Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.hjemmemamma.com/xaryaia/?p=205

Syntes dette var veldig godt skrevet i grunn.

Har selvsagt forståelse for de som er kjempeslitne og lengter etter noen timer sammenhengende søvn, men kanskje det ikke er nødvendig å stresse(?) sånn med dette dersom man egentlig ikke har lyst og/eller behov for det, men føler at man "må" siden nattavvenning er noe som skal skje når barnet er rundt et halvt år - i følge "boka" og helsestasjonen?

Jeg for min del håper og tror at dette skal gå seg til av seg selv - men kanskje jeg har for høye forhåpninger? Det har jo allerde gått veldig naturlig fra amming hver 2.-3. time om natten, til nå som Bo kun våkner en gang pr natt. (7 mnd).

Men nå skal det sies at verken Bo eller jeg våkner særlig under ammingen - så det er kanskje derfor jeg synes det er så greit ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke lese artikkelen, men jeg tror jeg vet hva som står, og jeg er helt enig:) HS anbefaler...eller rettere sagt, befaler....avvenning med en gang babene er seks måneder og spiser litt fast føde. Syns det blir feil.

Men, nå skal det sies at jeg er så trøtt og lei at jeg kommer til å gå mot mine egne synspunkt. For tjukken våkner altfor ofte, og spiser veldig lite. Nå gir jo jeg flaske, så jeg vet hva han får i seg, og jeg må OPP for å lage mat. Og jeg begynner å bli sliten ja. Merker det på humør, overskudd, rygg og nakke, selv om jeg ikke alltid nødvendigvis er sånn tradisjonelt trøtt trøtt. Om det gir noen mening.

Noe av problemet er at jeg får ikke sove når jeg går å legger meg, for jeg ligger å lurer på når han skal våkne (veldig variabel). Så nattesøvnen min er elendig. Noe må gjøres, for begges skyld egentlig. Nå har han vært mye syk og plaget med tenner, så vi har liksom aldri fått sjansen til å la nettene ordne seg selv føler jeg. For en uke siden sov han gjennom to netter på rad, men så ble han syk IGJEN,...

Frustrasjonsinnlegg fra ei som alså er enig med deg, men som likevel muligens må krype til korset og avvenne.

Skrevet

Enig med deg! Alle maser om annavvenning nå som han er 6 mnd og hadde det ikke vært for at jeg leser mye og alltid leter

etter alle sider av en sak så hadde jeg nok bare hoppet på karusellen som alle andre. Men jeg har bestemt meg for å vente med avvenningen og håper at prosessen skjer av seg selv etter hvert. Det koster så lite og er så fint for babyen min så hvorfor slutte med noe som fungerer?

Nå skal det sies at vi samsover da, det gjør jo det hele enklere - om jeg måtte røskes ut av dyp søvn flere ganger pr natt for å gå inn på et annet rom og sitte i en stol å amme hadde nattamming tatt knekken på meg. Som det er nå er det bare å slumre seg gjennom det hele - tar maks ti minutter og gir meg bedre søvn etterpå. Vinn- vinn.

Skrevet

Så enig så enig. HS min er Så veldig på at banken er stengt på dagen de fyller 6 mnd...har ikke så tiltro til den dama lenger..men men...som det blir sagt her så har det jo nå blitt mye mindre,jeg er en person som ikke trenger så mye søvn,og jeg bruker max 10 min hvis jeg gir henne mat på natta,i motsetning til å prøve å roe henne med smokk og må gi opp etter 1 1/2 time og gi pupp likevel. Ser også på det som vinn vinn...istede for at hun våkner 5 halv 6,så gir jeg henne mat når hun våkner tidligere på natta (feks 3-4 tiden) og hun sover til halv 7. Syns ikke der gjør noe,men har likevel "dårlig" samvittihet eller hvordan jeg skal forklare det når folk sier sånn som at "ja hun sover vel hele natten nå som er så stor".

Satser alt på at dette ordner seg,kan hende jeg ser annereldes på det i beg av juli når jeg skal begynne i jobb igjen...

Skrevet

Er det nødvendig å nattavvenne dem da? Her er mini 5 mnd og spiser sitt siste måltid klokken 19/19.30 og deretter vil hun ha mat 06 eller 07, litt avhengig av når hun sovner. Men det regnes kanskje ikke som natt? Hehe. Vi starter ikke dagen ordentlig før rundt 9..

Skrevet

JA, for mange er det nødvendig med å nattavvenne! Sånn som her. Vi står midt oppi det, og jeg har fram til nattavvenning ammet 4-5 ganger om natten. Det har dessverre bare blitt oftere og oftere jo eldre han blir (nå 7mnd), og de siste mnd har han også protestert mot å bli lagt tilbake i sengen sin etter amming (jeg lå og nattammet). I tillegg skal han opp ml. kl. 04/05. Dette innebærer at det har blitt veldig lite søvn på både meg og lille i det siste!

Dessuten så er han egentlig ikke sulten, vil bare ha kosen!

Skrevet

Men når det er sagt, så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å fortsette med nattamming OM det hadde fungert bedre hos oss! Dvs. om lille hadde spist 1-2 ganger om natten, og roet seg etter mat og sovnet videre I SIN SENG!

Skrevet

Jeg hadde forresten ikke lest linken du la inn "mammadamen" da jeg postet mine innlegg igår. Etter å ha lest linken idag må jeg bare legge til et nytt innlegg...

Jeg er ikke av den typen som liker å diskutere og "krangle" på dib opp og i mente!! Får nok av det i jobben min!

Men jeg har faktisk lest den "artikkelen" før, og syntes at det stod mye tull der!! Ei mors personlige mening og synspunkt på amming!!

Bare overskriften sier sitt synes jeg:

"Nattavvenning (er tull igrunn)"

Videre:

"Nattavvenning er unaturlig og fullstendig unødvendig." ?????

"Barnet vil avvenne seg selv når det er klar for det". ????? (Da er du heldig!)

Ganske påståelig dame altså! Greit at det fungerer for noen, men for andre gjør det faktisk ikke det.

Tull og tull!! Men de to nestsiste avsnittene hørtes fornuftig ut da;)

Skrevet

Hehe, nei - artikkel kan det nok ikke kalles. Er det ikke et blogginnlegg da = en mors personlige mening?

Som nevnt tidligere kan det jo væer mange ulike grunner til at nattavvenning er nødvendig i familier, men jeg synes ikke det var så tullete av denne damen å skrive at nattavvenning er unaturlig altså ... - dersom helsestasjonene og bøkene ikke hadde befalt at dette skal skje når babyen er 6 mnd, så tror jeg heller ikke så mange hadde stresset med det.

Skrevet

At barnet vil avvenne seg selv når det er klar for det, er jo ikke nødvendigvis en uriktig påstand. Men at det er mellom seks og åtte måneder er jo absolutt ikke sikkert. Kanskje om barna hadde fått bestemme selv, så hadde de spist om natten til de var ett år, halvannet og kanskje til og med to år. Altså, når de er klar for det selv.

Men så sammenfaller kanskje ikke dette tidspunktet med når VI er klar for det. For jeg er i hvert fall klar som et egg. Jeg gir mat BARE to ganger på natten. Gir riktignok flaske, og må opp å lage denne. Tjukken ligger i tillegg i egen seng på eget rom. Så må opp, opp. Dagene går jo, en etter en, men jeg blir mer og mer trøtt og sliten og ikke minst lei. Så om tjukken ikke er klar for å bli nattavvent så må han bare bli det. Om noen få dager. For natt til onsdag har vi bestemt oss.

Men jeg er fullstendig inneforstått med at dette er mitt valg, og det er fullstendig egoistisk. Jeg tror ikke tjukken tar noe som helst skade av å spise et par ganger på natten. Men jeg har et stort behov for å få sove litt mer sammenhengende snart. Skal prøve å gjøre det så skånsomt som mulig. Og av og til må man ta valg som i utgangspunktet er egoistiske, men som kan vise seg å være en god løsning for hele familien.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan hs kan si så bastant at alle barn kan nattavvennes fra seks måneder. Jeg ville aldri latt en sånn seksmånedersregel styre meg.

Da sønnen min var sju måneder, våknet han fortsatt fire-fem ganger på natta. Jeg ammet han, og han sovnet med en gang etterpå. Jeg mistenkte at det egentlig ikke var maten han våknet for (var ikke så ivrig på puppen egentlig), og vi bestemte oss for å prøve med bare kos når han våknet. Det gikk lekende lett, og etter noen dager sov han stort sett hele natten. Det følte jeg var en bekreftelse på at han egentlig ikke hadde behov for nattmåltidene. Hadde han slått seg helt vrang, og prosjektet hadde vært vanskelig å gjennomføre, hadde jeg heller ammet han og ventet en stund med å prøve igjen. Jeg ønsker å lage gode rutiner for sønnen min, på hans premisser. Men jeg ser det også som min oppgave å veilede han når jeg tror han er på villspor. Jeg tar gjerne imot råd fra hs, men jeg vil selv avgjøre om det passer for sønnen min.

Skrevet

Hvordan koste du ham? Tok du han opp og bysset til han sovnet? Koste mens han lå i senga?

Jeg tror nemlig også det er derfor tjukken våkner. Jeg kan jo se på flaska at han ikke akkurat drikker mengder.

Skrevet

Det var far som tok seg av nattavvenningen, jeg var tilbake i jobb. Han tok sønnen vår opp, roet han på fanget (tok visst en halvtime de første nettene) og la han våken i senga. Litt sånn opp og ned-metoden.

Det har slått meg at det kanskje er litt urettferdig av meg å si at det gikk lekende lett, jeg sov jo gjennom alt, men både pappaen og jeg var forberedt på at det ville bli vanskeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...