supernøtt Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Hva er forskjellen på de to og kan trøtthet, svimmelhet, hjertebank og tungpust være et symptom på lavt jernlager og lav blodprosent? jeg vet at det er vanlig med lav blodprosent under en graviditet, men jeg er jo så trøtt: hvis det fortsetter slik etter fødselen er jeg jo ikke i stand til å ta meg av babyen min!! spiser sunt: grønnsaker, frukt og grovt brød så vet jeg får i meg jern og vitaminer gjennom maten, men tviler på om jeg får i meg nok siden jeg er så sliten,,, jeg er forresten i uke 36
Gjest Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 At jernlageret er lavt merker man sjeldet noe særlig, så det høres mer ut som lavt hemoglobin. Du kan jo få det sjekket på neste kontroll da, det er jo ikke bra å ha alt for lav før fødselen.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Jo, man kan faktisk merke at jernlageret er lavt! Og symptomene er ganske like. Her for et par år siden var jeg trøtt, slapp, masse hodepine, øresus og hadde null energi. Hb var på nesten 14, men ferritin (jernlager) var på 7. Har du fått sjekket hb og ferritin da?
Gjest Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Oj! Jeg har ofte hatt lavt jernlager men ikke merket noe som helst. Da er det jammen stor forskjell :-)
Kari Trestakk Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har de samme symptomene som deg (jeg er i uke 29 nå). Jeg har jernlager på 13 (eller var det 15..?), og HB på 11, så jeg har fått beskjed om å ta jerntilskudd. Tror i hvertfall det anbefales dersom jernlageret faller under 20. Det samme dersom blodprosenten faller under 10. Høres ut som om det hadde vært lurt om du fikk målt jernlageret ditt!
2 blå :-) Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Sliter også med dette og jm mente at det var pga lavt jernlager og blodprosent. Jeg hadde blodprosent på 9 og jernlager på 4 som de mente var veldig lavt. Tar 3 jerntabletter til dagen og må passe på å spise jernrik mat/blodmad o.l.
Unni med 2 under 2 Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Husk å ta C-Vitamin sammen med jern tabeletten, det øker opptaket til kroppen.
imoen Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Mitt ferritinnivå var på 49 ved sist kontroll, noe legen mente var i grenseland for å ta tilskudd. Dermed fikk jeg beskjed om å ta en tablett à 65mg.pr. dag. Babyen tar nemlig alt jernet vi normalt får gjennom kosten + enda litt til, så at jernlageret synker er en naturlig følge. De fleste gravide vil måtte ta litt jern før eller siden i svangerskapet. Jeg har alltid hatt gode ferritinnivåer, så det er barnet som koser seg med mine lagre. Hemoglobinet var derimot opp mot 14, så det var bra.
Duggfrøken Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Jeg har slitt med lavt jernlager hele graviditeten. Er nå nede på 5, men HB er på 12, så det er ikke lav blodprosent. Svimmel, og hjertebank er mine symptomer. Lærte nylig at man ikke skal drikke kaffe eller te til måltider, for da kan ikke kroppen ta opp jernt i fra maten. Det er derfor jeg ikke har kommet opp på jernlageret mitt selv om jeg har tatt tilskudd. Har jo tatt tilskudd med appelsinjuice, spist frokost og drukket kaffe. Helt bortkastet! Håper på å øke lageret nå med ny kunnskp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå