Gå til innhold

gravid med betennelse i tykktarm. chrons/ colitt

rooosey

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen flere som har denne lumske sykdommen, som er gravid og går på medisin?

vil gjerne høre fra dere jenter:) jeg føler meg så alene og engstelig til tider. noen flere?

Fortsetter under...

Skrevet

jeg har(dessverre)crohns...er gravid 29+6 idag.

går på mesasal og imurel, litt lavere dose enn vanlig.sliter litt med fordøyelsen pga arrdannelser/stenose i endetarmen, og gleder meg til remicade etter fødselen!

mitt første svangerskap gikk mye bedre enn dette, og jenta mi har ikke tatt noen skade av medisinene jeg brukte(samme som nå)...

jeg har begge gangene blitt gravid i en rolig fase, og det er en fordel har jeg hørt..

hvor langt er du på vei?

og hvordan er formen...

Skrevet

jeg er 26+4 i dag og da jeg ble gravid så var magen så rolig at jeg faktisk sluttet på medisin. men da jeg kom rundt uke 21 brøt det løs skikkelig hardt... :( og jjeg som trodde jeg skulle berge meg..

går på full dose entocort 9mg og pentasa. tok laaaang tid synes jeg før magen roa seg nå når jeg går gravid. skal liksom ikke noe til for den blir vrang igjen. men kjenner jeg er blitt bedre :) men håper jeg kommer ned på lavest dose til fødselen :)

får håpe at det fortsetter greit til deg også :) syns vi fortjener å ha rolige mager nå :)

Skrevet

Hvilke symptomer har dere med chrons? Hvordan fikk dere stilt diagnosen? Jeg har plagdes med mage/tarm i 12 år nå. Gode og dårlige perioder! Har vært på colonskopi for 6 år siden, men da hadde jeg en god periode og de fant ingen spes. Er gravid med nr.4 nå og er skikkelig dårlig i magen. Alr blir værre når jeg er gravid! jeg er redd for hva det kan være og om det er alvorlig. Slik som det er nå har det aldri vært.

Plages med slim og blodblandet avføring, vekslende diare og magesmerter. Helt utrolig for mye tarmgasser som fins!

vil veldig gjerne høre om det er slik denne sykdommen utarter seg eller oppfører seg.

Skrevet

heia lovebaby.

høres ut som om du kanskje er no med tarmene ja.

når jeg er dårlig får jeg veldig fort i magen, og legger merke til at spesielle matvarer kan provosere magsmerter når jeg er syk. Diare, slim og blod er typisk. tror du skulle hatt deg en legetime mens du er syk og fått undersøkt. men dette gjør de helst ikke mens du er gravid. Jeg er syk nå og jeg har kun telefonsamtale med legen min.

har hørt legene si at 1/3 blir bedre i svangerskap ved denne sykdommen, 1/3 ikke noe forandring og 1/3 blir værre i svangerskap.

Det værste er at du blir drit sliten mens du går gravid og er syk. jeg kjenner at jeg noen dager ikke har energi.

håper de finner ut av det :)

Skrevet

Takk for svar, rooosey!!

Var hos legen på torsdag jeg på en undersøk.av nederste del av tarmen. Ikke noe behagelig akkurat, men nå fikk hun virkelig se hva som plager meg. Hun sa jeg blødde bare hun rørte ved tarmveggen.

Skulle ringe en spes.og ringe meg senere på dagen. Så hun gjorde og sa at jeg skulle begynne på noe medisin(stikkpiller)de var vist de mest brukte under graviditet. kommer ikke på navnet nå.

Føler meg kjemperedd for at det er svulster og at det ikke kommer til å oppdages før etter fødsel.

skal på en colonskopi rett etter fødselen og det vil sikkert ikke skje før i januar.

Hvordan har du det når du er syk og hvilke symptomer har du?

Annonse

Skrevet

huff nei den undersøkelsen der er ikke nooooooe behagelig.

kor bra at du nå får medisin, håper at magen kanskje roer seg nå til deg.

at du blødde bare du var borti tarmveggene, har sikkert også noe med at vi har veldig mye blod i slimhinner. og det er jo slimhinner i tarmen også.. forstår godt du er engstelig for både det ene og det andre. Jeg ble det nå igjen selv om jeg har hatt sykdommen min i 13 år.

men du vil merke fort om medisinen vil funke, og da er det jo nesten garantert at det er en type tarm sykdom. hva het medisinen din ?

jeg fikk prøve pentasa stikkpiller nå da jeg ble dårlig, men de funket dårlig da jeg var veldig syk i magen.

når jeg blir syk så det første jeg merker er jo selfølgelig den dumme diareen. så kommer det blod og så får jeg vondt i magen. og når jeg så går på do og må tømme meg så kjennes det ut som om jeg vrenges. kan begynne å kald svette og frost"rier"- så blir man slapp. og har du gått lenge med blødende tarm så har du sikkert lav blodprosent.

husk å sov mye når du er dårlig. Jeg må ha meg minst ei middagskvile nå også selv om jeg er mye bedre i magen. men tror man blir veldig sliten bare av tarmsykdommen og så skal gå gravid..

men det går nok bare bra skal du se:)

Skrevet

Så utrolig godt å få snakket med noen som har denne lidelsen. Har aldri hatt noen som har noe erfaring med dette, som jeg kunne ha pratet med.

Jeg fikk den samme medisinen som deg da, Pentasa stikkpiller 1g! Skal ta den første i kveld. Liker ikke i det hele tatt å ta slike medikam.nå som jeg er gravid, men føler at det er så ille og plagsomt dette at jeg får bare ta en uke å teste og håpe at det ikke tar noe skade.

legen kan jo ikke ha skrevet ut dette om det ikke var høyst nødvend.

Blodprosenten min har faktisk ikke vært så dårlig, heldigvis. Det kan jo hende det ikke har slått ut enda, men vises på neste prøve. venter svar på en del prøver nå.

Fikk du noen annen medisin nå, siden denne pentasan ikke virket på deg?

Har du mye magesmerter også, hvordan kan du beskrive det?(hvis du vil da :)Har du lav blodprosent?

Når du har dine "gode"perioder, er du helt symptomfri og hvor lenge kan du evt være det?

Jeg har vært kvitt blødningene i 1år på det lengste, men litt magesmerter og forandrende avf.overfølsom for ulik mat har jeg alltid!

Håper det går bedre for deg snart, du er vel sikkert sykmeldt pga dette, slik at du kan hvile deg innimellom.

Jeg er ikke flink til å slappe av, men innimellom sovner jeg bare helt plutselig om jeg setter meg i sofan. Så det er vel ette tegn på at en skal ta det litt mer med ro.

Når er terminen din?

Tusen takk igjen for tilbakemeld dine.

Det har betydd veldig mye for meg:)

Godnatt-klem fra meg

Skrevet

synes også det er kjempe godt å prate med andre som har det likens. felles trøst :) man blir så fort engstelig, og da er det godt å kunne prate med noen :)

at legen din har gitt deg pentasa stikkpiller først er for at den er svakest tror jeg, funker mest lokalt i nedeste del av tarm. Men min tarm var så dårlig at dette var ikke nok så jeg går på noe som heter Entocort (kortison som roer ned betennelsen) og så går jeg på litt pentasa. alt i tablett form. Jeg var liiiv redd da jeg også måtte på medisin i svangerskap.Men A. wilsocow ( spesialisten min på tarmsykdom) sa at det er værre for fosteret om mor er syk. og det er MANGE som har denne sykdommen som går på medisin. og noen som har svart meg har født friske barn :) så tror ikke vi har noe å være redd for :) du kan sikkert kreve å få vekstkontroll når du kommer mot slutten for har hørt at gravide med chrons/colitt kan føde litt mindre barn. Jeg var nettopp på vekstkontroll (uke 27) og han lå perfekt til i vekst :)) så nå skal jeg en gang i mnd fram til fødselen for sikkerhets skyld.

da det ble oppdaget at jeg var så syk i magen hadde jeg bare 50% i blod. så ble lagt inn på sykehuset på dagen . var da 14 år. hadde vært svært dårlig i 2 år. men siden da har jeg hatt fint og noen ganger litt lite. men ikke mye.

når jeg har sår i tarmen kan jeg kjenne at det svir i spesielle deler av magen. og så føler jeg meg syyyykt oppblåst. kan kjennes som om jeg skal revne innvendig..er ikke så flink til å forklare smertene. hvordan er dine?

når jeg er frisk så går jeg litt hyppigere på do en vanlige. 1-3 ganger pr. dag. visst jeg har spist mye tull mat kan jeg kjenne jeg blir litt uvel i magen. visst jeg spiser mye pasta, hvitt mel, fet mat. fet melk,paprika,sterk mat, grøt kan jeg få vondt i magen og senere diare. men når jeg er frisk i magen så er det bra til dagen etter på. men når jeg er veldig dårlig i magen kan jeg ikke spise så mye fiber rik mat. prøv det du også. ikke korn og kjempe grov mat.

jeg skal over på full tids sykemeldt no. har gått aktiv lenge. men nå er jeg så sliten og får kynnere for ingenting. så blir deilig og ikke tenke på jobb. hvordan er det til deg og jobb. Stress kan forværre magesymptomer for noen.

har foressten termin 26.09 når har du ?

kjempe koselig å prate med deg :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen...

Så ung du var da du ble syk, det måtte ha vært forferdelig å slite med slike plager i så ung alder.

Selv merket jeg de første plagene da jeg var 20 og nå er jeg 32 og fortsatt uten diagnose.

Det er så slitsomt å leve i uvisstheten og ikke vite hva som plager en.

Håper vi finner utav det snart!

Jeg måtte slutte med pentasan etter 4 dager. Forrige lørdag da jeg våknet om morgene, hadde jeg ubeh.brystsmerter. De forverret seg da jeg anstrengte meg og jeg ble veldig urolig, kaldsvettet og var redd.

Gikk å la meg kl åtte på kvelden, uten å ta en ny tab. søndagen var bedre, men fortsatt smerter.

Leste på pakken at det kunne oppstå slike bivirkninger, men var vist sjelden.Mandag var alle smerter borte og siden har jeg ikke rørt tablettene.

Litt synd i grunne, da de virket etter 2 dager på tarmen...alt roet seg liksom og jeg følte meg bedre. Det må vel være ett godt tegn.

Nå har jeg vært uten en uke og merker at plagene er på vei tilbake:(

Har du opplevd slike smerter?

Tenkte jeg ikke skulle ta mer nå mens jeg er gravid og håper det ikke blir så veldig ille. Da skal jeg holde ut noen mnd til.

Har foressten vært på ul forrige fredag og inni magen gjømte deg seg en valdig så aktiv Guttebasse, hihi!!

Han turna så fint for oss og fikk ny termin den 30.nov.

Da jeg nevnte mine plager skulle jeg få en ny ul time i uke 30 for å sjekke veksten!!

Tusen takk for mat-tipsene!!

jeg elsker jo grovt brød for tiden og godt pålegg...mye paprika!! ikke rart magen min er i ulage.

Skal teste å holde meg unna disse tingene.

Mine magesmerter er også sviende og vanskelig å beskrive, men når det er ekstra ille, kjennes det ut som om jeg er betent i hele mageregionen.

Når jeg våkner om morgene føles det ut som om alt inni der har grodd seg fast i hverandre!!

Er det litt slik følelse for deg også?

Bra for deg at du blir sykmeldt nå da, syns du har stått på bra lenge jeg. Jeg har vært sykmeldt hele fra starten av og kommer til å være det fram til fødsel.

Jeg var i utgangspunktet sykmeldt, mye pga vanskelige arb.forhold. Tror nok at det har spilt en stor rolle på magen min ja!

Nå får vi kose oss med den lille i magen, slik at de legger på seg og har det bra:)

• 2 uker senere...
Skrevet

hei og beklager for at det tok sånn tid før jeg svarte. har hatt noen skikkelig opp og ned uker nå :(

sånn brystsmerter bruker jeg også ha, men di har kommet og gått så er litt usikker på om det er pentasaen ( men er sikkert det for smertene var ganske lik som det du hadde)

hvordan går det nå da? prøvd noe nytt eller?

jeg skal inn til legen på mandagen å prate om alt dette, og hvordan fødselen kan bli og tia etterpå.

kjenner jeg er drita lei alt som heter for magesykdom for tia. ting virka som at det blir værre no som jeg også blir større :( tarmen liker ikke at det blir trangt. og for tiden så kaldsvetter jeg veldig mye og mye sliten . er uke 32 nå så er heldigvis bare ei lita stund igjen.

kor bra at du også skal få komme på vekstkontroll :) er så betryggende:)

Skrevet

Hei

Jeg fikk UC da jeg var 14. Var da skikkelig dårlig i ett halvt år (60 i blodprosent, var på den tiden de fortsatt benyttet blodprosent og ikke hemoglobinverdi som nå) samt i 1,5 år i 2006-2007. Utenom dette har jeg stort sett vært symptomfri. Jeg er nå 9+6 og bruker 1 gram salazopyrin daglig. Før jeg ble gravid nå, snakket jeg med spesialistlegen min og han sa det var trygt å benytte det medikamentet i svangerskapet men at jeg burde bytte til mesasal etter fødsel pga amming. Jeg har ikke fått forverrede symptomer nå og føler meg i fin form og håper det fortsetter. Lykke til alle sammen!

Skrevet

var like unge vi da da vi ble syk :)

mesasal er ikke det pentasa ? "magelegen " min sa at jeg måtte slutte med det 3 uker før fødsel ??? og anbefalte ikke amming og pentasa ? hmm..

klem til alle dere med denne "fææææææle" sykdommen

Annonse

Skrevet

Jeg har også Ulcelerøs kolitt og går på Acacol. Gikk på Salasyporin da jeg fikk sykdomen, men den fungerte ikke på meg. Da jeg ble gravid var jeg symptomfri og hadde kuttet ut Acacolen. Da jeg var i uke 20 ca så fikk jeg sterke magesmerter og blod i avføringen, så da begynnte jeg på Acacol med en gang igjen. 6x800 mg daglig. Etter noen dager ble jeg bedre og nå er jeg i uke 29 og blør ikke lenger.

Acacol er vistnok ikke farlig å ta når man Ammer så jeg ville undersøkt om dere kunne byttet over til det hvis dere er avhengig av medisin.

Føler med dere alle stakkars jenter som har tarmsykdommer!! Det er forferdelig smertefullt!!!

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har Crohns og er 11 uker på vei! Var ikke syk når jeg fikk mitt første barn for 7 år siden, så dette har kommet snikende siste årene. Har nettopp avsluttet Remicade, så nå er jeg av alle medisiner! Er til oppfølging og vil få Prednisolon om det blusser opp igjen. Er helt utrolig at det kan vokse fram noe inne i magen min, er vant til at det stort sett er elendighet der inne. Har ikke hatt noen plager så langt, men jeg spyr i lange baner hver dag. Ikke sikkert det har noe med Crohnsen å gjøre, men jeg var aldri kvalm i første svangerskap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...