Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor lenge man må vente med og amme etter man har drukket.. Har hørt at man skal vente like lenge som man ville ventet om man ville kjørt bil.. Når jeg har vært ute på byn venter jeg alltid minst 12 timer før jeg kjører.... Men nå skal jeg jo ikke ut ut, skal bare ut og ta noen cider på lørdag... Hvor lenge bør jeg vente etter feks 2 cider? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopierte dette fra en tidligere tråd om akkurat det samme:

Gravid drikking verre enn ammedrikking

Det er stor forskjell på hvordan mors promille påvirker barnet under graviditet og under amming. Under graviditeten vil barnet ha samme alkoholnivå i blodet som det moren har i sitt blod. Under amming drikker barnet melk med samme promille som det morens blod har. Mengden alkohol som barnet får i seg blir dermed minimal, sammenlignet med hvis mor drikker alkohol under graviditeten.

– Er det greit å drikke et glass vin til maten når man ammer?

– Det er ingen holdepunkter for at ett enkelt glass vin, en øl eller en drink av og til spiller noen rolle. Melk med en ørliten promille inneholder svært lite alkohol. Dette handler om mengde: Du må regne med at et helt glass vin, en drink eller en halv flaske pils normalt gir en kvinne omtrent 0,3–0,4 promille i melken etter 1/2 til 1 time. Jo mindre du veier, desto høyere promille. Imidlertid brytes rundt 0,15 promille ned pr time. Det betyr at hvis du venter i 2 til 3 timer med å amme, vil dette ene glasset langt på vei være ute av systemet ditt, sier Gro Nylander.

Når det gjelder nyfødte er det litt annerledes.

– Nyfødte barn er umodne, og har minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Du bør derfor avstå helt til det i alle fall er gått 6 uker etter termin, råder Nylander.

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece

Skrevet

I Bam bladet som blir gitt ut i 2009 står det at hvis du drikker et glass i løpet av et par timer kan du amme som normalt. Hvis du drikker mer enn det bør du vente et par timer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...