Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vil bare dele med dere at første min var 4018 g og andre var 4404 gram (fødte nå i april).

Begge fødslene var superlette, første tok 6 timer fra første ri til han var ute, nr to tok bare 2 timer og 40 min, og hun var stor.

Jeg selv er 170 høy og veier vanligvis 60 kg. Så helt vanlig str:)

Fikk bare 1 pyntesting hver gang, ingenting å bry seg om. I tillegg kom førstemann med hånden over hodet (supermann).

Syntes fødslene var flotte og lette, særlig andregang. Tenkte ikke over at nesten 4,5 kg er stort, hun så utrolig liten ut:)

Så ikke bekymre dere for det, er hodet som kommer ut først, resten glir bare etter. Og det er begreset hvor store de kan bli i hodet:)

Lykke til alle sammen, håper det var litt beroligende. Gled dere heller, for fødselen blir nok lettere enn dere tror.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kor store var dine rundt hode da?

Skrevet

Veldig bra innlegg!

Jeg er bare 160 og veier vanligvis litt over 50 kg. Min største gutt var 4690 g. Men det merket jeg ingenting til under fødselen sammenlignet med den minste som bare var 3600 g!

Begge fødslene var utrolig like. Faktisk var den med den minste babyen litt hardere for da var fødselen satt igang to uker før termin pga vannlekkasje. Dette førte til en mer intens fødsel, uten særlig pause mellom riene.

Starter fødselen av seg selv, er hvertfall min erfaring at ting skjer litt mer etter kroppens eget tempo.

Lykke til!

Skrevet

Er heldigvis ikke av dem som blir provosert av at andre har flotte fødsler.. Jeg unner alle å ha fine opplevelser.

Når det er sagt så er det ofte en grunn til at folk er redde for ting.

Jeg har ikke fødselsangst, men jeg er skeptisk til å føde stort barn.

Dette kommer av min opplevelse ved første fødsel, og enda var ikke han av de største. 4,2 kg.

Men det oppsto komplikasjoner under fødselen som igjen førte til en tangfoløsning med både klipping, revner, sting som gikk opp og ble infiserte.. SÅ det er ikke uten grunn jeg er skeptisk. Og andre barnet er gjerne større enn første. (Selv om ikke det er det hos alle)

Så det er jo flott at du/dere har hatt "superlette" fødsler, men dessverre er det ikke alle forunt..

Selv håper og tror jeg denne fødselen går lettere enn forrige, men man er ikke garantert noe...

Skrevet

det er godt å høre :) jenta mi er rundt 4 kg :)

Skrevet

Flott innlegg, får en gutt på "godt" over 4kg (førstegangsfødene) å jeg har grudd meg masse til fødselen. Så dette var akkurat hva jeg trengte å lese nå rett før fødsel.

Skrevet

Takk for kjempe fint innlegg:)

Jeg hadde en FLOTT første fødsel jenta veide 3,7kg og er født en uke føre termin.

Brukte 3t fra vi var på sykeh til hun var ute.

Ikke noe sm stillende eller noe.

Denne gangen har jeg fått estimert stor baby pga glukoseintoleranse hos meg. ca 4,3kg.

jeg er 167 og veier til vanlig 58kg.Lagt på meg kun 8kg så ikke særlig stor nå heller.

I går grina jeg seriøst hele dagen.rett og slett LIVREDD for stor baby.

Men,håper denne fødselen skal gå like bra.

Har 11 dager igjen til termin.

Skrevet

Jeg fikk jente på 4470 sist. Måtte forløses med keisersnitt pga sete. Denne gangen har jeg fått beskjed om at sannsynligheten er stor for at denne kan være større....I og med at jeg er andregangs og at det kan hende det er gutt....Grøss og gru. MEN er klar for fødsel jeg. Ivertfall etter å ha lest at selv dere som ikke er så store, fint klarer å få ut barnet:D Jeg er forøvrig 164 høy og veier ca 60 kilo til vanlig....

Skrevet

Min første var 4530g, hodeomkrets på 37. førstegangsfødene, tok 2,5 timer fra start til slutt. revnet ikke i det hele tatt.

Venninna mi fikk en på litt over 3 kg, måtte tas med sugekopp, hun revnet.

Konklusjon: størrelse har tydeligvis ikke betydning, andre genetiske og fysiologiske årsaker må være avgjørende.

enige?

Skrevet

Hei, min mening er at hodestørrelse har noe og si. Min første var nesten 40 i hode og jeg hadde en tur innom systuen.

Er nå i uke 37 og er definitivt redd for stort hode denne gang og!!! Resten er ikke noe problem..

Vanlig og være 35-37 i hodet tror jeg.

(han har ikke stort hode nå) :-)))

De sjekker da dette før han skal ut for og eventuelt klippe!

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Synes ikke det var verre å føde en på over 5 kg (førstemann), enn et barn på 3,7(andremann). Men den første fødselen tok mye lengere tid, og både åpnings og utdrivningsfasen var mye lengere enn på nummer to (27 timer mot 3 timer med nr. 2). Men jeg tror at det kom mer av at jeg var førstegangsfødende, enn av at barnet var stort. (og så brukte jeg bringebærblad te og kapsler i andre svangerskap.....tror det hadde mye å si ;)

Skrevet

har født STOR baby, han var 5,3 kg.. ble satt i gang 14 dager over termin, han satt bom fast ved skuldrene, og det er ingen hyggelig opplevelse.. han var livløs da han omsider kom ut.. og jeg har fått ødelagt bekkenet..

Litt over 4 år senere fødte jeg en gutt, 9 dager over termin, ble satt igang denne gang også, han var bare 4,1 kg.. gikk som smurt å føde..

kan tilføye at førstemann var 3,8 kg og kom 16 dager før termin..

Skrevet

i følge jordmor skal jeg ha stor baby..

så tusen takk:)

men jeg gruer meg ikke da,, i hvertfall ikke nå!!

Skrevet

jeg har fått 2 barn. Første var en gutt på 4900 gram, og var i fødselen i 24 timer ,og det gikk ikke,så han måtte tas ut med akutt keisersnitt.

Og andre var en jente på 4950 gram,var i fødsel i 12 timer ,alt gikk fint helt til morkaken løsnet og hun måtte tas med haste katastrofe keisersnitt. Nå er jeg gravid med nr.3 og han blir nok en stor gutt og:)

hos meg er det nok genetisk grunn jeg får store barn,min far b.l.a var 6,6 kg men ble født normalt,mens jeg var 4,5 kg og ble også født normalt.

Skrevet

Min nr to var stor... 4730 og 55 lang, 38 cm rundt hodet. En skikkelig plugg. Men en fantastisk herlig fødsel!!! Bare litt lystgass en kort stund. Varighet på under tre timer fra vannet gikk.

Så, for en gangs skyd kan jeg være enig i at det ikke er størrelsen som teller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...