Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Vurderer sterkt å skifte ut flaskene..bruker dr. browns og er fornøyd men så får vi pluttselig vite dette om giftstoffet i dem da.. Så har googlet litt og funnet to merker.. noen som vet forskjellen på disse? Og evt. hvordan de er i forhold til dr. brown sine? OG .. noen som vet om tutkopper som ikke har giftsoffer i seg? Blir litt bekymra her.. har kokt vann i kjøleskapet på PLASTflaske, koker alt vannet poden drikker i vannkoker i PLAST, så har du tåteflaskene, pulverdispenser, etterhvert tutkopper, spiseskje, beger for å blande grøt i, ... ALT poden spiser er jo i kontakt med plast!!! OG smokkene da!! Fatter bare ikke hvorfor man må grave etter info etter mme, mens det er lov med GIFTstoffer i tåteflasker osv. Jaja,de lærde strides men.... føre var osv... Men altså --- flaskene?
blomstre Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Hei Er det Bisfenol A du sikter til? Mulig du har lest litt gammel fakta? Mattilsynet fant i 2001 for høye verdier av dette stoffet i tåteflasker, men i en ny undersøkelse i 2007 var verdiene så lave at de ikke ble ansett å utgjøre noen helserisiko. Så så sant du bruker forholdsvis nye og ikke slitte flasker så bør dette være trygt. Du kan lese mer på matportalen: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2007/11/taateflasker_av_polykarbonat_er_trygge_i_bruk Dersom du fremdeles føler deg utrygg og vil ha mer info så ta kontakt med Per Fjeldal, seniorrådgjevar ved Mattilsynet sitt hovudkontor, tlf. 23 21 67 71 Ps: når jeg legger ut linker så har det en tendens til å snike seg inn mellomrom, se etter dette dersom linken ikke funker....
Trollemor75 Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Det er godt mulig Bisphenol-A (BPA) ikke er farlig og at det er for lite i tåteflaskene til å utgjør noe fare, men stoffet er forbudt i Canada så helt trygt kan det ikke være. Her bruker vi Born Free flaskene og er kjempe fornøyde med dem. Har også kjøpt en Nuby flaske som er uten BPA (ikke alle Nuby flasker er uten stoffet), også veldig god og kommer med vanlig smok + tutkopp topp + sugerør så selve flasken kan brukes lenge. MAM Ultivent er også uten BPA, men Trollet likte den ikke, melken kommer for fort ut. Som regel er jeg veldig forsiktig med å putte varme ting i plastbeholdere. Det er ikke bare BPA som skilles med varme, og hardt plast er et petrokjemisk produkt. Vann som kokes kan f. eks. avkjøles i metall eller glassbeholder. Man kan også unngå plastbeholdere i mikro-en. Melkedispenser og annet som ikke kommer i kontakt med høy varme burde være trygge. Problemet med slike stoffer er at ingen vet helt hvor farlig det er, hvor mye som skal til og hvorvidt det samler seg i kroppen før det er gått mange år. Personlig har jeg bestemt meg for å kjøpe alternative produkter der det er mulig, slike at Trollets eksponering begrenses. Det gjelder BPA, parabener og de andre petrokjemiske stoffene. Oljeprodukter er ok i bilen min, ikke i maten eller hudkremen min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå