tollotone Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Vår gutt har intill ca 5 mnd spist 5 x 180 ml mme( ikke måltid om natten). vi begynte med grøt og er nå oppe i to fulle grøtmåltider og her vil han ikke ha melk. vi bruker 6 mnd grøt som blandes med vann. Vi vurderer å straks innføre middagsmåltid, men da vil jo nok et mme måltid forsvinne. jeg spurte HS og hun sa at barn som har 3 måltider med fast føde skal minimum ha i seg 6 dl melk i døgnet. Hvis jeg regner med at det også er melk i grøten blir dette:' 3 x 180 ren mme = 5,4 del 2 x 1 dl melk( fra grøten) = 2 dl Totalt 7 dl ca. Ved innføring av middag blir det minus 180, altså litt over 5 dl. Litt lite med andre ord. Alikevel klarer jeg jo ikke fylle han med mere melk (kan ikke begynne med nattemåltid eller:) Noen med andre råd fra HS som ikke svartmaler at man gir for lite melk?
Lemonia Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Jeg spurte legen om akkurat det samme på 6 mndskontroll denne uken. Gutten vår spiser fem måltider i døgnet. En av dem er grøt (av 1 dl væske), en av dem er middag + fruktmos og de tre andre er melk. Han drikker ca 180 ml melk. Så til sammen på et døgn blir det ca 6 dl melk. Legen mente det ikke var noen spesiell mengde melk de burde ha i løpet av et døgn. Det viktigste var at de var i fin form og la på seg normalt. Imidlertid måtte man huske på at man skal innføre fast føde gradvis slik at målet er kun fast føde ved 1 års alder. Det er jo ennå lang vei dit så hun mente jeg ikke skulle innføre noe tredje måltid fast føde på en god stund ennå, for en 6 mnd gammel baby skal fremdeles i hovedsak leve på melk, men mengdene vil altså variere fra baby til baby.
lykkelig78 Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Jenta vår på 6 mnd har fullstendig mme nekt og det eneste vi får i henne i løpe av dagen er 200 ml på morgenen og 40-60 ml ved siden av grøten på kvelden. Jeg snakka med legen/ hs på 6 mnd kontrollen og de sa begge at så lenge hun ikke ville ha, så kunne jeg heller ikke tvinge i henne melk. Bare la henne få tilbud om mme, selv om hun ikke vil ha. Det var ingen grense som sa hvor mye mme en 6 mnd gammel baby skulle ha, men det er ønskelig at melk er hoved næring. Noe som er helt umulig hos oss. Hun har faktisk 4 måltider med fast føde. Vi har alltid en kopp vann stående framme slik at hun får nok drikke i løpe av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå