miamipia Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Jeg tenkte jeg skulle dele litt av mine erfaringer rundt dette med søvnproblematikk. Gutten min har hatt EKSTREME søvnvansker. Det første halve året var han våken HVER time på natta.. Vi var så slitne da på det tidspunktet rundt jul at tårene bare trillet for den aller minste ting. Etter det var han våken mellom 3 og 10 ganger gjennom natta. Varierte veldig. Når han våknet da så skreik han til han kastet opp.. Helt forferdelig.. Det er noe jeg ikke unner NOEN å gå gjennom! Når han var rundt 10 mnd fikk vi Vallergan til han, dette var til enorm hjelp. nå var han våken rundt 2-3 ganger.. vi fikk faktisk FLERE timer sammenhengende søvn... Men så rundt påske toppet det seg opp igjen, og sirkuset var i gang atter en gang. Da var vi begge begynt i full jobb, og vi fikk netter igjen med bare 3 - 4 timer søvn.... grusomt...Det går ikke ann å beskrive hvor slitne vi var og hvordan det påvirket samspillet vårt som familie. Jeg tok da kontakt med "SoveKarin" (Karin Naphaug, søvnterapaut for barn) Jeg hadde to telefonmøter med henne som gjorde underverker. Jeg forklarte henne i detalje hvordan ting har vært, hvordan ting var da, ting vi gjor og ting vi ikke gjor osv. Jeg fortalte henne helt ærlig om hvordan ting var blitt.... hun kunne ut i fra det si at lillegutt er overtrøtt og kommet inn i en vond sirkel av overtrøtthet.Selvfølgelig er han det tenkte jeg, han sover jo ikke! . Men dette gjør han enda mer urolig i kroppen og forstyrrer han når han prøver å sove..Han får en slags motor i seg som bare går og går og går. Rutinene våre var slik at vi hadde han i seng mellom 7 og halv 8... Hun mente at vi skulle forskyve kveldsstellet en halv..kanskje en time frem i tid. Legg han tidligere var hennes klare beskjed. Så vi begynte med kveldsgrøten kl. 17 og fikk han i seng til kl. 18.... Dere vil kanskje ikke tro det, men han sover HELE natten...HELE natten!!!! og det har han gjort 2 mnd i strekk nå... uten vallergan og alt.... Vi legger han i senger, sier "natt natt, sov godt" går ut og stilt er det. Det har faktisk hendt at vi har måtte vekket han kl,07 dagen etter.... Drømmehverdag for oss! Av og til kan han våkne litt på natta å surke litt. SoveKarin sa da til meg at jeg bare skulle overse han hvis det bare var litt surk.. Han surker da i max 20 min så er det stilt igjen.... Anbefaler ALLE som sliter med noe av det samme, som føler at de har prøvd ALT å ta kontakt med henne, fortelle hvordan deres situasjon er å la henne komme med forslag. Det er ingen garantier for at det virker, men er det ikke verd et forsøk? ... Vi har fått vår hverdag endret så TOTALT med bare det lille tiltaket å legge han tidligere... Hun er helt fantastisk!!! Vet kke hvor vi hadde vært hvis ikke hennes råd hadde virket....
BabyV Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Spennende lesing. Vi prøver nå å legge ungen vår en halvtime-time tidligere for å se om det muligens er løsningen på vårt soveproblem også. Vi har ei jente som har våknet sinnsykt mye på natta, men dette ble faktisk bedre etter en time hos kiropraktor. Men hun våkner fortsatt av og til på natta + at hun våkner grytidlig på morran. Så etter at jeg leste innlegget ditt så prøver vi å legge henne 18-18:30 for å se hvordan det går. Skal holde dere oppdatert.
miamipia Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2009 Spennende å se om det kan hjelpe henne. Vi har virkelig prøvd ALT å har vært så utslitt at det er vanskelig å beskrive for noen som ikke kjenner til problemet. Vi har vært på tett oppfølging av helsesøster og legene satte i gang utredning for å sjekke om noen var "galt" med han siden han var så ekstremt vanskelig på søvn.. alt er gjort etter boka.. så kommer sovekarin og sier at vi bare skal legge han tidligere.. og vips så sover han........... det er nesten som det er vanskelig å tro.... i dag måtte vi vekke han kl. 07.00 i morrest. og da la vi han kl. 18 kvelden før.... HELT utrolig...
smillas Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Samme her! Det betyr også at man ikke kan være særlig fleksibel, herregud som vi har strevet med å forklare i ulike sammenhenger at hun må i seng til halv-sju, sju. I går rakk vi ikke det, og da lå hun våken minst en time og har vært dødstrøtt i hele dag - tok seg ikke inn igjen på dagsluren heller. Så i kveld var det i seng før 1830 og sovna MOMENTANT! De VIL faktisk legges, og tidligere enn vi tror. Når hun legger seg for sent, våkner hun også desto tidligere. Forstår godt det med motoren. Har det sånn selv innimellom, ligger bare våken og får ikke sove. Forferdelig hvis ungene må ha det sånn. Fint at du delte historien din!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 jeg har også problemer med legging, jeg prøver å legge henne klokken 7 men hun sovner aldri før 8-halv9.... men hun bare tuller og tøyser, og legger jeg henne ned i sin grindseng hopper hun over tror du at å legge henne tidligere kanskje går? burde vel prøve det å se hva som skjer, skader ikke... men takk for ditt innlegg!!!
miamipia Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2009 Det skader jo overhode ikke å prøve.... Min gutt var sånn at for å få han til å sove på kveldene og etter oppvåkningene på nettene så måtte vi gjøre følgende: Legge han på siden, ha en hånd på hofta hans og den andre hånden på skuldren hans så vugget vi... vugget og vugget på han.. Mange ganger minte dette meg om å stå å bake brød. Dette roet han seg relativt greit med. 20 min.... blir på en måte samme vuggebevegelse som han får i senga... Det største problemet vårt var at han da sov i 2-3-4 timer så begynte han å våkne... og våknet X antall ganger gjennom natta.. Nå trenger vi ikke gjøre dette lenger...(hurra.. roper ryggene våre) Men vi må fortsatt vugge han i vogna for at han skal sovne på dagen. Heldigvis er ikke gutten vår begynt å hoppe ut av senga... Jeg kan tenke meg at da starter en "ny" epoke med prøving og feiling....
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Så hyggelig å lese at det finnes slike historier! ) Her er småen 14 mnd og har hatt søvnproblemer fra fødselen. Har desverre prøvd å legge han tidlig og sent og alt som er uten resultater. Har gode perioder og så kommer de dårlige og så er det på'n igjen.. Kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk å legge han såpass tidlig igjen.. Men jeg lurer jo på, hvor mye sover barnet på dagen da når det sover slik på natten. Altså, når klokken og hvor lenge?
miamipia Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. juni 2009 Lillegutt sover som regel bare en times tid. Sover ikke så mye. Han er i full vigør resten av dagen. full fart non stop. Han legger seg da i 11 tiden på formiddagen. det er klart lite søvn på en hel dag for en liten gutt. Men det ser ikke ut til at han trenger mer enn det.. Det er så fælt nå man prøver og prøver og prøver og ingenting funker. frustrasjonen kan bygge seg opp til å bli ganske stor til tider da. Som sagt tidligere. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis ikke dette hadde funket.. Jeg vet ikke hvor mange flere våkenetter jeg hadde klart.. Huff.....
miamipia Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2009 Vil også nevne at han sov ikke serlig mer før heller. Selv om han sov minimalt på natta så tok han det aldri igjen på dagen. Helt om natta, helt om dagen... er det ikke det man sier...
Miss Dynamite Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 tenkte bare å svare på denne gitt dattra mi er bare 8 mnd, så har vel egentlig ikke noe inne på dette forumet å gjøre, men hun har aldri sovet. og vi har prøvd ALT!!! ...bokstavelig talt..! Hun legger seg kl 18.00. og hun får melk i senga( vil egentlig slutte med det men..) da sover hun noen timer, og våkner maaange ganger om natta, og STÅR OPP4-5 TIDEN.. Det er helt villt! Hun må ha melk om natta for å kunne sovne igjen! Har vurdert å prøve hun sovekarin. vi ga hun også vallergan, men hun var den lille alder av 3 mnd. Hun sov 3 timer i døgnet, når hun var mindre.. hun sover heller ikke på dagen (isåfall svært sjelden!) det er alltid masse skrik før hun sovner ! trenger søvn her også!
miamipia Skrevet 25. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2009 Oi... Kjenner jeg får helt vondt i magen. Kan tenke meg hvor desperat deres situasjon er..... Jeg kan også tenke meg at du har fått mange: - ja men du må jo bare..... - Men du må ikke....... - Mine var ikke sånn..... osv osv..... mange som kommer med velmenende råd... (og mange dessverre bedrevitere, som egentlig ikke vet hvordan det er å være så presset når det gjelder søvnproblematikken) Jeg kom i kontakt med SoveKarin via nettsiden hennes. www.sovekarin.no (tror jeg det var) Sendte henne en mail der så ringte hun meg opp igjen så avtalte vi derifra... Jeg betalte henne 800kr for 2 telefonmøter.... de pengene betalte jeg med glede med tanke på hvordan det løsnet for min gutt....
