Gå til innhold

Andre som har vært på glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være på det nå på tirsdag kl.09 på sykehuset. skal faste i 10-16 timer før og kun få drikke vann, skal sitte i 2 timer å drikke sukkervann...kjedelig;(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig poenget med glukosebelastning? De sjekker sukker i urinen ved hver kontroll? Dette har jeg nemlig lurt en del på!

Skrevet

Hei.

De tar blodsukkeret før man drikker glucoseblandingen - deretter venter man i 2 timer før de tar et nytt blodsukker. Har ikke kroppen klart å bryte ned sukkeret til et normalt nivå på de to timene mistenker man svangerskapsdiabetes.

Jeg tok glucosebelastning for noen uker siden. Da viste blodsukkeret 5,5 før og 7 etter - dvs fine verdier og ikke noe svangerdiabetes her:-)

Skrevet

Det er for å sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Har du utslag på urinstix er det vanlig å få en glucosebelastning. Da drikker du sukkervann på fastende mage, tar en prøve og etter to timer en ny prøve for å se hvordan kroppen reagerer på sukkeret du har fått i deg.

Skrevet

ja sant, sier jeg også;) Har verken sukker i urin eller høyt blodtrykk. i mitt forrige svangerskap la jeg på meg 36 kilo, til nå har jeg lagt på meg 24 kilo, ikke spesielt feit, men fått litt ekstra på kroppen. når noen legger på seg mye eller er overvektige vil de ta en ekstra kontroll på at en ikke eller ha utviklet svangeskap diabetes.

jeg traff på ei litt stressende lege sist på sykehuset, hun så bestillte, første gang hadde jeg en litt mer avslappende, så det er vel pga henne jeg fikk denne dritt timen;) hehe. har i tillegg antistoffer i blodet og er b positiv, så legene har meg inne til kontroll med UL og målen av blodgjennomstrømning til barnet hver 3 uke, men føler de gjør det så stort nå;)

men men jeg går på alt jeg får besjed om, har bare 7 uker igjen;)

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat vært på dette og det var for at hun var litt redd for blodsukkeret no når jeg er gravid. (det var kjempe flott på meg)

Jeg fikk ikke drikke eller spise noe fra kl 12 kvelden før og skulle være der kl halv 9 om morningen. Først måler de blodsukkeret når du saster så skal du drikke vannet med druesukker i (VELDIG SØTT) og der etter skal du sitte i ro i 2 timer uten å drikke noe mer. Jeg kjørte selv og tok dette på et legekontor og tok med meg bøker og satt i bilen (har bekkenløsning ) siden stolene der er så vonde.

Lykke til og håper det går fint med deg og!

Skrevet

bare det å sitter i ro i 2 timer får meg til å grøsse;) hehe. kunne vært for uten, har ikke ro i kroppen til slik jeg;)

Skrevet

Heldig du var da, har en låv å sitte i bilen?? sliter med bekkenløsning selv, men trur jeg skal kreve en god stol visst ikke;)

Skrevet

ja men jeg var på lokalt legekontor, jeg fikk tilbud om en seng men kan ikke ligge på en flat seng og værtfall ikke pårygg for og lese!!

Blodsukkeret mitt var på 5,1 fastende og 7,0 etter 2 timer så det kunne ikke vært bedre!!

Du må jo bare ringe de og høre, jeg fikk bare beskjed om at jeg ikke fikk virre rundt og gjøre ting så det og gå ut i bilen var ikke noe problem, men de ville vite hva bil jeg satt i for og kunne følge med på meg(noen kunne vist bli dårlige )

Skrevet

Hei! :-)

Jeg tok dette på torsdag, da jeg hadde sukker i urinen 2+ på stripsen hos jordmor på onsdag!

Fastet fra 24.00 og skulle ikke engang drikke noe før dei tok test av blodsukkeret 09.00 det var da på 4.8.

Drakk druesukker blandet med vann på legekontoret, og tok så ny test etter 2 timer, og da var blodsukkeret 6.2, noe som var fint fikk jeg vite! :-)

Har igjen ca 7 uker jeg også til terminen!

Lykke til! :-)

Skrevet

Hei! :-)

Jeg tok dette på torsdag, da jeg hadde sukker i urinen 2+ på stripsen hos jordmor på onsdag!

Fastet fra 24.00 og skulle ikke engang drikke noe før dei tok test av blodsukkeret 09.00 det var da på 4.8.

Drakk druesukker blandet med vann på legekontoret, og tok så ny test etter 2 timer, og da var blodsukkeret 6.2, noe som var fint fikk jeg vite! :-)

Har igjen ca 7 uker jeg også til terminen!

Lykke til! :-)

Skrevet

Poenget med glukosebelastning er om å sjekke om du er utsatt svangerskapsdiabetes, eller selv diabetes type 2.

Om du er det så får du behandling med engang,om ikke så er det vel greit.

Skrevet

uff jeg synest det var helt jævlig og ta den glukosebelastning. Kom fastende og de tok blodprøve på meg,der etter drakk jeg to glass med druesukker blandet sammen med lite vann,det var ikke noe gått uff,ble så uvel at jeg fikk rom og legge meg nedpå hvor jeg lå og slappet av i 2 timer ,der etter tok de blodprøve på meg igjen og om 15 minutter fikk jeg svar og gikk hjem.Alt var i orden og jeg er ikke utsatt for nokke svangerskapsdiabetes. Jeg måtte ta slikt prøve fordi jeg føder store barn på ca.5 kg og har mor og morfar som har diabetes type 1 og 2. Men jeg er ikke utsatt for det og ble glad og fornøyd:-)

lykke til jenter :-)

Skrevet

Jeg skal også ta glukosebelastning på tirsdag. Jordmor sa at det var vanlig å gjøre når man fra før har født barn over fire kg... Sønnen min var 4090 gr, så på tirsdag bærer det av gårde. Gruer meg!

Skrevet

Jeg tok glukosetesten på torsdagen som var. Jeg synes det var helt greit å fastende når jeg hadde time 08.30. Tok en blodprøve først drakk dette sukkervannet (ikke så veldig godt, men man overlever) satt der svimmel og litt uvel i ca 2 timer. Tiden gikk fortere enn jeg hadde trodd, heldigvis :)Deretter tok de en blodprøve til. Jeg hadde 4,8 før sukkerdrikken og 4,7 etterpå. Så jeg hadde et veldig fint resultat. Har vært veldig redd en stund om at jeg hadde svangerskapsdeiabetes. Det er godt å vite at når jeg er tørst er det fordi jeg er tørst og ikke pga av insulin som ikke fungerer. Det tenkte jeg på veldig mye før denne testen. Jeg synes testen i seg selv var ganske ok. Verdt å ta så man ikke bekymrer seg.

Lykke til!

Skrevet

Hei

Jeg venter nr.3 om 6 uker. Har fått konstatert svangerskapsdiabetes. Jeg bor i Sveits, og her er opplegget helt annerledes enn i Norge. Her må alle ta en enkelt blodprøve i uke 28 etter å ha drukket sukker lake til frokost, på meg var resultatet veldig høyt (hadde vært i selskap dagen før, spist godt og lagt meg sent) og dermed måtte jeg ta en 3 timers glukosebelastnigstest 2 uker senere, altså i uke 30. 4 blodprøver, 1 fastende og 3 etter å ha drukket sukkerlake. Den prøven i seg selv var normal, men pga den ene høye prøven tidligere sa de jeg var i risikosonen og de ville behandle meg som et diabetes tilfelle. Jeg er langt fra overvektig, men har diabetes i slekten, så er mer utsatt. For å forebygge ble jeg satt på diett uten sukker, mager mat, 6 måltider per dag, ikke for mye frukt heller mye grønsaker, ikke hvitt mel, hvit ris, maks 2 medium store poteter osvosv. Måler blodsukkeret før frokost, da skal det helst være under 5. Og 1 time etter frokost skal det være under 7,8. Jeg klarer meg greit, men synes det er kjedelig å være så bundet til faste rutiner, og føler jeg tenker mat hele dagen. Lite/dårlig søvn påvirker blodsukkeret, så jeg kan ikke skeie ut med sene kvelder heller......

I sist svangerskap fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes i uke 36, og måtte justere kosten min også da.

Mitt inntrykk er at i Norge er de ikke så nøye på å undersøke oss gravide om vi har diabetes i svangerskapet, men det er de altså her. Selv om mine to første var store (nr1. 4000, og nr2 3800) var de ikke unormalt store i norsk skala, men her er det liksom normalt å være 3000-3500 gram så her anses mine barn som veldig store. Legene her vil ikke tilate meg at barnet blir mer enn 4000 gram og jeg følges altså nøye opp.

Jeg har hatt så delte tanker om dette. Synes de er strenge her, men på den andre siden synes jeg det er bra også (dette tvinger meg til å leve veldig sunt!), og tenker at kanskje det er derfor norske kvinner føder så store barn, fordi mange kanskje har svangerskapsdiabetes uten å vite om det??

Jeg har jo aldri fått utslag i urinen, ikke har jeg blitt (eller er) stor (jeg er høy) , jeg har født helt naturlig begge gangene, men barna har altså vært gode å ta i :)

Glukosebelastnigstesten er drit kjedelig og ubehagelig, men en viktig prøve!

Lykke til, håper du ikke har diabetes.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...