Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Jeg har hørt noen påstå at følehår på katter aldri vokser ut igjen hvis man klipper dem av. Jeg syns det høres rart ut at de ikke gjør det, fordi jeg trodde at hår generelt vokser ut igjen hvis man klipper det av. Både på mennesker og dyr pleier hår å vokse ut igjen, så det er rart hvis følehår er slik som med de blivende tennene - de er uerstattelige.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 akkurat det klipte værhåret vil vel neppe vokse ut igjen, men når det faller ut vil det jo komme ett nytt...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Værhårene til min katt har kommet igjen etter å ha vært knekt av. Han slåss litt, på tross av at han er kastrert;) MEN en skal aldri klippe dem(det er dyreplageri), for katten er avhengig av dem for å orientere seg og holde balansen. Værhår er ikke som andre hår.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 De vokser ut igjen, men ikke akkurat over natten, for å si det slik, det tar måneder og år. Og en katt som av en eller annen grunn får følehårene avskåret/forkortet, har et smertefullt liv, det er omtrent som å stikke ut øynene på den! For en katt bruker nemlig følehårene til å føle om en passasje er bred nok for den (kattens følehår er akkurat like brede som kattens kropp, har du tenkt over det?), den har jo ikke hjerne til å ta en avstandsberegning slik et menneske har. Og dessuten er ikke øyne det nyttigste i stummende mørke når man skal finne ut om det plass i en passasje. Så med avkortede følehår kan for det første katten rote seg inn på farlige steder den aldri kommer ut av, fordi den ikke kunne stole på sin viktigste sans, nemlig følesansen. Og for det andre vil en katt som overleve fare 1) etterhvert opplever at den ikke kan stole på de redskapene som er naturlig for den, og begynne å oppføre seg unaturlig vettløst!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Herregud, det var da voldsomt å sammenlikne det med å stikke ut øynene på katten. Øynene kan i hvert fall ALDRI erstattes/fornyes hvis de blir stukket ut. Det å stikke ut øynene kan det ikke sammenliknes med uansett fordi tenk hvor ekstremt smertefullt det i tillegg må være å bli stukket ut øynene på, samtidig som en som blir stukket ut øynene på mister synet for evig og alltid. Jeg kan ikke tenke meg det er smertefullt å bli klippet av værhårene på, men som du sier - værhårene skal være der, man skal ikke gjøre noe med de.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Når jeg sammenlignet det å klippe kattens følehår med å stikke ut øynene på katten, var det for å understreke at du gjør den (minst, faktisk!) like hjelpeløs uten følehår som uten øyne. Smerten, så lenge vi snakker om uten bedøvelse, kan naturligvis ikke sammenlignes! Heller ikke at det synet er tapt for evig og alltid, mens et følehår vil vokse ut igjen. Og så lenge vi snakker om ETT følehår, kan nok katten klare seg likevel (en katt kan f eks også tape ett følehår i kamp, om den er riktig uheldig), men en katt som mister følehårENE vil sannsynligvis ikke klare seg slik at den overlever mens den venter på at disse skal vokse ut. Før det vil den antagelig sitte fastklemt et sted den har rotet seg inn og ikke kommer ut, til den lider en smertefull død. I hvert fall om vi snakker en naturlig aktiv katt, ikke en kastrert/(full)sterilisert "levende sofapute".
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Hahaaa, jeg bare må kommentere dette... "En kastrert/(full)sterilisert "levende sofapute"... " Tror ikke du som har skrevet dette har katt selv ass... Katten min er akkurat like livlig/leken/aktiv selv om den er 3 år og fullsterilisert... faktisk mer enn andre katter jeg har vært borti. Virker som om den forblir ungdom. (Ble kastrert da den var et år) Og tilbake til tema: Værhår skal aldri klippes av.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Er katten din, 00:08 kastert eller sterilisert? Du skriver både at den ble (min utheving) "KASTRERT da den var et år" og at den er "3 år og fullSTERILISERT". Begge deler kan den neppe være! For å ta en oppklaringsrunde: Om det er slik at katten din er sterilisert, behøver den ikke å være fullsterilisert! Det er nemlig to måter å sterilisere en katt på, ved sammenknytting av eggstokker, og ved fjerning av eggstokker og livmor. Det er den siste måten jeg har begnet som "fullsterilisering" og som som oftest gjør katten til "levende sofapute". Den første måten, som er vesentlig mer skånsom for katten, gjør at en akkurat like aktiv som en ikke-sterilisert katt. Ulempen med en slik måte (for eieren, ikke katten!) er at den også som oftest er like interessert i hankatter som før, aktiviten ender bare ikke med kattunger. Hvilken måte dyrlegen velger, kommer både an på dyrlegens egne holdninger og an på hva eieren sier om hvorfor den ønsker katten sterilisert: For å unngå kattunger eller for å holde katten i hus/borte fra hankattene.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Hun skrev da vitterlig "kastrert/(full)sterilisert" og da synes jeg hun har dekket de fleste definisjoner ;-P Om ett eller to værhår knekker av eller blir klippet, så gjør det ikke noe. Da vil de andre hårene vokse seg lenger og så lenge det er en del hår så klarer katten seg fint. Har du lagt merke til at værhårene er like brede som katten? Om det lengste faller av så vokser et av de andre ut til riktig lengde. Men at knekte værhår ikke vokser ut igjen før de faller ut av seg selv, det tror jeg nok er riktig. Min katt har et halvlangt et som ikke har vokst noe på flere måneder. Det faller nok ut av seg selv en dag :-)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Tja.. Jeg har sett katter gå igjennom passasjer som er mye smalere enn værhårene, til og med passasjer som ser ut til å være smalere enn selve kroppen. Katten min har ca 7 cm værhår på hver side og han var ikke akkurat 15 cm bred for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå