntekt så kunne jeg godt tenkt meg å bo billigere og mere praktisk i forhold til skolen, mannen min har selvsagt inntekt og trenger ikke bil til jobb, men siden jeg skal være student i minst 3 år, så har jeg en forestilling om at han må jobbe ekstra mye for at det skal gå rundt hjemme med relativt høye boutgifter, og tidsklemma er allerede tilstedeværende, så eneste måten jeg ser at vi kan få mere tid sammen og likevel ha det greit økonomisk er å stue oss inn i en studentbolig, fordelen med SIO er at der vi tenker oss så får vi internett i prisen, og treningsstudio til en rimelig penge, på dette har vi allerede spart en god del på i mnd, (begge kan trene ved sio siden han og er medlem)

Det er mange økonomiske fordeler, men litt skummelt med at alt blir så trangt i forhold til hva vi er vant til.. hjelpes.. takk for svar ;-)

Skrevet

Ja, man får jo en del fordeler som student- internett i leia hadde vi også, og studentidretten er jo kjempebra og veldig billig. Jeg bodde på hybel på Vestgrensa en stund, vegg i vegg med Domus Athletica, da trente jeg der hver dag! Forresten får mannen din også billig medlemsskap på stud.idretten selv om han ikke lenger betaler sem.avgift, fordi han er sammen med en student, selv om han da betaler noe mer enn deg er det MYE billigere enn ander helsestudioer. De ahr mye kurs også, i dans , trennng for gravide, kampsport og det meste.

Og så får du jo studentrabatt på kollektivtransport og en del ander rabatter hos enkelte tannleger, frisører, spisesteder osv. Tror det heter studentrabatt.no, oversikten. Og ikke minst: gratis helsetjeneste for studenter. Disse tingene får du jo selvsagt selv om du ikke flytter på stud.leilo da, så det avr en digresjon! Lykke til:)

Skrevet

Tror ventetida er nokså lang på studenthybler for dem med barn, og er du ikke allerede inni systemet så tror det er liten sjanse for at du får noe med det første.

Jeg hadde IKKE flyttet et sted med kun ett soverom med såpass store barn. Jeg bor nå selv med ett soverom, men med små barn, og jeg sover i stua. Greit for meg siden jeg er alene. Tror det ikke hadde funka så bra hadde vi vært to foreldre på en så liten plass (ikke at det ikke går da).

Hvilken skole skal du gå på da? Jeg går på Blindern og leier på Majorstua på det private markedet. Er egentlig ikke sååå dyrere enn studentleilighet. Så er det bare å ta banen eller gå til skolen. Treningsstudio har de på campus på Blindern, og man trenger ikke studenthybel for å få treningskort der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...