Gå til innhold

Hard avføring hos baby 7 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om mini har litt hard mage for tiden. Ho har så og si kuttet ut puppen- bare tuller og tøyser med den i stedet for å spise. Derfor har vi gått over til mest mulig fast føde og litt NAN. Hun spiser grøt 2 ganger om dagen, et halvt middagsglass eller 1 brødskive og 2 flakser NAN til dagen. Bruker litt malt i melken og gir litt frukt/ sviskemos etter middag.

I dag hadde hun 3 bleier like etter hverandre med hard avføring...

Noen som har noen tips el råd til løsere mage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en liten gutt på litt over 7 mnd som har samme problemet. Var oppe i 1 glass med sviskemos og 2 ss malt om dagen, uten at det var nok. Har nettopp begynt med laktulose. Gav da ca 4 ml daglig i 2 dager, med svært godt resultat. Forsøker nå med 1 ts laktulose om dagen, håper det kan være nok?

Håper flere kan dele sine erfaringer?

Lykke til desembergull!

Skrevet

Takk for at du delte din erfaring... virket det som om sønnen din var plaget med treg mage eller? Jenta vår virker veldig fornøyd og ser ikke ut som hun var vondt...

Skrevet

Nei, jeg syntes ikke at han virket plaget. Dvs han hadde vondt noen ganger akkurat i det han bæsjet. I følge helsesøster var det veldig viktig at en forhindret dette, da det kunne føre til at han senere ble redd for å presse. Skal til helsesøster på fredag igjen, og skal da høre om hun har flere tips...

(Hilsen en med stygg hoste som ikke får sove, og derfor sitter oppe mens barn og mann sover...)

Skrevet

Sliter med det samme her også. Ser ut som hun har det vondt hver gang hun bæjser. Får et skikkelig bæsjefjes for å si det sånn.

Men laktulose???hva er det og hvor får jeg kjøpt det??svisker hjelper ikke og hun reagerer veldig på malt....

Skrevet

Laktulose får du kjøpt på apoteket. Det er et harmløst avføringsmiddel. Virker kun i tarmen ved at det trekker ut mer veske slik at avføringen blir løsere. Viktig da at barnet drikker rikelig.

Skrevet

Kan man begynne å gi laktulose uten samråd med lege/helsesøster??? Og hvor mye er rikelig med drikke?

Skrevet

Her sliter snuppa med det sammen, men har blitt bedre når jeg putter litt solsikkeolje i middagen hennes. Helsesøster annbefalte dette, for det smører tarmene og avføringen vil bli letter å presse ut for babyen.

Skrevet

Hei igjen

Ser noen her skriver at en skal drikke 1,5 til 2 liter for å få effekt av laktulose, men dette gjelder voksne og ikke spedbarn! Så hva er nok drikke for en liten en? Vanskelig å si, men jeg tilbyr noen ekstra flasker med vann i løpet av dagen og gir han vannmelon (i babyfeeder). Han har tunge, våte bleier.

Det står på flasken at en skal kun gi laktulose i samråd med lege, men dette blir opp til hver enkelt mor tenker jeg. Men dersom du har mulighet til å gå i en dialog med helsesøster e.l. er jo det greit. Jeg er helt trygg på at det ikke er skadelig å gi laktulose, men enig i at svisker og malt gjerne er førstevalget.

Fant et par artikler du kan lese (så ser du i alle fall at jeg ikke er helt på styr):

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/forstoppelsespedbarn.php

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?documentid=4968&mode=document

Lykke til!!

Skrevet

Grunnen til at man ikke skal gi laktulose uten å ha snakket med lege sørst er fordi legen ønsker å utelukke at det er fysiske årsaker til forstoppelsen. Eks. at tynntarmen har glidd ned i tykktarmen el. Fikk beskjed om dette da jeg skulle kjøpe på apoteket. Men legen kommer ikke til å sjekke dette uansett tenker jeg, og grunnen til at lile her hat treg mage er at han får jern, så jeg kjøper det og gir ham.

Skrevet

Hard mage kan også skyldes mme merket. Gutta får hard mage av NAN men ikke HIPP. Ellers så hjelper jo maltekstrakt. Hos oss så brukte vi maltekstrakt i mme. Helt til de begynte å spise fruktmos. Frukt som vi puttet oppi mikseren.

Skrevet

Hard mage kan også skyldes mme merket. Gutta får hard mage av NAN men ikke HIPP. Ellers så hjelper jo maltekstrakt. Hos oss så brukte vi maltekstrakt i mme. Helt til de begynte å spise fruktmos. Frukt som vi puttet oppi mikseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...