Gå til innhold

Best å være eldst eller yngst i skolen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på skolen da jeg var 5 år (dvs to år for tidlig), og vil ikke anbefale det! Jeg var alltid flink på skolen, fikk gode karakterer, var populær (jeg var jo så søt...), hadde mange gode venner... men resultatet ble likevel lav selvtillit. Det er ikke bare bare å måtte vokse opp for fort. Jeg synes det var trist å måtte slutte å leke med dukker fordi "vi var blitt for store til det", trist å måtte begynne å like gutter lenge før det intereserte meg fordi jeg ønsket å være lik de andre i klassen min... Jeg var smart, så det var lett å "lære seg" hvordan jeg skulle være for å passe inn. Resultatet er at jeg aldri har fått være "meg selv", noe jeg fremdeles sliter med 35 år senere!!

Jeg vil ikke kalle datteren min begavet, men hun er tidlig ute med mange ting (kunne tegne mennesker før hun var 2 år, skrive navnet sitt før hun var 3 år, osv ). I barnehagen får jeg alltid høre at de glemmer hvor ung hun er fordi hun er så flink og moden for alderen (hun er nå 4,5 år). Hun er den yngste blant sine venner og vil alltid være blant de yngste i klassen (november barn). Allerede ser jeg at dette medfører problemer.

Jeg har nylig lest at de eldste barna i klassen klarer seg best, de har mest selvtillit, og dette kan jeg forstå. Plasserer jeg min datter blandt et barn 6mnd yngre, er datteren min den klare lederen, mens blant venninner 8mnd eldre er det de som er lederne, selv om datteren min er "smartere" og kan mere enn dem. Hun gjør alt for å være lik dem (hun liker bare det de liker...) og det er veldig viktig for henne å bli godtatt av dem.

Så hva velger man??? For meg er det ikke viktig hvor gammel datteren min er når hun lærer om komplekse tall og den kalde krigen, men at hun bygger opp en god sterk selvfølelse som skal hjelpe henne gjennom livet.

Det finnes ingen sammenheng mellom hvor tidlig barn lærer å skrive og hvor de ender opp som voksne. Tvert i mot, studier fra land som USA viser at barn som presses tidlig til å lære blir fortere skolelei.

Alle barn er forskjellige, mange har forskjellige behov, men tenk nøye gjennom hva dere gjør. Det virker som for de fleste her at det viktigste er at barna får vist hvor smarte de er, for en hver pris...

Forventningspress kan være vankelig å leve opp til. Andre barn kan fort ta igjen ditt "begavet" barn. Jeg kjenner "genier" som var veldig seint ute med språk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var alltid yngst og også stort sett smartest (på barneskolen i hvert fall). Men jeg kan ikke si at jeg har noen sånne plager som du beskriver. Dette vil jo være individuelt, og det er gjerne litt vanskelig å være født i et annet år også. Mange steder får man ikke spille håndball / fotball o.l. med de man går i klasse med, fordi man er et år eldre.

Jeg tror ikke det er lurt å utsette skolestarten med mindre det er virkelig klare tegn på at barnet ikke vil klare å henge med faglig og sosialt.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg var selv fremskutt og kjenner meg igjen i mye av det du skriver, både i forhold til at skolearbeidet var lett, og det å være veldig opptatt av å passe inn og siden måtte slite med å skulle være "meg selv". Husker også godt hvor mange ganger jeg måtte forklare hvorfor jeg hadde begynt for tidlig når noen oppdaget hvilket år jeg var født i, og hvor deilig det hadde vært å slippe å forholde seg til det. Utsatt skolestart kan også by på utfordringer, selv om det nok har vært verdifullt for noen umodne, men normalbegavede barn å få vente - så ingen regel uten unntak.

Siden vårt skolesystem legger slik vekt på at like gamle barn skal lære sammen tror jeg de aller fleste har best av å begynne i det kullet de hører til, og forholde seg til de utfordringene de da møter. Hadde det vært vanlig å aldersblande hadde det antakelig vært en helt annen sak.

Skrevet

Jeg ville latt jenta di begynne på skolen ihht alder og så heller pest skolen på at hun skal få oppfølging på sitt nivå.

Sørg heller for å utfordre henne på fritiden - f.eks. begynne å spille et intstrument, idrett, speider eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...