Gå til innhold

Tidlig hjemreise - førstegangsfødende

Anbefalte innlegg

Skal føde på KK i Bergen. Barsel er lagt om slik at det ikke lenger er familierom, og man må bo på 2 eller 4-mannsstue, pluss at mannen kun får være der 3 timer om dagen. Dersom fødselen er ukomplisert og barnet er friskt, er det da ok å benytte seg av jordmor-hjem-prosjektet? Man får da reise hjem innen 24 t, og får enerom frem til hjemreise. Jordmor kommer hjem til familien 3 ganger i.l.a. de første dagene.

Det som gjør meg betenkt er ammingen. Kanskje man trenger hjelp og så er det fremdeles en stund til jordmoren kommer.

Er det noen som har benyttet seg av jordmor-hjem her inne, spes førstegangs? Andre som har erfaringer eller tanker om dette?

Fortsetter under...

Ut ifra min egen erfaring fra da jeg var førstegangsfødende, og ut ifra erfaringer fra da jeg hadde med barselkvinner å gjøre i jobben min, vil jeg ikke anbefale deg å dra så altfor tidlig hjem som førstegangsfødende. Spesielt hvis du har tenkt til å amme barnet. Det er vanskelig å forutse hvordan ammingen, formen og ikke minst psyken vil bli etter fødsel. Som førstegangsfødende vet man jo ikke hva man går til, og da kan det være trygt og godt å ha noen profesjonelle rundt deg som kan veilede og støtte om du ville få behov for det.

Jeg har ingen erfaring fra jordmor-hjem prosjektet, men ut ifra det du forteller vil jeg anbefale deg å heller bli på barsel i hvertfall et par dager. Eller se det an etterhvert etter fødselen, til du føler deg trygg, og så bestemme deg da for når du vil reise hjem :)

Masse lykke til!

Huff. Er det slik det har blitt i Bergen. Det var tider (2001). Mannen min fikk bo sammen med meg på barselloftet. Jeg fikk også vere der en dag lenger enn jeg hadde tenkt pga problemer med ammingen. Jeg var der i 5 dager, selv om jeg bodde på Nesteun (omegn). Supert tilbud, og jeg følte meg veldig trygg før jeg dro hjem. Anbefaler deg nok å bli lengst mulig på sykehuset, men om du ikke får sove og blir stresset er det likegreit å dra hjem. Som førstegansfødende vil du nok vere sliten, og om faren er sammen med deg villle jeg nok ha dratt hjem om jeg måtte dele rom med mange andre. Det er nå ikke langt til Haukeland om du trenger det, ofte nok med en tlf. Du kan også stikke innom helsestasjonen, der er både jordmor, lege og helsesøstrer. Viktig at du kjenner hva kroppen din sier og ikke alltid hva hjertet og hjernen sier. Det vil du forstå etter fødselen...

Det var jeg som innledet denne tråden.

Jeg har mye erfaring med spedbarn gjennom yrket mitt, men det er anderledes når det gjelder en selv. Bor kun 10 min unna sykehuset, så sånn sett er det trygt å dra hjem.

Det vanskelige er avveiningen mellom:

1) Mange andre på rommet, lite ro, angivelig ikke så mye tid for jordmødre/andre til å hjelpe hver enkelt, ikke noen mann der som kan hjelpe og støtte meg, både psykisk og med de praktiske tingene jordmødrene ikke har tid til.

og

2) Ammingen må komme i gang så fort som mulig, slik at man får melken igang. Dersom jeg velger å bli, men plutselig har lyst til å dra hjem, er det nok for sent å bli med i "jordmor-hjem-prosjektet".

Det høres mest fristende ut å dra hjem og få hjelp hjemme, men hva om jeg trenger akutt ammeveiledning kl 23 om kvelden. Da er det ikke så mye å få gjort. Får vente å se når på døgnet fødselen blir, om vi er friske, og om ammingen går bra de første 2-3 gangene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...