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 jeg signerer denne:) Har en sønn som er 20 min og jeg VET hva jeg snakker om... Han var frem til han var 14 mnd våkne alt fra 20-40 ganger pr natt.... (HELT sant!!!) Vi hadde han inne på sykehsuet osv osv men ingen fant ut hav som feilte han. Så dro vi til kiropraktor og han hadde masse låsninger, som jeg mente han haddde, men som jeg ikke fikk gehør hos sykshuet om... :/ Vel, 15 beh etterpå og gutten vår var som ny... PROBLEMET var at han hadde fått veldig dårlige søvn vaner... ://// Så etter å ha lest både: the no cry sleep metod (det gjorde vi da han var 3 mnd) og karin naphaug sin bok så fulgte vi et opplegg med å legge han 1830. Funket helt yppelig... Han sov hele natta... I går kom han seg ikke i seng før 1930 og da var rabaldere løs!!! han var våknen 10 ganger i natt og fra 01-02 sammenhengende... Så det er utrolig viktig at de får lagt seg i tide før de blir overtrøtt... Og at de får seg en god dupp på dagen. Vi prøvde selvsagt alt før dette (IKKE ferber for det er jeg imot), men å legge han tidligere osv osv, men pga smertene han hadde hjalp ingenting... Jeg kan med hånden på hjerte si at dette har vært den tøffeste tiden i våre liv, for søvn mangel er som tortur... Folk som ikke har opplevd det vet ikke hva det er! Og guri som vi har bært og vugget på han hele tiden for å unngå gråt... det har resultert i hyppige fysio beh pga betennelse i armene og nakken... Men vi elsker gutten vår over alt på jord, og jeg er så utrolig mye mer klokere til neste unge kommer=) Ungen SKAL rett til kirp for de ligger utrolig trangt inni magen så er ikke rart at de får seg en kilevink... Så til dere som plages! Søk hjelp!!! Jeg holder en knapp på kiropraktor, vi har prøvd manuell terp, homopat, sånn der trykking under førttene, naprapat osv osv... men kun kirp funka for oss... Klem
miamipia Skrevet 28. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. juni 2009 Enig med deg! Jeg har også tro på kiropraktor. Vi hadde behandlinger på lillgutt i forbindelse med kolikken. og det hjalp veldig på luftproblematikken. Vi prøvde også osteopat, homeopat og Fysioterapaut.... Helsestasjonen hadde ikke så veldig mye hjelp til oss når det gjaldt våre søvnproblemer annet enn fysioterapauten som er der. Men de var gode å snakke med når man trengte å "tømme" seg litt. Men man må prøve. For jeg har intrykk av at det som fungerte på vår lillegutt ikke trenger å fungere på neste osv... Barna er forskjellige, med forskjellige behov.. Men PRØV, og søk hjelp, ikke gi dere hvis dere sliter med lignende. Når det gjaldt søvnproblemer så faldt det oss faktisk ikke inn å prøve kiropraktor.. Nå i ettertid så tenker jeg at herregud hvorfor søkte jeg ikke mer slik hjelp.. Men jeg må ha lullet meg inn i en så egen verden at jeg ikke tenkte alternativer... Søvnmangel er tortur ja. Jeg snakket med en barnepleier som fortalte meg at 3 netter uten søvn og hjernen din begynner sånn smått å tulle... Du begynner å se farger annerledes og du begynner å tulle med tid og sted... Skummelt... I den verste perioden så hadde vi nok ikke lov til å kjøre bil... tenke seg til.... :/ Jeg kunne glemme å stelle meg selv... dusjet ikke å sånn på over ei uke... glemte sist jeg dusjet. Alt dreide seg om at Simon skulle ha det han trengte.... Det positive er at man får MASSE erfaring med nestemann.. og MASSE erfaringer og forståelse å dele med andre...
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Interessant lesing.. Rart det der, når de legger seg senere og sover mindre, så våkner de også mer. Snodig at de ikke blir så utslitte at de bare sover da. Men det er kanskje noe i det der at søvn gagner søvn.. Merker at jenta vår er verre å legge når det blir senere enn vi pleier ja. Men merker ikke noe forskjell på hvor mange ganger hun våkner.. Det er så forskjellig. Sommervarmen har definitivt gjort at hun ikke sovner like lett som hun pleier hvertfall.. Måtte legge henne ut i vognen i kveld, da sovnet hun mye lettere enn på soverommet. Blir jo så mye bedre med den brisen som er ute..
miamipia Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 30. juli 2009 Nå er det 3 mnd siden vi startet dette oplegget med å legge han tidligere. Og han sover fortsatt hele natten. Fra 18.00 til 19.00... På dagen sover han nå 1time og 20 min fra kl. 12. Livet er hærlig nå!!! I dag kastet jeg sovemedisinen... Et stort veiskille! Nå har jeg slått meg til ro med at dette fungerer!!!! Det har vært et tungt år på grunn av søvnmangel. Men dette har vært den beste sommeren noensinne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå