Ettervinterkommervår Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Har en skikkelig stor, hard og vond kul i det ene brystet, den har vært der i noen gode dager- men synes den har blitt verre i det siste. Området over kulen er rødt, og jeg føler meg generelt dårlig. Har dårlig apetitt og svak influensafølelse i kroppen (kan jo også være forårsaket av lite søvn og mye stress?)... Har massert og massert på kulen, har hatt varme omslag på, bruker nesesprayen og har pumpet (fikk ikke ut mer en 5 ml ca), men INGENTING funker. Får ikke kulen til å bli mindre i det hele tatt... Noen som vet hva annet jeg kan gjøre? Kulen sitter på et sted hvor det er umulig å få haken til babyen til å peke mot ved amming, så det er utelukket... Orker heller ikke å stå opp hver annen time og pumpe/amme, det har jeg rett og slett ikke energi til etter tre uker mer eller mindre uten søvn. Er det noen som har vært i samme situasjon som har klart å unngå full brystbetennelse?? Vil antibiotika evn hjelpe til slik at brystet blir tømt lettere?
blå og rosa+lillebror Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Har selv hatt 3 vonde betennelser, og ut ifra det du skriver så har jeg et råd : kom deg til lege! hvis du ikke får ut melken ved den klumpen og den bare blir større, må brystet åpnes kirurgisk. Intill du kommer deg til lege, så er du bare nødt til å amme eller pumpe masse så du får tømt brystet, det er et slit, det vet jeg, men det er det beste alternativet. Jeg ble så dårlig ved forrige betennelse at jeg ble hentet av ambulanse. Etter det har jeg rett og slett ikke turt amme mer, da jeg tydeligvis er veldig utsatt for denne dritten. Antibiotika vil dempe betennelse i kroppen, men melken må fortsatt ut. Jeg fikk beskjed om å ta masse nesespray og pumpe så mye jeg klarte. Det gikk seg heldigvis till, men det tok noen dager. Dersom du har mulighet til avlastning med baby og hus, kan det være bra og ta det helt med ro, da stress også kan gjøre brystbetennelse verre. Lykke til
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Huff, nå er det nok på tide med et legebesøk ja. Jeg har hatt det på samme måte noen ganger, hadde vond kul, frostanfall og feber, men klarte likevel å unngå bakteriell betennelse ved å amme amme amme amme... Og pumpe dersom babyen sov, eller ikke orket mer melk. Annenhver time på dagen, hver tredje på natta. Jeg vet det er pyton! Du er selvfølgelig utslitt nå, dette tar på. Men prøv i hvertfall minst annenhver time nå på dagen, mens du venter på å få komme til lege. Men du må dra til lege nå, evt legevakt. (Bor du i Oslo så er Volvat et alternativ.) For når kulen ikke har blitt mindre i det hele tatt så må du ha hjelp! Jeg har også opplevd å ikke få has på det, og dermed fått bakeriell betennelse som måtte behandles med penicillin. Det med haken mot vond kul: jeg vet du ikke treffer helt når kulen sitter så dumt til. Men prøv å legg deg i senga med babyen i motsatt retning av deg. Da peker haka i hvert fall mer mot oversiden enn mot undersiden av brystet. God bedring! Håper dette ordner seg raskt! Jeg ble veldig raskt bedre den gangen jeg fikk penicillin:)
Ettervinterkommervår Skrevet 13. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. juni 2009 Jeg føler meg faktisk hakket bedre i dag... Så lenge det varer i hvert fall! Tok en massasjerunde til i går kveld, varme omslag og håndmelket meg. Tok 600mg ibuprofen også, den virker jo også betennelsesdempende... Tenker å prøve å gjøre det samme noen ganger i dag i tillegg til amming, og håper det blir bedre da!! Vet dere forresten hvor mye nesespray man kan ta i løpet av en økt/dag?
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Håper du fortsatt føler deg bedre. Følg med på den kulen, den må bli mindre, ellers bør du dra til lege. Jeg fikk nesesprayen første gang på ammepoliklinikken. Hun sa noe om at jeg bare kunne ta mer i løpet av samme ammestund dersom jeg kjente at utdrivningen stanset opp. Hun presiserte ellers ikke noe om hvor mye eller ofte jeg kunne ta. Det virket på meg som om det ikke var så nøye. Nå husker jeg ikke helt hva hun sa, det er jo snart et år siden, men jeg tok i hvert fall masse spray de dagene jeg var dårlig.
*månestråle* Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Anbefaler som de andre her å dra til legen med dette. Hvis man har sånne kuler over langt tid kan det utvikle seg til en brystbyll som man ofte må "tømme" m et lite kir inngrep. Har gjordt dette selv og det var ikke spesielt hyggelig..., så synes det er bedre å sjekke dette tidlig, så det kanskje ennå kan løses m antibiotika e.l. Jeg hadde heller ikke feber, bare litt slapp.. Ikke meningen å lage et skremme innlegg altså, men har som sagt dårlig erfaring med å satse på at det går over når det gjelder dette.. God bedring
Ettervinterkommervår Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2009 Ja, det er vel mulig jeg må ta turen... Får nemlig ikke dette til. Har hatt så store startproblemer med ammingen at når dette problemet dukket opp i tillegg så har jeg nesten bare lyst til å slutte med all amming (kommer ikke til å gjøre det da). Kulen er skikkelig vond og rød, men allmenntilstanden min er bedre føler jeg... Har tatt noen tabl med ibuprofen, de virker jo også betenneslesdempende. Kulen føles litt bedre når jeg har massert den, men det er jo grenser for hvor lenge man kan sitte å massere om gangen også... Og når man knapt har sovet på tre og en halv uke frister det ikke særlig å stå opp når lillegutt sover for å massere i en time. Da våkner jo han når man er ferdig, og så må man amme - og da er det ikke nok melk for da har jeg jo håndmelket alt ut , og så må vi gi mme (som er virkelig kjipt siden jeg akkurat har klart å få opp melkeproduksjonen igjen, og fortsatt trenger å få den opp)... Nei, det er bare en ond sirkel dette her- så vanvittig me ekstraarbeid etter allerede å ha vært gjennom tre forferdelige uker med åpne, blodige sår, en gutt som ville ha pupp opp til 10 timer i strekk mens jeg hulket fordi det gjorde så vondt, trøske hos ham og sopp hos meg, ingen søvn, osv osv. Er så MØKKA lei, føler at med en gang jeg føler at ammingen kanskje kan gå greit igjen så dukker et annet problem opp. Det sliter så sinnsykt på meg, har ikke et sekund til å slappe av- og nå må jeg altså bruke tid jeg egentlig ikke har til å sitte og massere og melke og massere ogmelke- selvom det tilsynelatende ikke har noen effekt i det hele tatt. Er også skikkelig slit å komme seg til legen, vet jo aldri når lillegutt skal ha mat og hvor lenge han kommer til å sovne- vet heller ikke om jeg har nok melk i puppene til å skulle kunne mate ham hvis han er våken osv... Nei, det jeg trenger er en mirakelkur..., for her er det absolutt ingenting som går på skinner.
*månestråle* Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Å jeg føler skikkelig med deg, og kjenner meg veldig igjen det du beskriver ! Hadde store problemer med ammingen i begynnelsen jeg også,og når det begynnte å gå litt bedre fikk jeg selfølgelig brystbetennelse og byll. Ble en ganske langvarig behandling også. Var skikkelig nede og holdt nesten på å gi opp hele ammingen. MEN etter denne vanskelige perioden gikk det plutselig mye bedre, ble etterhvert friskmeldt fra brystbetennelsen og lillegutt ble flinkere til å suge riktig. Nå er han 6 mnd og ammingen går helt problemfritt, har ikke hatt noe mer brystbetennelse siden heller. Så det er håp, tiltross for en tøff start. Ønsker deg god bedring!
Ettervinterkommervår Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2009 Hvilken behandling fikk du og hva gjorde de med byllen? Jobber for å få løst opp kulene, men føler ikke at det hjelper noe særlig... Når oppsøkte du lege? Hvordan fikk du tømt brystet?
Squirrel79 Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Jeg fikk brystbetennelse når mini var 5 uker gammel. Det begynte med litt ømhet i brystet, og så utviklet seg videre til feber, og nedsatt allmenntilstand. Jeg kom meg til legen morgenen etter jeg fikk feber, hvor det ble tatt en test på om jeg hadde infeksjon i kroppen, det hadde jeg. Legen var veldig lite villig til å gi meg antibiotika da han synes det var litt dumt i forhold til amming. Han endte med å gi meg resept, men ba meg vente med å hente den, i tilfelle det ble bedre av seg selv. Til tross for at jeg var flink til å pumpe, legge han til, ta varme dusjer hvor jeg masserte og håndmelket etc, så våknet jeg dagen etter med spredning til andre brystet. Da begynte jeg på antibiotika, og i løpet av et par dager så var det helt bra igjen!
Ettervinterkommervår Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2009 Men hvordan fikk du tømt brystet? Hadde du også harde store kuler som du ikke fikk bort? Hjelper antibiotika på å få tømt brystet også? (Burde kanskje huske dette her, hadde nemlig brystbetennelse med førstemann, men det er ni år siden- så det er kanskje ikke så rart at det har gått i glemmeboken?)
Squirrel79 Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Jeg fikk tømt det ved å pumpe og legge til mini ofte. Og så tok jeg 3 varme dusjer om dagen hvor jeg maserte kulen i dusjen hver gang, og det hjalp veldig. Tror nok ikke antibiotikaen hjelper med å tømme brystet, bare bekjempe infeksjonen.
*månestråle* Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Jeg holdt lenge på å masserte for å få tømt brystet, men det hjalp ikke for meg fordi kulen hadde utviklet seg til å bli en verkebyll. Byllen var såpass innkapslet at antibiotika ikke nådde fram, måtte derfor inn på sykehuset og få tømt byllen, i tilegg måtte jeg gå på antibiotika. Etter denne behandlingen ble utdrivingen mye lettere, og siden jeg måtte prioritere å tømme den puppen hele tiden, har den nå blitt superpuppen (myyye større enn den andre og helt klart favoritten til lillegutt ). Ammet ca hver 2-3 time under hele denne prosessen, alle legene jeg pratet med sa at det var en kjempeviktigdel av behandlingen og ikke skadelig for barnet. Er jo absolutt ikke sikkert at kulen din er en sånn byll altså, men ville sjekket det for sikkerhets skyld, iallefall hvis den ikke forsvinner i løpet av noen dager. Hvis det bare er en tett melkegang har jeg hørt at Lecitin tabletter kan hjelpe, fåes på helsekost, står om det på ammehjelpen
Ettervinterkommervår Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 15. juni 2009 Hvordan diagnostiserer de verkebyller da? Har kjøpt lecitin, begynte med de på lørdag... Har også nesesprayen, men den funker ikke på meg virker det som. Kjenner at området hvor kulen/e er blir mykere når jeg har hatt varme omslag på, men jeg får ikke løst de opp ved massasje uansett. Lurer også på en ting... Det står at man ikke skal massere dersom utdrivningsrefleksen ikke er i gang, men min kommer ikke i gang uansett hva jeg gjør... Har som sagt nesesprayen som jeg bruker (har prøvd trippel dose også), har prøvd cottermans grep, bruker lecitin, osv..., men melken begynner ALDRI å renne fra brystet. Når jeg håndmelker klarer jeg jo å presse ut melk, men det er de eneste gangene jeg faktisk får melk ut av puppen. Så hva gjør man når man ikke får i gang utdrivningsrefleksen??
*månestråle* Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Verkebyller diagnostiseres med en ultralyd undersøkelse. Måtte henvises av fastlege til poliklinikk på sykhuset for å få gjordt dette, og da fikk jeg behandling med en gang. Hvor lenge har du hatt kulen nå ? Hvis det skulle bli nødvendig med antibiotikakur for å bli kvitt kulen, er det forresten viktig at det er en antibiotikatype som heter diclocil man skal ha, ikke alle fastleger som vet det. Håper det ordner seg snart, utrolig belastende med sånne bekymringer når man har en liten en man heller vil konsentrere seg om! Når det gjelder det med utdrivningseffekten har jeg ingen tips, høres ut som du har prøvd mye forskjellig da... hmmm
Ettervinterkommervår Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 15. juni 2009 Kan man fortsatt amme når man går på Diclocil?
*månestråle* Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Ja, man bør fortsette å amme selv om man går på Diclocil. Det skilles ut i morsmelken, men i veldig små mengder. Det er ikke skadelig for babyen. Jeg gikk på diclocil i ca 3 uker, og merket det litt på magen til lillegutt helt på slutten av kuren, men gikk fort over heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå