Gå til innhold

Quiz til 6-åringer? Trenger hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er quiz-makeren i vennegjengen, men har fått en liten utfordring. Ei venninne lurte på om jeg kunne lage et lite quizhefte til datteren. Vi pleier å spille spørrespill og ha quiz når vi er sammen, og hun synes det er gøy å være med, men kjedelig at hun knapt forstår noen av spørsmålene. Så jeg syntes det var en god idé med et hefte med quiz som passer for henne.

Men hva slags spørsmål passer i en quiz for 6 åringer? Jeg har ikke sååå mye erfaring med den aldersgruppen. Noen som har forslag til temaer? Spørsmål?

Fint om noen vil gi tilbakemelding på noen av spørsmålene jeg har lagd. Er de for lette? For vanskelige?

- Hvilket ord er lengst av "kniv" og "gaffel"?

- Kan du si et ord som rimer på "hus"?

- Hva blir "bil" baklengs?

- Hva heter skogen der Ole Brumm bor?

- Hvilke farger har det norske flagget?

- Hvis du har to epler. Hvor mange må du kjøpe hvis du trenger fem epler?

- Hva heter den årstiden når det er kaldest i Norge?

- Hva kalles vi en fest der alle kler seg ut?

- Hva heter verdensdelen der Norge ligger?

- I hvilket land ligger London?

Skrevet

Synes spørsmålene dine var kjempefine, men tror de 2 siste kan være litt for vanskelige. Har denne 6 åringen begynt på skolen? Noen begreper har hun kanskje ikke inne ennå hvis ikke hun går på skolen, sånn som "rime".

Andre spm:

Hvilket dyr er orange og har lang hals?

Hvorfor er haren hvit om vinteren?

Hvilken juice får vi av appelsiner?

Hva heter kongen i Norge?

Hva heter barna til sauen?

Hvilken drikke får vi fra kua?

Skrevet

Takk for flere forslag til spørsmål! Ja, denne 6-åringen (6 1/2 ca for å være mer nøyaktig) går på skolen. Er født sent på året, og har gått ett år på skolen nå. Jeg mener å ha hørt at hun har lært litt om rim og dikt. De to siste var jeg også litt usikker på ja. Kanskje erstatte de med noen andre... Eller lage en egen liten quiz med vanskeligere spørsmål, så hun har noe å strekke seg etter...

Skrevet

Jeg synes spørsmålene er riktig i forhold til alder.

Barn på 6 år vet definitivt hva rim er. Sønnen min som akkurat har blitt 4 år kan rime, han vet tom at London er i England. Tror ikke han er smartere enn andre på hans alder.

Andre spørsmål kan være

-hvilken farge får du når du blander fek rød og blå?

-hvorfor feirer vi 17. mai?

-nevn 3 ingredienser i pannekakerøre

-hva kalles barna til kua?

Jeg synes spørsmålene skal variere mellom enkelt og ganske vanskelig, slik at de får en mestringsfølelse samtidig som de faktisk kan lære.

De begynner med engelsk i 1. klasse, så noen enkle gloser går jo ann.

lykketil

Skrevet

Takk for ideer til spørsmål! Og jeg var faktisk ikke klar over at de lærer engelsk allerede i første klasse. Da skal jeg legge inn noen enkel engelske også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...