Gå til innhold

Nisand, ser ut som du har peiling ;o)

Anbefalte innlegg

Trenger seriøst litt hjelp med noe som for meg er komplisert.

Skal til høsten ta videreutdanning innenfor mitt fagfelt, har allerede fått innvilget en liten pott til lønn under utdanning fra arbeidsstedet (men som er så liten at den ikke lar seg leve av etter skatt). Kommer til å søke delvis studiepermisjon for den stillingen jeg går i, men beholde litt, slik at jeg ikke blir lutfattig. Har også fått innvilget lån fra lånekassen, som jeg håper å bruke minst mulig av.

Så er saken den at jeg nettopp har oppdaget at jeg er gravid (lykkelig for det.:o)

Har snakket med lånekassen, som sier at jeg kan søke om foreldrestipend i 44 uker, noe jeg kommer til å gjøre når tiden kommer. De fortalte også at man kunne få foreldrepenger fra NAV uavhengig av dette stipendet, altså at man kunne få begge deler samtidig. Flott!

Problemet mitt er at jeg skal søke om delvis studiepermisjon fra jobben, men vil jo gjerne ha min fulle lønn under foreldrepermisjonen. Kan jeg søke om denne studiepermisjonen bare frem til siste studiedag før jul, for så å gå tilbake til min fulle stilling? Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt fra jobben min allerede når jeg har redusert stilling (har en tung jobb, og var mye syk under forrige svangerskap)? Må jeg da tilbake i jobb i full stilling ett visst antall dager for å kunne få sykepenger for den? Den er jo min i utgangspunktet og jeg har vært fast ansatt i denne stillingen i flere år.

Jeg virker sikkert veldig sleip, men vil jo prøve å få så mye penger jeg kan de månedene jeg går hjemme. Slik er det vel for de fleste?

Hadde håpet å kunne sende deg en PM, men siden du ikke hadde noen profil så måtte det bli slik.

Håper du kan gi meg et svar, eller kanskje vet om noen som kan gi meg et :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140252850-nisand-ser-ut-som-du-har-peiling-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I lovverket står det ingenting om hvor lenge man må være i jobb i en viss stillingsprosent eller lønn før man får grunnlaget på foreldrepenger og sykepenger.Dvs at du egentlig kan starte i din fulle stilling en dag og få full lønn som permisjonsgrunnlag.

Det er imidlertid noe ulik praksis på NAV kontorene hvordan de tolker lovverket, og noen godtar ikke kun en dag i jobb for å få grunnlaget.

Dersom du blir sykemeldt når du har studiepermisjon vil du få sykepenger etter den lønnen du har på sykemeldingstidspunktet. Dvs at dersom du er i permisjon når du har redusert stililling vil sykepengene blir tilsvarende redusert. Dersom du er sykemeldt helt frem til du skal ut i permisjon endres ikke grunnlaget så lenge det er sammenhengende periode.

Skjønner godt at du vil gjøre hva du kan for å få mest mulig.

Du burde nok ta kontakt med ditt lokale NAV kontor og sjekke hvor lenge de mener du må være i jobb for å få 100% grunnlaget ditt.

Jeg mener at det skal holde med en dag, da lovverket ikke spesifisrere noe tidsrom. Dvs at du kan gjøre som du har tenkt - ta perm og være i jobb en dag og dermed få 100% grunnlag.

Men det forutsetter at du ikke blir sykemeldt før dette.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...