Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at barnehager har regler ang hvem som bes i bursdag? Fikk høre på foreldremøtet at i barnehagen minsten skal gå i må man be enten alle av det ene kjønnet eller alle (begge kjønn) på gruppa... Skjønner jo at det er fryktelig leit hvis bare en eller to ikke blir bedt, men blir svett ved tanken på 15 stk smågutter rasende rundt i huset (selv med god hjelp av andre voksne). Tenkte kanskje minsten kunne få be 3 eller 4 av de han er mest med (og som han også tilbringer tid med utenfor barnehagen), men siden denne regelen er der kan jeg jo ikke det da. Sukk, det ordner seg vel, men fy for et styr det blir på dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140234089-barnehagens-regler-ang-bursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det var sånn jeg tenkte, men da jeg spurte om dette fikk jeg så hatten passet av en annen mor som ba meg respektere "regelen" om at alle på gruppa eller alle av ett kjønn ble bedt. Hun har sikkert barn som har følt det leit hvis de ikke har blitt bedt så skjønner at hun fremmer denne regelen (selv om hun strengt tatt ikke behøvde ta så hardt i til meg....). Leder av gruppa til minsten sa ikke så mye vettugt da jeg spurte henne om det så ettersom jeg skjønner blir jeg nok i utgangspunktet "nødt" til å be hele guttegruppa. Vil jo ikke at minsten skal ekskluderes av revansjelystne mødre (eller fedre) neste gang noen har bursdag fordi jeg gikk imot regelen...

Det blir ihvertfall et ganske kort selskap :)

Barnehagene kan ikke bestemme hvordan foreldre ønsker å organisere private bursdager. Men barnehagen kan, ofte gjennom foreldreutvalget, med fordel utarbeide noen gode retningslinjer. Dvs. retningslinjer for invitasjoner som kan hjelpe foreldrene når det skal inviteres til bursdag og som kan være et bidrag til å forsøke å unngå at noen barn føler seg tilsidesatt ved bursdagsfeiringer.

Det er nok ganske vanlig at foreldrene bes om å vurdere å invitere.

- Alle barna på avdelingen ELLER

- Alle guttene/jentene på avdelingen ELLER

- Alle barna i et årskull (f.eks. alle 2003-barna) på avdelingen (eller i barnehagen), eventuelt alle barna i flere årskull ELLER

- Kun et fåtall utvalgte barn som er bursdagsbarnets nærmeste venner (her bør foreldrene utøve forsiktighet hvis det er tvil om hvem/hvor mange som er 'nære venner').

Det må likevel være rom for skjønn og andre inndelinger, det viktige er likevel at dere som foreldre er bevisst på at ingen barn blir utelatt hvis alle andre som barnet fører samhørighet med er bedt.

Det er full forståelse for at man ikke kan eller vil ha 18 gjester i en bursdag og noen begrensninger må man da sette. I barnehagen vår får man kun lov til å dele ut invitasjoner i barnehagen hvis alle blir bedt, ellers må invitasjonene postlegges/deles ut privat.

Ellers er det noen som løser 'dilemmaet' ved å invitere avdelingen hjem til bursdagslunsj en dag, som en tur der de ansatte er med. Det kan godt være bare en ispinne i hagen (f.eks. liggende i en frysebag hvis foreldre ikke har anledning til å være hjemme), eller pizza/pølser/matpakkespising på terrassen eller inne:) Da får man slått mange fluer i ett smekk: avdlingen får en fin tur, foreldrene får litt hjelp av ansatte til å passe/underholde 18 barn, det kan godt være et kort besøk, bursdagsbarnet blir gjort stas på, og alle barna får delta. (Her bør det understrekes at dette bør innebære 'ingen gaver').

Kan vel kanskje til slutt nevne at når det gjelder bursdagsfeiringer for de yngste barna så er det vel oftest litt 'mykere 'retningslinjer. På 0-3 års avdelingen vil det nok være greit å bare invitere noen få, legge en konvolutt i hylla etc - ettersom det er mye mindre sjans for at dette blir et diskusjonstema blant barna og dermed er liten fare for å utestenge noen:)

Lykke til med bursdagsfeiringer:)

Dette er for umodent! Man kan ikke lage regler for å hindre at venner blir invitert til hverandre.

Denne moren prøver å styre deg. Har opplevd slike mødre selv. Først ble jeg redd, men nå bare overser jeg det. Hvis barna deres begynner å erte eller holde mitt utenfor pga en uenighet tar jeg det opp som mobbing. Da blir det slutt på tullet deres.

Om du ikke legger innbydelsene i garderoben, og inviterer på privaten er det ingen som har noe de skulle ha sagt. Hvordan skal de få vite det?

Hadde aldri hatt et besøk noen presset meg til.

Vi skal være hyggelige, men ikke utslette oss selv for andre!

Annonse

Det må være en misforståelse. Det er vanlig at dersom man ikke skal invitere alle (enten hele barnehagen/basen/gruppa/avdelingen, eller alle jentene /guttene) så må man holde invitasjonene utenfor barnehagetiden, dvs ringe/melde direkte eller legge lapp i postkassa hjemme hos de det gjelder.

da eldste gutten min gikk i barnehage, var det ingen regler på bursdagsinvitasjoner - desverre...

han er ett barn som bestandig har falt utenfor sosialt og har ikke hatt noe særlig med venner.

det var utrolig sårende å komme å hente han i barnehagen til stadighet å se at disse invitasjonene hang hos nesten alle, mens han ALDRI ble invitert i en eneste bursdag.

så jeg er helt enig at det bør absolutt være klare regler på det å dele ut invitasjoner i barnehager, for noen faller utenfor!!

men ingen kan jo fortelle foreldre hva de gjør privat. så del ut inbydelsene dere imellom og hold barnehagen utenfor :)

må bare legge til at skolen har slike regler, og nå endelig får gutten min også lov å komme i bursdagsselskap, men kun der hele klassen er invitert...

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...