Gå til innhold

Barnehagen - hva mener de egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt som straks blir 4 år. Han har gått 1 år i barnehage, begynte da han var 3 år. Gikk tidligere i barnepark, og vi har gått med han i åpen barnehage.

Han stortrives i barnehagen og har mange venner. Han blir bedt med til andre, og andre vil være med han hjem. Så vi vet han trives veldig godt!

For 1/2 siden tok barnehagen opp med oss at han har probelmer med stillesittende aktiviteter. Perling, maling, spill osv. Han blir ikke sittende, og flakser fra aktivitet til aktivitet. Han skiller seg visst på dette området ut fra resten av barna.

Selvfølgelig ble jeg urolig med en gang, og adhd-alarmen slo inn.....

Greia er at de sier at de merker ikke noe forskjell når de er ute eller på tur. Da fungerer han akkurat som alle andre. Og det er vel ikke sånn at man har adhd på et plan, men ikke på utelekplanet?

Han er god med andre unger, kan jo komme en og annen konflikt, men vi har ikke hørt om noe alvorlig etter barnehagestart for 1 år siden.

Fra tiden i barneparken (kun leketilbud, det pedagogiske er jo egenlig fraværende) er han jo vant til å fly rundt ute 4 timer per dag. Det var det jo ikke stillesittende aktiviteter.

Hjemme har vi ingen store problemer. Klart vi kan stønne over raserianfall og trass innimellom som alle andre, men vi har ingen daglige problemer. Han elsker å leke med oss, og vi kan sitte 1 time med både lego og lesning uten at han faller fra aktiviteten.

Barnehagen har tidligere nevnt et såkalt lavterskeltilbud der en utenforstående kan observere han i barnehagen.

Men hva er egentlig problemet, hvor vil de?

- han er jo lykkelig

- han er svært språklig og har hele tiden vært tidlig ute.

- skriver, staver og teller.

- han er god med andre barn, han har venner.

- er probelmet at de ikke klarer handskes han, for det skjønner jeg virkelig ikke.

Virker som de tror noe er "i veien", men jeg skjønner ikke hva de sikter til. Vil de at deres egen hverdag skal bli bedre. Tror egentlig ikke det, for det er en kjempeseriøs barnehage, og vi er veldig fornøyd med dem.

Noen som har fått lignende tilbakemeldinger noen gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan bli med og være tilstede i barnehagen.

Se/observere han selv i barnehagen

Da kan du jo også se hvordan de reagerer når han blir "umuligtuss" .

Så kan dere diskutere når dagen er omme om dems reaksjonsform er lik din,da han ikke er unormal "umuligtuss" hjemme.

Det er jo naturlig at du har en langt bedre måte å håndtere han på enn de.

Men den dagen du oppserverer ville jeg ikke kommentert før dagen var omme,slik at jeg hadde hatt noen tilbake meldinger å komme med til barnehagetantene/pedagogene.

Barnehagen vil sikkert også se på den løsningen som positiv,da du setter av tid til det.

Det beste er jo å finne ut av det :) Lykke til

Gjest Filifjonka
Skrevet

Vanskelig å si hva de i barnehagen egentlig mener, så spør dem rett ut hva problemet er.

Gutter på nesten fire år er ikke skapt for å sitte i ro. Kanskje han rett og slett ikke er interessert og derfor blir han selvsagt ikke sittende rolig.

Greier han å sitte i ro hjemme? For eksempel under barne-tv, under måltider, når han blir lest for?

Og hva er det lavterskel-tilbudet du snakker om? Hvem skal observere?

Skrevet

Det er vel bare positivt om noen utenforstående observerer han og ser om det er "noe" eller ikke? Jeg tror ikke på at foreldre skal observere selv, barna oppfører seg helt annerledes med foreldrene til stede.

Jenta mi på 3,5 har slitt litt på et annet plan, med det motoriske. Ikke mye - og vi har ikke tenkt på at hun har noe problem i det hele tatt. Men for en stund siden spurte barnehagen om det var greit at de fikk inn en ergoterapeut eller fysioterapeut for å observere henne. Jeg sa ja med det samme - jeg synes det er positivt at barnehagen tar tak i eventuelle problemer tidlig. Husk at hvis det skulle være "noe" så er ofte sjansen større for å få korrigert dette jo tidligere man begynner.

Nevøen min har en spesiell diagnose, som burde ha vært oppdaget tidligere, men barnehagen gjorde ikke noe og det synes jeg er mye verre.

I vårt tilfelle har vi nå fått en rapport etter at 2 personer har observert henne i 2 dager. Den har foreløpig ikke noen entydig konklusjon, men var for det meste positiv. Kom med forslag til hva vi skulle trene på/gjøre hjemme og så skulle vi se til høsten om hun skal observeres på nytt.

Jeg ville iallefall takket ja.

Skrevet

Hei. Trådstarter her.

Ja, han klarer fint å sitte i ro hjemme. Under barnetv, en film, kino, når vi tegner og leker sammen. Og bøker elsker han. Kan sitte timesvis sikkert, hvis ikke vi hadde avsluttet aktiviteten.

Han er en gutt som elsker å gjøre ting, og oppdage ting. Elsker barnehagen og girer seg veldig opp før han går i barnehagen, tror jeg. Gleder seg alltid til å komme dit mandagen. Hver gang han får noe/ opplever noe, snakker han alltid om at det skal han fortelle og vise frem i barnehagen. Han forteller av glede med en gang han kommer i barnehagen! Så jeg tror han trekkes litt opp av å være i barnehagen og være med vennene sine, siden han synes det er så kjekt.

Vi skal selvfølgelig ta i mot tilbudet med åpne armer! Synes også det er flott at de bryr seg og vil hjelpe han i hverdagen.

Et lavterskeltilbud har jeg forstått er en pedagog som kommer inn for å observere hans plass i gruppen og barnehagen, og for å se om det er noe de kan gjøre for å "lette" hverdagen hans, kanskje stimulere til mer ro rundt aktiviteter. Har forstått at de gjør det litt for deres del, da vi ikke har samme problemer hjemme. Det er jo flott at de bryr seg og ønsker han det beste.

Lurer bare på om de har så store probelmer at de ikke kan handskes han? Men det virker ikke sånn. Jeg er vel bare sår siden jeg er mor, og vil og tror det beste om gutten vår.

Skal ha en liten samtale med dem denne uken, så da skal ejg høre direkte hva de vil med dette, slik at jeg kan bli trygg før evt tiltak settes i gang.

Tusen takk for at dere svarer her inne! Det hjelper å lette tankene noen ganger!

Skrevet

sukk..misliker å "sykeligjøre" barn altså.... er sikker på at barnehagen mener det godt men en kan ikke alltid gå etter parametre og skjemaer, alle barn er unik. ditt barn er unik :)

masse lykke til :)

• 1 måned senere...
Skrevet

tenkte ikke akkurat på adhd når jeg leste innlegget ditt. men kan det være noe med hørselen slik at når det blir flere tilstede så mister han lett fokus og konsentrasjon pga dette. eller syn som det var med mitt barn. han var også slik som du beskrev, og de bekymret seg litt i barnehagen også, de tenkte også adhd siden også jeg har det. men det viste seg at han bare var så utrolig langsynt at han klarte ikke å gjøre masse med hendene når det var flere tilstede for han klarte ikke å konsentrere seg og gjøre så mange ting samtidig.. kan være andre ting enn akkurat adhd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...