Gå til innhold

Jeg er i starten på en lang kamp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig blitt hørt!

Gutten min er kun 2 år, men er veldig tydelig ikke der han skal være i utviklingen. Jeg kjempet gjennom en undersøkelse på barneavdelingen på sykehuset for 6 mnd siden og ble møtt på en uforskammet og nedlatende måte. Ingen forståelse og minimalisering av problemene. Alt ser helt fint ut var konklusjonen.

Nå har jeg truffet en kjempedyktig helsesøster og lege på helsestasjoen...til slutt. Vi har sendt søknad til PPT, hørselssenteret og barnerehabiliteringssenteret for å få hjelp og eventuelt utredning.

Han skal begynne i barnehage til høsten så jeg håper vi får igang noe raskt etter start.

Min mistanke er rett og slett at han er utviklingshemmet, lettere eller moderat. Når jeg har lest rundt på nettet etter info om problemene hans så var det som et lys som gikk opp for meg. Han faller rett inn i kategori lettere eller moderat utviklingshemmet.

Gutten min har lite/ingenting språk, han mangler språkforståelse, er en klossmajor, urolige, mangler fokus på ting, dårlig hukommlse, glemmer ting han tidligere har lært, er fortsatt på bablestadiet, forstår lite og ingenting av det vi sier, har dårlig koordinasjon på hender og føtter, har ikke ro til å sitte på fanget, lese bok, synge/herme etter regler osv. Han ligger langt under normal hodeomkrets, har spesielle ansiktstrekk, lav vekt og høyde. Har mye frustrasjon og sinne, selvskader og har dårlig tilknytning og ikke filter/sperre for fremmede. Sover dårlig og blir sint for alt.

Noen som har noen gode råd på veien?

Finnes det forening for generelt funksjonshemmede som jeg kan lese om på nett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hvordan det er å kjempe for å få en diagnose. Det er helt utrolig hvordan leger og helsepersoner nekter å høre på en. Og nå i ettertid er alle tegnene opplagt.

Min erfaring er at det blir enklere når man har en diagnose, men selv da må en kjempe mye.

Bra du har funnet en helsesøster som tar problemene på alvor. Bruk henne, og forsøk å få en diagnose. Jeg tror du kan få en diagnose som er mer generell enn en enkelt sykdom.

Skrevet

Det er en lang vei å gå for dere, men med tiden vil dere bli ferdig med utredning og kan starte på nytt. Den dagen vi bli en lettelse for dere.

Har du lest litt om autisme?

Skrevet

Det er bra du er sterk og kjører på for at barnet ditt skal få hjelp. Desverre er det sånn at man må kjempe for at barna skal få det de trenger det, gjelder behandling, hjelp i barnehage etc. Dere vil nok få hjelp når dere kommer i kontakt med barnehabiliterings tjenesten, men selv om man får en diagnose skjer ikke ting av seg selv.

Skrevet

Ingen som kjenner til noen nettsider for de med funksjonshemmede barn? (uten at det er en spesifikk diagnose)

Skrevet

hei ...ja man må slite for barna ,jeg har holdt på i flere år ...-jeg har en sønn med moderat psysisk utviklingshemmet det har han hatt siden han var tre år nå er han ni år ..... hvis du vil ha litt info om det .kan du jo sende meg epost... [email protected]

stå på ......

• 4 uker senere...
Skrevet

Velkommen inn på foreldrehjelpen.com! Det er vi mange med barn med mange forskjellige diagnoser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...