Gå til innhold

Pumpe tomme pupper?? MÅ øke melkeproduksjonen... HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg? Har hatt amme-pause i 5 dager og ikke opprettholdt melkeproduksjonen. Han har fått tillegg hele tiden mens jeg hadde pause, men jeg begynte å amme så smått igjen på lørdag. Nå legger jeg han til brystet først hver gang han er sulten, men han suger ikke effektivt særlig lenge ved hvert bryst- og det ene vil han slettes ikke ha i det hele tatt (mens det andre suger han litt mer av og så koser han bare etterpå).

Noen ganger i løpet av dagen roer han seg med brystet, men når han er skikkelig sulten er det slettes ikke nok melk i bare puppene. Gir derfor tillegg også de gangene han har spist seg ferdig ved brystet og han frremdeles gaper febrilsk etter mat... Vet ikke om det er særlig lurt, men han må jo få spise seg mett- selvom det selvfølgelig resulterer i at det tar lengre tid mellom måltidene og ammingen.

Tenkte jeg skulle prøve å pumpe meg i tillegg noen ganger for dagen, og prøvde det nettopp. Han spiste av puppene først og så pumpet jeg 5 min på hver side- det ene brystet var HELT tomt og den andre fikk jeg 10 ml ut av.

Noen råd til hva jeg kan gjøre for å øke øke øke?

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv å spise kanel. Jeg fikk kjempespreng, og er et kjerringråd for å øke produksjonen. Jeg prøvde selv om jeg har masse melk, og jeg fikk så spreng at jeg måtte pumpe mellom måltidene... Og jeg spiste bare en porsjon grøt med ekstra kanel på...

Skrevet

Heisann.

For å øke produksjon er det viktig at du tømmer puppene ofte nok. Hvor gammel er gutten? Om dere har god ammeteknikk og det ikke er fare for "sugeforvirring" vil jeg anbefale deg å pumpe,pumpe og pumpe. =)

Jeg er ingen ekspert på området, men kommer med råd jeg selv har fulgt i ammeperiodene:

Pump deg i 15-20 minutter på hvert bryst annenhver time. Såpass ofte "må" det være for å få opp produksjonen. Spesielt viktig er det å øke på den puppen han ikke vil ha. Ikke gi opp hvis du synes det kommer lite melk ut. Vanligvis er det alltid mer i puppen enn pumpa klarer å få ut, en baby tømmer mer effektivt.

Når han vil ha mat gir du pupp først, før du gir MME. Du må pumpe/amme minst en gang i løpet av natta også. Etter 1-2 dager kan du roe ned på pumpinga, og heller tilby brystet hver gang han vil ha mat. Gi av begge puppene ved hver mating.

Det første døgnet blir nok ganske ensformig; amme-pumpe-amme-pumpe, men hvis du virkelig vil fortsette med ammingen er det verdt det.

Lykke til. =)

Skrevet

Takk for svar:-)

Vil virkelig fortsette ammingen, ja... Men om jeg har overskudd til å pumpe så hyppig er en annen sak... Får knapt sovet i løpert av døgnet, maks fire timer tilsammen inkl nattesøvnen- så jeg orker ikke tanken på å måtte pumpe så ofte (hadde håpet der fantes andre måter)- det krever jo litt energi...

Gutten er 16 dager i dag...

Et problem til er også at gutten knapt sover på dagtid, og da får jeg ikke tid til å sitte meg ned og pumpe - og hvis han først sover så bråker pumpen sånn at han våkner igjen :( (medela sin elektriske).Føles litt håpløst dette her, men ønsker virkelig å fortsette amming... Håpet det skulle være nok å legge han til brystet ved hvert måltid før han får mme, men det er det jo tydeligvis ikke... Han får nok ikke sugd lenge nok!

Skrevet

Må forresten pumpen kokes mlm hver pumpeøkt??

...selv hvis ikke mm skal taes vare på?

Skrevet

Holder å koke en gang pr dag når ikke mm skal taes vare på.

Men, tenker på en ting nå. Siden han bare er 16dager så bør du kanskje ikke gi så mye flaske... (Kan føre til såkalt puppevegring. Hadde det med en av mine, førte til tidlig stopp på ammingen. Ikke noe gøy når man ønsker å amme lenger.)

Mitt råd da er å gi pupp til hvert måltid, for så å pumpe i 15 minutter. Hvis det går mer enn 3 timer mellom hver gang han suger, så bør du pumpe deg. Og det er lurt å begrense MME litt, slik at han ikke blir stappmett og sover i maaasse timer. Prøv det først i noen dager, før du evnt går for den slitsomme varianten (som jeg beskrev i innlegget over..hehe).

Prematurmødre og andre som av ulike grunner ikke kan amme barna sine med engang pumper seg hver 3.time, døgnet rundt, for å få igang melka. Så dette fikser du!

Du har en stor fordel; du har melk, og får amme! =)

Annonse

Skrevet

Og forresten, drikk mye vann, spis nok og sov så mye du kan. Styrer han mye da, siden du ikke sover?

