Gå til innhold

HJELP! Grønt gugg ut av såret etter keisersnittet!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Jeg tok keisersnitt for 8 dager siden, og tenkte jeg skulle fjerne bandasjen nå. Har hatt sånn bandasje man kan dusje med, sånn skumgummiaktige greier med gjennomsiktig tape over...

Begynte i ene enden nå, og det er masse gressgrønt gugg der! Vet ikke egentlig om det er over arret eller hva, for stripsene under er der enda.

Uff, nå tør jeg ikke fjerne resten av bandasjen her, får jo helt noia... Det er mørkegrønt/gressfarget... Skal det være sånn? Kan det være noe middel de har brukt eller noe? Det ble katastrofekeisersnitt så det er jo større infeksjonsfare siden de ikke fikk vasket så nøye før de utførte keisersnittet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg ringt sykehuset og snakket med dem. Det KAN jo være en slags antiseptisk krem el noe de har lagt på, men høres jo litt mistenkelig ut... Du har ikke feber eller føler deg dårlig?

Skrevet

Ville sjekket det opp ja.

Høres jo ut som verk. Rart hvis du ikke har fått beskjed om

at det kan se helt feil ut når du tar av bandasjen?!?

Skrevet

Føler meg ikke dårlig eller noe nei, men har syntes det var rart at jeg bare har fått mer og mer vondt i såret... Men har jo noen sinnsyke blåmerker over hele magen også da... Uff, blir helt dårlig av dette her jeg :-( Lyst å ringe dem, men det kan vel vente til i morgen, så jeg kan ringe fastlegen? Hehe, kommer til å føle meg rimelig teit hvis det bare er noe middel... Isåfall, hvem ringer jeg til da? Barsel? Legevakt? Hjelp!

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg hadde tatt av bandasjen og tørket det forsiktig bort for å se på såret. Men ring sykehuset uansett du. Dersom det er verk er det i tilfelle infeksjon og viktig å få medisiner.

Jeg hadde bare planlagt ks og hadde ikke noe påsmurt i alle fall. Har du ikke fått skiftet bandasje i løpet av de 8 dagene? Jeg dusjet 2 ganger på sykehuset og fikk da ny bandasje begge ganger.

Skrevet

Du må ringe barsel nå, det er vel de som skal ha mest peiling på sånne ting? Ikke vent til i morgen!

Skrevet

Nope, ingen skifting - de sa det ikke var nødvendig siden jeg hadde denne "nye" bandasjen. Skulle bare fjerne den selv etter ca 1 uke...

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Ring barsel først du for da kan du få spurt om det er noe antiseptisk de har brukt. Ikke vent, men gjør det nå!

Jeg fikk infeksjon i etterkant og det er ikke godt.... Og det er viktig å få startet behandling så snart som mulig dersom det er en infeksjon!

Gjest Tale30
Skrevet

Ok, jeg vet at dette er skummelt, og det kan være greit å sjekke det med en lege dersom det kommer mye puss, MEN:

Dette skjedde med meg også. Jeg hadde aldri noe puss på bandasjen, og jeg hadde et sår som så ut til å gro fint. Men når jeg tok av stripsene, kom det slikt puss som du forteller om ut fra enden av arret. Det hadde åpnet seg litt på hver kant. Jeg ringte til jordmoren jeg hadde under svangerskapet, og hun sa at det mest sannsynlig var en lomme som hadde fylt seg med væske som måtte tømme seg. Jeg fikk beskjed om å rense med pyrisept, og ta på en kompress slik at det ikke kom skitt inn i såret.

Hos meg gikk det over etter noen dager med slik behandling. Dersom det er et stort rødt felt rundt åpningen, og dette røde feltet sprer seg må du ringe til lege. Dette gjelder også dersom du tar av resten av stripsene og du ser at det er mer åpent enn akkurat i kanten. Jeg vil jo uansett ikke råde deg til å ikke kontakte lege, jeg har ikke medisinsk kompetanse. Men nå vet du i alle fall hvordan jeg hadde det, og at det ikke var noen fare hos meg :)

Skrevet

Tusen takk, nå ble jeg roligere=)

Tror jeg tar av resten av bandasjen, ser hvordan det ser ut og ringer barsel... Uff, fikk helt vondt i magen (som om ikke jeg har vondt nok der fra før av!) av dette her jeg...

Skrevet

ring de da!. jeg blir jo stresset på dine veine.

Skrevet

Nå har jeg plukket litt, og gugget er bare OPPÅ stripsene, ingenting i og rundt selve såret... Og det er bare på dette lille området i begge hjørner, ca 3-4 cm i hvert hjørne av såret... Hm. Nå ble jeg usikker her...=P

Skrevet

Du bør komme deg til legen så de får se på det og ta en crp.

Holder på med et sår som jeg er på sykehuset med hver dag pga infeksjon i operasjonsåret.

Da jeg tok keisersnitt fjerna de bandasjen første dagen etter på barsel.

Og stingene etter 3.

Syns du gikk lenge med bandasje jeg.

Gjest Tale30
Skrevet

Ring barsel i morgen og spør om du kan komme for en titt. De har ansvaret for deg 14 dager etter operasjon.

Men jeg vil gjerne tro at jeg kan roe deg med at dette ikke er farlig. Det er helt slik som jeg hadde. Dersom du er sydd innvendig, slik at du ikke skal måtte fjerne stingene, så er det et festesting i hver kant av såret. Når disse stingene skal løsne, kan det føre til at litt puss kommer ut.

Masse lykke til, ikke engste deg for mye! Barsel kan du vel ringe nå også dersom du er veldig redd :) Men som sagt, jeg tror dette er helt normalt!

Skrevet

Beste sårbehandlingen er å dusje det med såpe og vann, lufttørke ordentlig, gjerne med hårføner og ved evt siving av sår, bruk en bandasje som puster. Grønnlig farge er kanskje fra en anaerob bakterie dvs en bakterie som trives i lukket oksygenfattig miljø og ved å lufttørke vil den bakterien ikke trives og forsvinne. Men, for all del er du i ulage har feber, så ta raskt kontakt med lege. Lykke til! Da jeg hadde tatt keisersnitt dusjet jeg såret ofte og det grodde fort, men blir det infeksjon forsinkes tilhelingsprosessen og det gror saktere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...