saltogpepper Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg klarer ikke tanken på hvordan det skal gå når jeg en gang må ha barnevakt for mini. Skjønner at det for mange er helt uproblematisk. Føler meg litt rar som er sånn, men helt i starten hadde jeg et par episoder hvor jeg dro en tur i butikken (borte max en halvtime og pappaen var hjemme) og da jeg kom hjem var ungen veldig oppstyrtet, ansiktet helt mørkerødt av gråt. Da tenkte jeg bare : Aldri mer! Noen vil selvfølgelig si at han ikke gråt fordi han svanet meg men jeg opplevde det virkelig slik - han roet seg med en gang jeg kom. Senere har jeg ikke dratt så mye fra ham men f.eks hvis jeg var hos svigers og ble borte en halvtime for å ta en dusj, begynte han å gråte igjen - roet seg med en gang jeg kom. Nå er han seks mnd og har vært noen timer alene med pappaen og det har gått kjempefint! Men vi bor langt unna besteforeldrene som derfor fortsatt er dels fremmede for ham. Hos svigers roer han seg ikke i det hele tatt, tanken på å ha dem som barnevakt er derfor ikke så god for meg... synes det er litt tryggere med min egen mor. Finnes det noen som har jobbet seg gjennom dette? At han skal være borte over natten er i alle fall helt utenkelig for meg! Jeg kan ikke gå fra ham og la ham gråte. Men håper dette skal ordne seg etter hvert - at han blir tryggere på andre også. Er det noen som har erfaringer å dele med at dette gikk bra til slutt? HVor gammel var babyen da? Alle innspill mottas med takk :-)
noem85 Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Jeg kan desverre ikke komme med noen gode råd til deg, men jeg har det ihvertfall på samme måte som deg. Har litt problemer med å slippe kontrollen, og la andre passe vesla. Tenker at dette vil komme seg etterhvert som tiden går, og jeg blir tryggere på at hun har det bra med de som passer henne og kjenner hennes behov. Foreløpig er det bare far her som jeg stoler 100% på, og han begynner å ta mer over nå...litt lettere nå som hun har begynt å spise mer fast føde. Men at hun skal overnatte et sted, er nok fortsatt ganske langt inn i fremtiden;) Dattera mi er forresten 6 mnd.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 hmm, her var mini på sovebesøk hos tante da hun var 4 uker gammel så har desverre ikke samme problemet, her går det kjempefint å la andre trø til, besteforeldre å sambo å tanter osv=) men her i gården har vi vært sosiale fra starten. den lille var med når vi var på besøk hos venner på film osv. tok baggen til vonga med så hun kunne sove i den, gikk kjempefint, så hun er vant med å ha forskjellige folk rundt seg å ikke være en "mammadalt", her har vi delt på ansvaret hele veien. å sambo har fått gjøre ting på sin måte selv om det er anneledes fra mi n måte. så tror kanskje dere bør prøve å slippe taket litt ellers e det nok stor sjans for at de blir litt borskjemt
saltogpepper Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2009 Takk for svar begge to. Frk Stoknes: er det problemfritt hele veien med å la andre trø til i den forstand at babyen aldri gråter og vil til mammaen sin? Det har sikkert litt å si at dere har vært så sosiale hele veien ja - og så tror jeg det er forskjell på babyers personlighet også. Jeg har jo prøvd å la andre slippe til men erfaringen her er at babyen ikke tolererer det så godt - han er en litt sjenert og mammadalt liten sjel - og da synes jeg ikke det har noe for seg å tvinge ham til å "tøffe seg opp" ved å la ham gråte heller. Men hvis babyen hadde syntes det var uproblematisk og ikke gråt - da ville jo jo saken vært en annen - det høres deilig ut! For meg blir det imidlertid helt feil å tvinge babyen min til noe den ikke vil selv. Forøvrig mener jeg at det er helt umulig å skjemme bort et spedbarn.
Ettervinterkommervår Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Synes egentlig de bør være litt store, i hvert fall når de skal på overnatting. Er ikke så rart at babyene er tryggest hos mamma, det er tross alt henne dem kjenner aller best. Jenta mi var ikke på overnattingsbesøk uten mamma eller pappa før hun var ganske så stor (flere år gammel), og mini som nå er tre uker kommer nok til å måtte vente en stund på det han også- synes det er helt ok jeg! Selvfølgelig kommer tiden da det går helt greit, men jeg ville ikke kavet meg opp for å få det til så tidlig som mulig- med mindre man har et stort behov for det selvsagt. La barna være barn og la de få den tiden de trenger, noen trenger mer tid enn andre... Her kommer nok svigers til å være overivrige for å få ham på overnattingsbesøk og for å få passe ham, men de må nok vente en stund. Borte bra, men mamma/pappa best :-)
saltogpepper Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2009 Hei Travelt med baby i hus - takk for svar. Det du skriver er noe jeg føløer meg hjemme i :-) Kommer nok til å drøye en stund her også. Men håper jo vi skal få det til etter hvert da- det kan jo hende vi blir invitert i bryllup eller liknende og da hadde det vært dumt å takke nei fordi vi ikke kunne ha barnevakt. Håper egentlig bare at tiden fremover nå blir rolig uten for mye som skjer slik at problemstillingen ikke dukker opp ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå