Gå til innhold

Vasking av babyklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge før terminen vasker dere de nye babyklærne, sengetøy ++? Og hvordan vaskemiddel? Nøye med parfymefritt osv?

Har nettopp sjekket vaskelappene på babytøyet jeg har kjøpt og fant ut at det faktisk er endel ting som må vaskes på 30 og 40 grader. Det syntes jeg var litt overraskende, trodde det var viktig at alt babytøy skulle vaskes på 60 grader jeg..

Er førstegangsfødende, som dere sikkert skjønner :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei! Jeg er også førstegangsfødende =)

Jeg har ikke termin før 26 August, men jeg kjeder meg så fælt om dagene, at jeg satte i gang med klesvasken nå jeg =) Jeg fant ut at det var ikke så farlig, fordi klærne legges i kommode og skal ligge der til tulla vår kommer. Sengtøy og tepper har jeg pakket i plastposer.

Jeg bruker vanlig Omo vaskemiddel, men bruker milde skyllemiddel uten perfyme. Jeg har vasket mesteparten på 60 grader. Men jeg har kjøpt noen penkjoler og pen-drakter som sikkert vil bli ødelagt på 60 grader. Desse draktene og kjolene tar jeg ikke sjangsen på å vaske. Men uansett skal jo ikke babyen ha kjolen/drakten dirkete på huden. Det blir vel body der i mellom :)

Skrevet

Jeg har pleid å holde meg til 37 fullgåtte uker, da har jeg begynt. Ikke at det støver så veldig ned i skuffer, men liker at det er så nyvasket om mulig siden det skal på sart babyhud :-) Sengen ble ikke redd opp før vi kom hjem igjen med babyen, blir veldig fort støvete om ikke. Dvs, men førstemann redde jeg opp mange uker før, men da tok mannen det av igjen, vasket det og på igjen mens jeg lå på barsel slik at det var rent.

Vi bruker vaskemiddel uten parfyme første året, de har jo så sart hud, så greit å være varsom :-)

Helt nytt sengetøy til babyer og barn bør forresten vaskes to ganger (det står ofte på pakkene), men du trenger ikke tørke det i mellomtiden, bare sett på maskinen på nytt med en gang den er ferdig.

Skrevet

hiver bare inn et spørsmål her eg.. om man må vaske madassen før den tar i bruk?

Skrevet

Nei, det går vel ikke an heller? I hvertfall ikke de typene vi har ;-) Så lenge den er ny trenger du kke gjøre noe med den. Er den brukt bør du rense den.

Skrevet

Madrassen har jeg tatt av trekket på og vasket to ganger...greit ifht til evnt kjemikalier og støv fra produksjon, selv om du jo skal ha laken over...

vår madrass er iallefall sånn med vaskbart trekk. Brukte ikke skyllemiddel, kun neutral "hvitvask"

Skrevet

Jeg har vasket alt vi har av babyklær og sengetøy. Vasket på den gradeanbefalinga som stod på tøyet med neutral vaskemiddel og skyllemiddel. Flere i både min familie og samboers familie som er ømfindtlige for parfyme så tar ingen sjangser når det kommer til lillemann. Begynte å vaske etter at jeg gikk ut i permisjon og tok det litt i puljer. Alt ligger nå klart i kommoden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...