Idajo81 Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Flere som har kjøpt Emmaljunga First Class + bilsetet? Vi kjøpte bilstolen for et par måneder siden og var veldig fornøyde med at det kan festes på vognen osv. Men etter at det har scoret dårligst på flere tester er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=553928 http://www.klikk.no/motor/bil/article466043.ece Vi skal prøve å få byttet (ikke brukt det enda), men vet ikke om vi har krav på det siden Emmaljunga hevder at en ny oppgradering fra april09 skal gjøre setet trygt. Veldig usikker på om jeg tør å bruke setet dersom jeg ikke får byttet. Hva tenker dere?
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Hei. Jeg skrev et nesten helt likt innlegg som ditt for 1 uke siden, med akkurat de samme spørsmålene =) Vi ble også kjempe redde av å se de testene og tok med oss sete tilbake for å bytte det.. Dette var hos kattisbabyshop i sverige. Vi pratet lenge med eieren og ble forsikret om at bilstolen med base er helt ufarlig.. Emmaljunga har tester på hjemmesiden sin som er utført i sverige og i tyskland som beviser dette.. Ingen fra emmaljunga fabrikken fikk være med når de utførte de testene som du linker til, og derfor kan de ha festet de feil i bilen som hun på kattisbabyshop fortalte meg.. Jaja vet ikke om dette hjelper deg noe særlig, men vi valgte å beholde stolen da hun på kattis kunne garantere at det var helt ufarlig.....
Helene85 Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Isåfall virker det som om ett VELDIG vanskelig sete og montere. Når proffer som utfører denslags tester ikke engang får det til. Jeg ville kanskje bare brukt det uten basen, for det er jo den som svikter!
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Den er ikke vanskelig å montere i det hele tatt.. Det blinker grønt lys om man har festet det riktig, men det har nok de som testet sete ikke vært så nøye med.. Men jeg er ingen ekstpert altså, bare forteller videre hva jeg har hørt.. Hun fortalte også at når de første 3hjulvognene kom ut på markedet så slaktet de dem i de fleste tester, og senere viste det seg at de bare hadde bestemt seg for å mislike vogner med 3 hjul.. Er jo merkelig at de som faktisk lager setene og basen ikke får være i rommet når de utfører testen!! Og vi er faktisk avhengig av å ha en base da mannen min har en svakhet med den ene armen.. Mye enklere for han å feste stolen med en base.
*Fødeklar med en pike i magen* Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Jeg orker ikke å bry meg om disse testene. Syntes nesten alle bilstoler blir slaktet i tester, også mener dem at barn bør sitte i et sete som er bakovervendt helt til dem er fire år? Skal dem sitte med fotene i bagasjerommet eller hattehylla da eller? Syntes ikke det er noe å seg med. Jeg har kjøpt bilstol som jeg vet er godkjent, har ikke sjekket hvordan dem ligger ann i tester. Jeg går sterkt ut i fra at dem hadde ikke blitt godkjent hvis det ikke var forsvarlig å ha et barn i det.
*Fødeklar med en pike i magen* Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 *syntes ikke det ernoe å bry seg med* skulle det stå.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Det at setet faktisk løsner fra basen ved en kollisjon syns jeg er ganske mye å bry seg med jeg... Jeg tar ikke den sjansen med mitt barn. En annen ting; Ikke så rart at emmaljunga-folkene ikke får være med på testene, den skal jo være helt objektiv uten innblanding fra de som har laget produktene, ellers ville jo testene vært lite relevante mener jeg. Jeg syns det hørtes veldig rart ut om setet er så vanskelig å montere at man må ha hjelp av emmaljunga folk for å få det til. Det er som noen sier over her, det går jo an å bruke setet uten base, men er man avhengig av basen ville jeg forsøkt å heve kjøpet altså! Men det er min mening da :oP
Gjest Moave Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Jeg kjøpte nettopp dette setet fordi det fikk så god score på en test nylig: http://forbrukerportalen.no/produkter/17358/ Men det er uten basen, du kan jo bare la være å bruke den i så fall?
Duddlidu Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Etter å ha sett videoen fra selskapet som har testet bilsetet, så hadde jeg absolutt forsøkt å bytte setet. Eventuellt brukt setet uten base. http://www.radron.se/templates/Artikel____2471.aspx Det er antageligvis et skille mellom liv og død dersom man kommer i en frontkollisjon og setet løsner fra basen. Ser helt brutalt ut på testen. Den sjansen ville jeg ikke tatt.
Smusse Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Vi har også bestilt emmaljunga bilsetet som ble testet og fikk strykkarakter. Ble jo kjempe bekymret da vi leste testresultatene siden vi vil være nødt til å bruke base. Men jeg ringte bare til barnebutikken vi bestilte setet i og hun fortalte meg at det var støttebeinet som går ned i dørken som hadde brukket under testen. Det var nå blitt byttet ut til ett strerkere støttebein og testet på nytt med samme kriteriene som den første testen. Det hadde bestått med glans i den nye testen. Så alle basene som selges nå skal være oppdatert. Så vi blir å beholde det setet vi har bestilt og bruke det med basen.
Idajo81 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2009 Takk for alle innspill Vi kjøpte også setet på Kattis babyshop i Sverige, så hvis dere hadde vært der for å bytte og ikke fikk det, kan vel vi se langt etter det vi også. Men har tenkt til å prøve hvertfall. Vet at Emmaljunga har byttet ut støttebenet, men kan ikke skjønne at det skal ha noe å si for at setet løsner fra basen (uten at jeg er noe ekspert på sånne seter Og selvom setet scorer bra om man ikke bruker basen så var jo litt av poenget var jo at vi vil ha sete med base.. Nei, får vel se hva de sier først og så ta det derfra Enda en måneds tid før vi trenger setet heldigvis
Smusse Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Sånn som jeg hadde forstått det da jeg fikk forklart hva som var grunnen til strykkarakteren, var at setet løsnet fra basen på grunn av at støttebenet knakk. Da vil det jo ha ganske mye å si at støttebenet er byttet ut til ett som ikke knekker i en kollisjon. For da vil jo ikke setet løsne fra basen. Det var det jeg fikk forklart da, men jeg er definitivt ikke noen ekspert Skjønner godt at du ikke vil føle deg trygg med å bruke setet med basen.
Heidi <3 Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 uff vi å har bestilt sånn stol med base, og jeg ble skikkelig bekymret når jeg så denne testen av de.. men så ringte jeg te forhandler, og de sa at de hadde byttet ut benet som gjorde at stolen ikke kom bra ut.. og testa den på nytt.. men er bare så skeptisk enda.. har allermest lyst å ikke ha sånn base da.. men om det er trygt igjen så er det jo veldig praktisk å da.. legger ved en link der det står at de har tatt tebake gamle modeller for å bytte ut.. og også en filmklipp av testen hvor de tester den på nytt.. http://www.emmaljunga.no/firstclass/index.asp?lang=NO#film4
LilleMy! Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Sjekket ut på emmljunga sine sider nå, og i april 09 har de gjort flere forbedringer på basen; bl.a. byttet dette benet. De nye og "trygge" basene har serienr 090429 (står under basen). Jeg sjekket akkurat min, og heldigvis var den av de nye. Flaks at forhandleren var utsolgt i februar da ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå