Gå til innhold

Hvor ofte har dere fysio til barn med down's?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

barnet mitt har mye av de samme symptomene som et barn med down's. Hvor ofte har dere fysioterapeut til barnet og hvor gammelt er barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et barn på 8 mnd som har downs. Vi er hos fysioterapeut ca hver 4 uke.

Skrevet

Det er det samme som vi får, barnet er ca 1 år. Synes ikke dere det er for sjelden?

-trådstarter

Skrevet

Syns egentlig ikke det er for sjeldent. Hun gjør jo ikke så mye. Ser mest på åssen utviklinga har vært siden sist- og viser oss hva vi skal jobbe med.

Har ikke vært så veldig aktiv med å trene hjemme egentlig, ting kommer når de kommer. syns det er vanskelig å trene når barnet ikke liker det :)

Hun er nok sen motorisk. Ruller fra mage til rygg, og sitter littegrann med god støtte. Er desverre mest glad i å ligge på ryggen, men føler ikke det hjelper å trene. Snur seg bare tilbake :)

Åssen er ditt barn motorisk?

Skrevet

Her også er det mye sjekk som foregår på den månedtlige fysioen.

Var omtrent på samme stadiet som jenta di ved 8 mnd, nå snart ett år har han begynt å åle og kan sitte selv.

Han har hatt liten utholdenhet til å ligge på gulvet på magen, men det har løsnet litt nå.

Skrevet

Trener dere mye hjemme? Syns det er vanskelig-og spesielt nå på sommeren. Hun liker så godt å ligge ute i vogna :) Ses godt på det flate bakhodet...

Har sønnen din en diagnose?

Skrevet

Vi trente mye tidligere for å få han sterkere i nakken. Nå er det ikke mye trening lenger, for vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Prøver å leke med ham.

Han har favorittside (ikke kiss), så han er flatere på den ene siden av bakhodet.

Han har en diagnose, en genfeil, mer sjeldent enn down's.

Skrevet

Har en gutt med Downs på 14 måneder. Vi har hatt fysio hver 14 dag siden han var bare noen uker gammel.

Han fungerer meget godt, kryper, setter seg selv, røyser seg opp etter bord og går langs ting.

Jeg tror at fysio har spilt en meget viktig rolle, hun har ikke gjort så mye, men vist oss hvordan vi skal trene med han. Vi har trent litt hver dag og han har vært meget mottakelig.

Skrevet

Har gutt med Downs på snart 3 mndr. Ingen hjertefeil. Vi har fysioterapi ukentlig, fysioterapeuten kommer da hjem til oss. Skal trappe opp til 2 ggr pr uke om en måneds tid efter anbefalning fra fysio.

Gutten ruller fra rygg til mage (og omvendt ved hjelp av hodet som vektstang), men bare ene veien -har klart en favorittside. Gir god kontakt, babler og prater med oss og med babygymmen, trives godt i mageleie og løfter hodet bra den veien, men er svak i fremre halsmuskulatur.

Når fysio er her viser hun oss hvordan vi best skal håndtere ham i det daglige for å styrke de områdene han er svak på, samt hva vi skal gjøre om vi vil trene ekstra. Hun oppfordrer oss til å gi ham relativt røff behandling og hyppige perioder med stimuli -mye mer enn våre andre barn har trengt. Hennes besøk opplever jeg som å være av stor betydning, aller mest fordi det motiverer oss til å strekke oss lenger for å håndtere ham riktig. Ellers kunne det jo vært fristende å la ham ligge for mye for seg selv, de er jo rimelig initiativløse disse downsbarna, og kan ligge stille i timesvis om de overlates til seg selv. Og da ville det jo ikke være rart om ting tar tid.

Jeg ville bedt om mer fysio enn en gang i måneden dersom du har kapasitet til å følge opp rådene hjemme (nødvendig for å få utbytte).

• 2 uker senere...
Skrevet

Har et barn med downs på 19 mnd. Har trent med han hjemme, å stimulert mye gjennom lek.Ellers har vi ikke hatt så mye kontakt med fysioterapaut. Hun har vært i barnehagen å vist noen triks, men ellers trener vi bobat metoden med han, da også i barnehagen. Han har vært helt samkjørt med de andre barna intill de begynte å gå, men nå har han våget seg ut på gulvet og tar noen skritt alene, samt reiser seg uten støtte og står alene. Synes han er flink jeg!:)

Stolt mor

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg har en datter på 3 år med ds, og vi har aldri hatt behov for fysio. Blir fulgt opp med pedi-test en gang i halvåret ca og det er det. Hun fungerer som en helt vanlig 3 åring:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...