Gå til innhold

Vannavgang? Hva sier dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37 uker på vei og inatt har måtte skiftet hele 3 ganger pga jeg våknet av at det rant væske ut. Men jeg svettet veldig mye og jeg kjente at det kom "vann" ut av skjeden. (sorry detaljer) Ringte føden og da sa de at jeg burde følge med og ta på bind. Men nå på morgen har jeg bevegd meg litt og tatt på meg bind men det renner ikke noe særlig nå. Det kjentes ut som det var vann som kom ut. Hmm lurer på om noen har opplevd det samme? Kan vannavgang komme i små doser? Trodde liksom at hvis det rant litt så kom resten veldig fort etter...? Håper noen kan svare :) SKal opp der i kveld å skjekke det hvis det har kommet mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en viktig viktig beskjed til deg - reis på sykehuset! Og stå på kravet om å få bli der / få tatt ultralyd / eller få være der til overvåkning.

Jeg fødte min første gutt i desember 2007, to dager før termindato gikk vannet nettopp slik du beskriver, i doser, 2-3-4 ganger, det ble vått i truse og truseinnlegg, men ikke en dam på gulvet akkurat... Jeg var i middagsselskap med en venninne hvis mor hadde opplevd en dødfødsel pga av tidlig vannavgang så hun sa at jeg skulle dra på sykehuset etter middagen.

Vi gjorde det - men ble fortalt at det nok ikke var fostervann - men det kunne være badevann (!) jeg ble helt perpleks men turde ikke å protestere siden de tok en test (q-tips test) og sa det ikke var fostervann... Så vi dro hjem. Fødselen startet ikke før over to døgn senere. Fødselen gikk fint den, men første natt ble det kritisk for vår lille gutt, han fikk infeksjon som antageligvis skyldes at han lå tørr i over to døgn, han lå på intensivavdeling i over en uke, og hadde ekstremt høy CRP som var truende en stund. En vond opplevelse for nybakt mor og far som jeg ikke unner noen!

Etter mange mnd med sen motorisk utvikling fikk vi også konstatert at gutten vår hadde KISS syndrom (skjevstilling i nakken). Manuell terapeuten vi går til mener at årsaken kan være den trøkken han fikk ved å ligge for lenge tørr for langt ned i skjeden før fødsel...

Sykehuset bagatelliserer ofte tidlig vannavgang har jeg hørt - så vær sterk og krev oppfølging. Du kan gjerne fortelle min historie til dem. Jeg fødte på Rikshospitalet og hadde helt ærlig trodd de ville være litt mer profesjonelle rundt dette. Vi fikk ingen unnskyldning - og jeg merker jeg fortsatt er litt sint for dette.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...