Kan pappan ta ungene noen timer på ettermiddagen så du får sovet? Lås deg inn på soverommet og utstyr far med flaske... =)

Kan være en ide å samsove en periode (hvis du ikke gjør det alt). Ungen sover gjerne bedre da, og (bonus) får lengre tid ved puppen ved måltidene.

Hvordan var det med første, ammet du henne?

Skrevet

kjære deg, dette er nesten som å lese om meg, bare jeg holdt på med dette til min baby var 8 uker. Det var ikke verdt det, sitter igjen med en enorm dårlig erfaring med alt som heter amming. Ser jeg noen som ammer så velter det seg i magen min, og nå er mini 11 mnd..,..Det vil si, jeg prøvde for lenge. Håper at dette kan roe seg ned ttil nestemann kommer an eller annen gang, for innerst inne så vil jeg virkelig amme. Det jeg vil si til deg og alle andre som har svart på dine spørsmål. Det finnes faktisk kvinner som produserer svært lite melk, uansett hvor mye de pumper og ammer. Dette er gitt dem av naturen, på samme måte som at noen har en enorm produksjon som går utover alle dimensjoner nærmest. Sånn er det, ferdig med det. Det er ikke for ingentoing at man før i tiden hadde ammekvinner som gikk rundt og gav melk til de uheldige som ikke hadde nok til sine babyer. Det var akseptert sanhet før i tiden da, men i dag skla vi slite oss ut og ikke gi opp for alle kan amme hvis de bare vil....! Det er faktisk feil. Husk at mamming er bedre enn amming, prøv så lenge du orker, men gi deg når du kjenner det er nok. Det er ditt valg når grensen er nådd, ikke helsesøsteren eller andre bedrevitere. Det viktigste er jo faktisk at babyen din får nok næring! Det er mye bedre for babyen å få nok mme, enn å få for lite mm! Ikke undervurder del-amming heller. går an å holde på med det ei god stund så lenge du ammer om natten. Da gir du som forklart av deg selv, det du har ved hvert måltid fra begge pupper, resten mme. Det er en kjempe god løsning, og babyen din får i seg mer enn nok av antistoffer og alt det gode mm har!:) Pluss at han får drikke seg mett og god og får en mor som ikke er på randen. husk også at mme er et veldig godt alternativ til mme, og inneholder mase god næring!:) Les gjerne mer om del-amming og flasking på www.flaskeposten.org eller net husker det ikke i farten:) Lykke til

Skrevet

Min gutt måtte få tillegg da han var ca 3 mndr fordi han gikk dårlig opp i vekt. Min erfaring med amming og flaske var at det var veldig slitsomt og tidkrevende og både amme og gi flaske til alle måltider. Dessuten lære pjokken mystisk fort at det kom flaske med mat etter at han hadde fått de slunkne puppene - dermed ble det ikke særlig effektiv suging selv om han var sulten - litt kos og så var han helt uinteressert i puppen, men slukte flaska.

Da jeg etter en stund prøvde å pumpe for å øke produksjonen fant jeg ut at den beste løsningen for meg var å pumpe meg ca hver 3. time og gi ham flaskemat i den perioden jeg pumpet - han fikk det jeg hadde pumpet ut pluss tillegg. Hoppet over amming en stund, bortsett fra kveld og natt ettersom vi samsov. Orket ikke pumpe på natta - om det blir for slitsomt å stå opp om natta så vinner man lite på å presse seg til det, vil jeg tro.

Må si at pumpeperioden gjennomførte jeg i en periode da pappan hadde tid til å være med på leken - syntes det ble alt for mye å skulle styre med pumping og vasking i tillegg til å være alene med bebbisen!

Produksjonen gikk opp litt - men jeg har aldri fått noen kjempestor melkemengde.

Lykke til, gjør det som er praktisk for deg, det blir minst stress!!

Skrevet

Og så bør jeg kanskje legge til at denne gutten ikke ble sugeforvirret eller puppenekter etterpå, selv om han fikk mye flaske en stund. Han digger fortsatt pupp, snart 8 mndr gammel (får pupp, flaske og fast føde nå)

Skrevet

Takk for mange svar :-)

Før jeg sluttet ammingen hadde jeg enormt mye melk, så jeg vet at jeg kan produsere mye! Mitt problem er bare hvordan jeg skal gjøre det...

Har kjøpt amme-te nå og prøver å ta livet med ro, har vært temmelig krevende til tider med baby som sover lite og mellom 0-4 timer søvn på meg hvert døgn i tre uker nå! Orker derfor ikke denne nattpumpingen, men det ser ut som om gutten er tilfreds med bare pupp kl 03.00, men må gi mme etter pupp kl 06.00 ca.

Skrevet

Prøv kanel i tillegg også du ;)

Men kan jeg spørre hvorfor du sluttet å amme en periode?

Jeg hadde ammepause på ene brystet en helg pga en brystvorte som så ut som en kjøttkake. Jeg pumpet gjennom helga, så var vorten bra igjen. Jeg husker jeg synes det var et styr å drive med den flaska jeg... Synes det er mye lettere å bare slenge ut puppen ;)

Men så har jeg nok melk også da.

Men jeg skjønner at noen velger flaske og mme altså, men jeg sverger til puppen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...