Gå til innhold

trygt å male huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt vannbasert maling og vet ikke om jeg er gravid enda, men det kan virke sånn. ;P er det ok å male med dette for meg da? eller skal jeg holde meg helt unna. er usikker og glemte å spørre i butikken....:S

Skrevet

Dette lurer faktisk jeg også på...

Skal male huset til foreldrene mine i dag, men er litt usikker fordi jeg kan være gravid...

Skrevet

Jeg maler huset, men bare utvendig. Der er det jo god lufting!

Aner ikke om dette er anbefalt eller ikke, det er mitt eget valg basert på min egen lille fornuft. Orker ikke bli hysterisk!

Skrevet

hmmm.. det tenkte jeg først også. men så er jeg ekstremt allergisk og intollerant og litt astmatisk for det meste og tenker at jeg da bør være ekstra påpasselig, dette kan jo være arvelig hvis det jeg har lest er riktig...

FRUSS!

Skrevet

Jeg snakket med min lege om nettopp dette og de han sa til meg var at det var ikke noe han annbefalte.

Skrevet

Jeg skal i gang å male nå. Er i uke24.

Min jordmor sa at vannbasert maling gikk helt fint. Det var oljebasert man skulle unngå :)

Men hver og en må ta en vurdering. En får jo jotun sens til innvendig hvis man er redd for de andre typene. Den skal være 100% trygg.

Skrevet

Ahelene... hvis du holder på å male inne, så er ikke det å anbefale, selv ikke med vannbasert maling... Kun disse Sense malingene - men de er også nye produkter, som man ikke kjenner til eventuelle senvirkninger av...

Oljemaling gir mye avgassing i det du maler - etter 3-14 dager er de fleste gassene borte. Vannbasert gir ikke samme massive avgassing i det den føres på, men vannbasert maling slipper ut helsefarlige gasser i lang tid etterpå. Norge Astma og Allergi Forbund anbefaler faktisk at hus skal luftes i 3-4 måneder før man flytter inn i de etter at de er malt.... I tillegg bør man aldri male på sponplater, da disse avgir svært gifte gasser..

Anbefaler alle som lurer mer på slike ting om å se på f.eks. NAAF sine hjemmesider...

Lykke til alle sammen :)

Skrevet

Greit å male inne også egentlig, hvis man bare ha god utluftning. Tror også de selger maling nå som er uten farlige stoffer, har sett reklame for det. Ute er det uansett ikke noe problem. trenger ikke putte nesa nedi spannet da :-)

Skrevet

sendte rett og slett en mail til jotun sin miljø avdelig jeg. fikk svar at vannbasert maling er uskadelig for fosteret og at det ikke er noe problem å male med dette. Men er man gravid skal man ta det med ro, ta oftere pauser, spesielt hvis du føler deg dårlig. spesielt ute er det ikke noe prob. hvis man maler inne skal man sørge for GOD utlufting. :D

da blir det maling på meg. kjempefint!

Skrevet

Gravide skal holde seg unna all maling!

Til nøds kan man male med Sense - men da er det viktig med god utlufting og tette lange arbeidshansker.

Det er ikke bare innånding man må tenke på - men også at man skal unngå kontakt med maling. Dette gjelder også vannbasert. Det er avgasser i vannbasert maling også, men det er ikke vitenskaplig bevist hva disse stoffene gjør mot oss. Jotun er veldig tilbakeholdne og unngår spørsmål rundt det med kontakt med maling.

Gravide som er i maleryrket, blir permittert umiddelbart ved graviditet. Selv om de har gode verktøy (maske) som filtrer bort alle avgasser ved oljebasert arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...