Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Hei, Jeg har slitt med depresjon siden jeg fikk den siste jenta mi. Har gått på medisin nå siden januar, men pga ny graviditet ønsket jeg å trappe ned/ avslutte medisineringen. Så hva nå???? Hva gjør dere andre for å forebygge at depresjonen deres skal utarte seg? Jeg vet fra forrige gang at jeg setter lite pris på å gå gravid. Masse uvelhet, kviser, heavy bekkenløsning, sengeleie... Ikke noe særlig egentlig... men på slutten er jo allting godt, er bare ikke så lett bestandig å huske på det. Sist gang var jeg heller ikke deprimert da jeg startet svangerskapet - depresjonen kom ikke før i barseltida.. Håper mange slenger seg på - kanskje vi kan gi hverandre noen positive innspill??
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Jeg har gått på antidepressiva mer eller mindre kontinuerlig i mange år. trappet ned og sluttet da jeg ble gravid. Hadde en del depressive symptomer i graviditeten, men det som hjalp meg slik at jeg ikke trengte å begynne med medisiner igjen mens jeg var gravid, var akupunktur. Merket tydelig effekt fordi jeg ble verre da akupunktøren (som også var min jordmor) var sykemeldt. Jeg trodde egentlig at grunnen til at jeg var bedre var at jeg var ferdig med 1. trimester. Men ble verre uten akupunktur og bedre igjen da jeg startet opp igjen. I tillegg gikk jeg til jevnlige samtaler hos psykiater og jordmoren min har også videreutdanning i psykiatri. Nå skal det sies at jeg fikk barselsdepresjon etter fødselen. Hadde egentølig tenkt å starte med antidepressiva igjen rett før termin for å forebygge, men utsatte det i det lengste. Startet opp igjen 1 uke etter fødsel. merket effekt vetter 3-4 uker og nå, 6,5 uker etter fødsel går ting mye bedre. Men selvfølgelig kjipt å bruke medisiner igjen og kjenne bivirkningene.. Dette var min erfaring. Ønsker deg lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Jeg fikk fødselsdepresjon. Nå er sønnen min 3 år, og jeg sluttet med medisin for et par måneder siden. Tenker litt på om jeg kommer til å bli gravid igjen. Har lyst, men samtidig er det veldig skremmende å tenke på. Føler meg ikke klar enda, og usikker på om jeg kommer til å bli det... Men ser jo for meg et barn til da : ) Tror kanskje at jeg skal vurdere akupunktur. Også skal jeg være mer åpen når jeg har samtaler med jordmor. Sist gang var jeg så usikker og redd, men latet bare som at alt var fint... Jeg håper også på at mange svarer på denne tråden! : )
bompibomp Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Jeg snakket med en terapaut i forrige uke, og hun sa at de ikke anbefalte noe særlig terapi under svangerskapet, fordi den gravide ikke burde gå noe særlig ned i materien som gjerne var endel av grunnlaget for depresjonen mens hun var gravid... Akupunktur hørtes absolutt lurt ut - det skal jeg prøve!! Kan man bruke disse vitaminpillene (husker ikke akkurat nå hva de heter...) som man kan bruke under depresjon mens man er gravid?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Jeg snakket med en terapaut i forrige uke, og hun sa at de ikke anbefalte noe særlig terapi under svangerskapet, fordi den gravide ikke burde gå noe særlig ned i materien som gjerne var endel av grunnlaget for depresjonen mens hun var gravid... Akupunktur hørtes absolutt lurt ut - det skal jeg prøve!! Kan man bruke disse vitaminpillene (husker ikke akkurat nå hva de heter...) som man kan bruke under depresjon mens man er gravid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå