Gå til innhold

Fedrekvoten...

Romeren

Anbefalte innlegg

Skrev et innlegg om dette på 2. trimester, og der fikk jeg beskjeden om at far ikke har rett til fedrekvote/foreldrepenger, om ikke også mor har rett til det. (Må ha jobbet minst 50 % i minst 6 av ti måneder før permisjonen.) Stemmer dette?

Han vil begynne på en phd til høsten, mens jeg begynner på andre året på min mastergrad. Har, siden jeg har studert på fulltid, ikke rett på foreldrepenger fra NAV. Betyr dette at ikke han heller kan ta pappapermisjon?? Merkelig regelverk, hvis det stemmer.

Fortsetter under...

Vilkåret for at pappaen skal få foreldrepenger er at mor har jobbet i minst 50% stilling og at både mor og far har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Så om du er student som ikke jobber så har ikke far rett på fedrekvoten. Dere har en mulighet dog, pappaen kan ta ut permisjon om du går tilbake til fulltidsstudier eller minst 75% jobb..

Hei,

vi har mulig funnet en annen løsning, om den er mulig å gjennomføre.

Ideen er at jeg tar full permisjon fra mitt studiested og penger fra lånekassen i de 44 ukene (eller noe) jeg har rett på det, og så kan han ta hele vår fellesdel av permisjonen (27 uker) når min permisjon og støtte fra lånekassen er ferdig. Går det an?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...