Gjest Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Har så langt prøvd mos av gulrot og squash + mos av søtpotet og brokkoli! Har i litt olivenolje, og et par isbitterninger med morsmelk! Varmer opp til ca 37 grader. Gutten min brekker seg av middagen! Har også gitt han mos av avocado og banan, og det likte han:) Hva skal jeg prøve nå? Middagstips please som er favoritt hos dere?
mamarama og lille banan Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 er den helt finmost? hvis ikke, prøv det pastinakk er også en grønnsak som ikke så mange vet om, men som brukes en del i industrialisert babymat, den kan du jo prøve å blande med har du prøvd kjøpte glass da?
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Ja, er helt finmost, ikke så tykk i konsistensen heller, siden jeg både har litt kokevann og mm i! Har ikke prøvd kjøpeglass, har lyst at han skal spise hjemmelaga mat da:) Men ingenting skal være uprøvd!! Har et glass Nestle 4mnd grønnsakspure på lur som ikke er testa ut... Pastinakk, fås det kjøpt "overalt"? Aldri hørt om faktisk.
Lemonia Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Helt finmost mat er viktig hvis de brekker seg. Ellers er det nok en tilvenningssak når det gjelder både smak og konsistens. Jeg ville ikke prøvd middagsglass ennå, men sett det an, Jeg er selv opptatt av at barna mine skal spise hjemmelaget mat. Middagsglass bruker vi bare ikke, punktum. Noen smaker eller konsistenser krever noen dagers tilvenning, bare gi melk og prøv igjen neste dag hvis det ikke går. :-)
mamarama og lille banan Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 tror ikke det er å få kjøpt overalt nei, men stormarked som Ultra, Coop Obs og Ica Maxi har det kanskje - eller tar det inn hvis du spør du kan lese om den her: http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=15765&mnu1id=8050&mnu2id=8053&mnu3id=1129&mnu4id=1149 ellers er det mange oppskrifter i det spedbarnsheftet vi fikk, eller du finner det også her: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/oppskrifter/6_9_m_neders_alder_229614
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Har prøvd hver av rettene i 4 dager på rad, men får samme reaksjon, kniper igjen munnen. Gir sviskemos ytterst på skjea og da sklir det ned:) Men ikke populært om han bare får middagen alene. Får google litt inspirasjon til retter, men kom gjerne med favorittmiddager om dere har!!!
Gjest yrild Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Hei :-) Tror det er veldig normalt at de ikke vil ha de ikke fullt så søte grønnsakene. Det du kan gjøre er å blande grønnsaker og eple feks. Husk også på å ta oppi litt olje ( det kan jo være at du gjør det allerede), da blir konsistensen smidigere og de får fettet de trenger :-) liker også denne siden fra USA: http://www.wholesomebabyfood.com/homemade-baby-food-recipes-intro.htm lykke til
Gjest yrild Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 huff jeg har hukommelse som en ert... leste jo at du har oppi olje og MM... bare overse det :-)
frk-fryd Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har prøvd hjemmelaga uten hell. Bruker nå middagsglass, og det spiser hun av. Ikke mer enn halvt glass, men likevel. Det er store krav til hvordan babymat som selges her i landet skal tilberedes, og hva som kan være i. Så jeg tror absolutt IKKE babyene tar skade av det jeg! Men det er jo sef billigere med hjemmelaget...
seigdamererbest Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Ikke gi opp hjemmelaget mat hvis det er det du vil gi! Min datter brakk seg av alt i 3uker, men så plutselig begynte hun å spise. Jeg tilsatte en liten klatt med usaltet smør, det gjorde smaken litt mildere. Jeg tror ikke det var smaken hun syntes var verst, men konsistensen. Så jeg smilte og lo når hun ble matet ( og jada,jeg følte meg som en idiot!), så hun smilte tilbake og svelgte litt. Men lenge holdt vi på med bare noen få teskjeer til hvert måltid. Jeg begynte også å gi fast føde til alle måltider før vi gikk opp i mengde til hvert enkelt måltid. Hold ut, det vil bli bedre!!
Gjest Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Godt tips ang. smør! Han har bare godt av å bli litt rundere:) Dro ut på besøk idag, og hadde med Nestle sin 4mnd grønnsakspure. Tror du ikke det sklei ned som bare det. Han gapa som en liten fuglunge! Jeg syntes det smaka "vondt" altså, min grønnsaksmos er jo mye bedre:) Ja, ja! I alle fall bra han spiser litt middag så han klarer seg uten melk om natta!
Lemonia Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Du må huske på at grønnsaksmosene på glass er tilsatt kokt ris eller risstivelse, opptil 40% faktisk. Det gjør at de smaker veldig lite, mens hjemmelaget grønnsaksmos blir rene smaksbomben i sammenligning. Så det er ikke så rart at glassmaten glir ned, mens det krever litt tilvenning til hjemmelaget mat. Du kan prøve å gjøre din mat mildere ved å tilsette mm/mme eller litt mais- eller risgrøtpulver og så bruke mindre og mindre av det til han liker maten din som den er.
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Samme middagsglasset sklei ned på 1-2-3 idag også! Men takk for kjempegodt tips Lemonia. Kokken min (kjæresten) sa at jeg må vanne ut mosen til lille yttligere for å dempe smaken, men da blir det jo mer suppe. Men litt maisgrøtpulver vil jo hjelpe på konsistens og ikke minst smak! Superlurt! (Har t.o.m. masse maisgrøt til overs siden jeg er gått over til å blande grøt med vann!) Må kanskje spe på med litt mm i stedet for vann også! Nei, gir meg ikke. Hjemmelaga middag må han bare venne seg til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå